Gå til innhold

Ikke kjøp spill fra Electronic Arts og andre som har SecuROM, det kan koste deg DYRT!


Anbefalte innlegg

Hvis piratene slutter å piratkopiere i samme slengen, da ser vi nok at kopibeskyttelsen fjernes.

 

Jeg håper på det samme, er jo deres feil. Men det er jo som å håpe på at det kan blir fred på jorden..

:hrm:

 

(veldig på spissen...er desverre alltid noen som ødelegger for andre)

Endret av Haventh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Godt mulig det, de forandret SecuROM 7 til ME også. De kunne fjernet det, først da er det ok.

 

Hvis piratene slutter å piratkopiere i samme slengen, da ser vi nok at kopibeskyttelsen fjernes.

Ulovlig kopiering vil være tilstede uansett, helt uavhengig av kopibeskyttelse. Det som er fullstendig forkastelig er at enkelte selskap velger å la dette gå utover alle andre enn "piratene".

Lenke til kommentar
Å bruke Spore er så typisk bare fordi er den historiens strengasete form for SecuRom noensinne. Dessuten har dem forandre på den nå har jeg hørt.

Problemet er at de har ikke forandret på det. De sier stadig at de skal forandre på det, men det har de ikke gjort. De lyver oss rett opp i ansiktet og det har de gjort lenge.

I hvert fall ikke for de som allerede har kjøpt spillet. De som kjøper spillet nå får fem aktiveringer, men ingenting blir endret for de som har kjøpt det allerede. I tillegg hjelper ikke fem aktiveringer heller.

 

Et eksempel jeg nettopp leste var en som installerer på to brukerkontoer (til barnet sitt) og får nå ny PC. Dermed kan personen forvente å møte på en lite hyggelig melding fra EA som ber han/hun om å kjøpe spillet igjen.

Akkurat det samme møtte spillere av Mass Effect så det er ikke bare Spore som har det på dette viset. Og siden ME på PC også blir håndtert av EA møter spillere det samme supporthelvetet når de skal ha flere aktiveringer.

I tillegg hadde Bioshock lenge en like streng form for kopibeskyttelse og bare en strøm av klager fikk dem til å endre det.

 

Dette er i tiden for en del selskaper. Akkurat som Ubisoft brukte Starforce før de så lyset.

Og jeg tror ikke de så lyset alene. Hvis ikke folk hadde reagert så hadde vel Sony sluppet unna med rootkitet sitt også.

 

Men det med at piratene må slutte først blir bare feil. Det blir som å si at alle må overvåkes 24 timer i døgnet (hvilket sikkert skjer allerede) til folk slutter å begå kriminelle handlinger. Det kommer aldri til å skje.

Og piratene har det bra allerede. Det er de som kjøper spillene som svir uansett.

Her har vi faktisk et system som bare straffer de som er lovlydige. Tenk om politiet bare skulle arrestere de uskyldige. Hva er poenget?

En vanlig CD key eller lignende stopper allerede Ola og Kari nordmann fra å kopiere.

Men ikke en gang en retina scan (eller rektal undersøkelse som Penny Arcade foreslo http://www.penny-arcade.com/comic/2008/5/9/ ) kommer til å stoppe de som faktisk legger ut crackene.

Lenke til kommentar

Når man snakker om det, så tror jeg at jeg må ringe EA support hvis jeg skal installere Mass Effect igjen.. men jeg ville aldri i verden gi dem gleden. :w00t:

 

Kopibeskyttelser hadde ikke eksistert hvis det ikke hadde eksistert pirater.

 

Ærlig talt, så ser jeg ikke poenget med disse hersens kopibeskyttelse, det eneste det gjør er å sende et budskap og at de populære spillene taper noen millioner kunder. Jeg hadde egentlig aldri forventet at disse selskapene som er publisher for å være smarte.

 

Jeg ser for meg at Dragon Age fra bioware kommer til å selge ekstremt dårlig siden den kommer til å ha SecuROM 7.

 

Ikke forvent noe bra fra EA, på dne måten så slipper du skuffelser. :!:

Endret av Haventh
Lenke til kommentar
Lurer på hvor lang tid det tar før piratkopieringen gjør at alle spill må være tilkoblet en server der viktige deler av spillet ligger, jeg.

Hvor lite brukervennlig løsningen blir er ene og alene opp til utgiverne. Men for å få en løsning over internett er man uansett avhengig av en sterk utbygging/utbredelse av et solid bredbånd.

Lenke til kommentar
Hvor lite brukervennlig løsningen blir er ene og alene opp til utgiverne. Men for å få en løsning over internett er man uansett avhengig av en sterk utbygging/utbredelse av et solid bredbånd.

 

Det er det vi ser i Norge og Vesten i dag generelt. Vil ikke ta mange år før en slik web-basert spilling vil være mulig. Om dette er nådestøtet for piratkopiering av spill vil tiden vise.

Lenke til kommentar
Hvor lite brukervennlig løsningen blir er ene og alene opp til utgiverne. Men for å få en løsning over internett er man uansett avhengig av en sterk utbygging/utbredelse av et solid bredbånd.

 

Det er det vi ser i Norge og Vesten i dag generelt. Vil ikke ta mange år før en slik web-basert spilling vil være mulig. Om dette er nådestøtet for piratkopiering av spill vil tiden vise.

Det som skjer er bare at det vil bli mer vanskelig og knotete for betalende kunder isåfall."Pirater" finner alltid en vei rundt. Uansett så har fortsatt bare 1/3 av norges befolkning bredbånd(og dette plasserer Norge utrolig nok helt mot toppen i ubredelse!!), og igjen er hastigheten på dette svært dårlig da det pr. idag ikke finnes noen god utbredelse av god hastighet + god pris.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Det som skjer er bare at det vil bli mer vanskelig og knotete for betalende kunder isåfall."Pirater" finner alltid en vei rundt. Uansett så har fortsatt bare 1/3 av norges befolkning bredbånd(og dette plasserer Norge utrolig nok helt mot toppen i ubredelse!!), og igjen er hastigheten på dette svært dårlig da det pr. idag ikke finnes noen god utbredelse av god hastighet + god pris.

 

Neppe. Med viktige deler av et spill kun tilgjengelig online må man autentisere seg mot en sikker server som del av spillet. Og slike deler av spillet kan ikke pirater få tak i med mindre de klarer å få tak i kildekoden, tilsvarende MMO.

 

Da vil betalende kunder ha normal tilgang til spillet via web, mens piratene får kose seg med de få delene av spillet som er spillbart på en piratkopi.

Lenke til kommentar
Lurer på hvor lang tid det tar før piratkopieringen gjør at alle spill må være tilkoblet en server der viktige deler av spillet ligger, jeg.

 

Er det ikke sånn SecondLife er bygget på?

Men det er et MMO da. Jeg antar at du mener SP spill, så det vil nok ta en stund (hvis ikke aldri). Så lenge piratkopiering pågår så må man ha kopisperre på spill, men en som er like hissig som nåværende SecuRom er strengt tatt ikke nødvendig, viser bare hvor langt selskapene vil gå for å prøve å stoppe piratkopiering.

Jeg liker den delen av securom som sjekker online om cd-keyen stemmer, det er greit nok syns jeg, men lenger enn det er det vel ikke strengt tatt vits å ta i. Sikkerhetssjekken skulle vært lokalt på CD'n / DvD'n og ikke noe som blir installert på maskinen din, så da må du ha i disk i CD/DVD-rommen for at det skal bli sjekka om du har et lovlig spill eller ikke.

Lenke til kommentar
Neppe. Med viktige deler av et spill kun tilgjengelig online må man autentisere seg mot en sikker server som del av spillet. Og slike deler av spillet kan ikke pirater få tak i med mindre de klarer å få tak i kildekoden, tilsvarende MMO.

 

Da vil betalende kunder ha normal tilgang til spillet via web, mens piratene får kose seg med de få delene av spillet som er spillbart på en piratkopi.

Online multiplayer spill er det jo ikke noe problem å forhindre ulovlig kopiering på. Slike løsninger finnes jo allerede idag, men selve spillet ligger hos klienten. (Dvs. det finnes selvsagt crackede servere som gjør at man kan bruke ulovlige kopier, men tilgangen på crackede servere er selvsagt mye dårligere enn på offisielle) Men prinsippielt kommer man seg altså rundt dette også. Steam ble jo lansert i sin tid som den endelige løsningen på å forhindre ulovlig kopiering og sjefen uttalte vel at "det var ingen vei rundt" autentiseringen av HL2. Timer senere var cracken tilgjengelig. :lol:

Rene web-baserte spill som du nevner er selsagt også en mulighet, men det er som sagt helt uaktuellt å basere flertallet av spill på dette når bredbånd & teknologi ennå er såpass lite utviklet på dette området.

Lenke til kommentar

Utviklingen kommer, den. :)

 

hørte nå at fallout 3 har securom, jippi, as if at jeg kommer til å betale for å få securom på dataen min, tolk det sånn du vil...

 

Da håper jeg du ikke piratkopierer istedet og dermed viser EA at de må bruke enda strengere tiltak for å hindre piratkopiering i fremtiden... da er du jo selv med på å drive utgivere til å ta i bruk enda hardere virkemiddel.

 

Tolk det som du vil. :)

Lenke til kommentar

hmmm. rart at de som utvikler sam and max serien klarer seg så fint da, med tanke på at de spillene er noe av de enkleste å kopiere. jeg har betalt for alle spillene jeg har spilt frem til nå, og betaler gladelig for et spill som fungerer på dataen min, men hvis jeg kjøper fallout 3 så må jeg uninstalere nero og daemon tools for å få instalert spillet. og det har jeg ingen planer om å gjøre...

Lenke til kommentar
Utviklingen kommer, den. :)

Vi får bare håpe den går i riktig retning og at ikke utgiverne fremmedgjør enda flere kunder ved å fortsette med brukerfiendtlige løsninger for å forsøke å motvirke ting de ikke har forutsetninger for å lykkes med uansett. Vi får håpe at de velger å bruke løsninger som er forskjellige fra idag, hvor beklageligvis den eneste som sitter med skjegget i postkassa er den ærlige forbrukeren som i utgangspunktet ønsker å støtte et spill han/hun liker. :mad:

Lenke til kommentar
hmmm. rart at de som utvikler sam and max serien klarer seg så fint da, med tanke på at de spillene er noe av de enkleste å kopiere. jeg har betalt for alle spillene jeg har spilt frem til nå, og betaler gladelig for et spill som fungerer på dataen min, men hvis jeg kjøper fallout 3 så må jeg uninstalere nero og daemon tools for å få instalert spillet. og det har jeg ingen planer om å gjøre...

 

Som sagt flere ganger tidligere i tråden: Jeg (og meget mange andre) har Daemon Tools og mange andre 'fæle' ting installert på maskinen min. SecuROM lager ingen protest overhodet selv om disse programmene er aktive.

 

Du burde nesten ta dine egne ord med en solid klype salt.

Endret av Kharan
Lenke til kommentar
hørte nå at fallout 3 har securom, jippi, as if at jeg kommer til å betale for å få securom på dataen min, tolk det sånn du vil...

Leste akkurat det samme. Prøvde og avbestille, men spillet er allerede på vei i posten. Ikke nok med at Bethesda slenger med SecuRom i spillet, men de lyver også rett i ansiktet på kundene sine når de sa at det bare var en enkel kopibeskyttelse på spillet!

 

Edit: Jeg var kanskje litt for raskt ute med kritikken. Hvis dette stemmer er det slett ikke så ille likevel.

 

For Fallout 3's copy protection on PC, we use the same security model as we did for Oblivion - a simple disc check. We only use SecuRom's disc check functionality for copy protection. We do NOT limit the number of installs. We do NOT use online authentication or any other SecuROM functionality except for a disc check when you install the game and when you launch the game. We do not install any other programs and we don't have anything that runs in the background while you're playing the game.

 

If you experience issues installing the game, try running setup.exe directly off the disc. That will resolve most compatibility issues.

 

http://www.bethsoft.com/bgsforums/index.php?showtopic=892715

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...