stian-hg Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Jeg er relativt ny på hardware. Har aldri satt sammen en PC før, men leser mye. Jeg har lest nybegynnerguiden på overklokking.no med stor entusiasme. Må jo si at det hele virker veldig fristende. Kommer nok til å ha overklokking i tankene når jeg kjøper PC neste gang. Jeg har bare et par spørsmål: 1. Hvordan i praksis foregår installasjonen av vifter til kabinett, skjermkort, harddisk og eventuelt andre deler? 2. Finnes det guider som tar for seg dette med vifteinstallering i detalj? 3. Hvor på nettet finner man gode vifter? Har mange andre spørsmål, men det blir for mye på en gang hilsen fremtidig overklokker 8) Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 12. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2003 Kom på et spørsmål til: Sitat fra nybegynnerguiden: "Øker vi busshastigheten til 105 MHz vil hastigheten øke til 105x10=1050 MHz. Dette kalles bussoverklokking. Øker vi i stedet multiplikatoren til 10,5 vil vi få en også få en prosessorhastighet på 100x10,5=1050MHz, men det betyr ikke at vi har fått samme ytelse. Den store forskjellen er at ved bussoverklokking er hele hovedkortet overklokket fem prosent, ikke bare prosessoren. Dermed går også internminnet og andre ting som er styrt av av hovedkorthastigheten fem prosent raskere. Det krever sitt av utstyret, men kan gi en pen ytelsesøkning..." Når man foretar en bussoverklokking, vil da skjermkortet også bli overklokket, og hvilke andre komponenter er det snakk om utenom RAM som blir overklokken ved bussoverklokking? Lenke til kommentar
EC Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Ved FSB-klokking er det RAM og CPU som overklokkes. Flere og flere hovedkort kan låse PCI/AGP-frekvensen, noe som gjør at du kan klokke mye mer. Det er ikke alltid at PCI/AGP liker seg om de går over 33/66 MHz. Dersom hovedkortet ikke har støtte for låsing av AGP/PCI, vil FSB-overklokking påvirke disse også. (FSB = Front Side Bus) Skjermkortet kan du klokke separat, ved f.eks. å bruke programmet powerstrip eller rivatuner. Når det gjelder installasjon av vifter, er det kun kabinettvifter og CPU-kjøler du trenger å bekymre deg om. En god del kabinetter leveres med vifter ferdig installert - hvis ikke, er det 4 skruer som skal til. Deretter må du koble viften til PSU (strømforsyning) eller hovedkortet, alt etter hvor mye viften trekker (strøm) og ledige viftekontakter. CPU-kjøler festes på forskjellig måte alt etter hvilket merke det er. Intel P4 er den enkleste. Du plasserer kjøleren på CPU, trykker festeklipsene på plass og låser av - det kommer litt an på hvordan festene er designet. På AMD skal du være forsiktig slik at CPU ikke blir skjevt belastet. Du monterer kjøleren ved å plassere kjøleren på CPU, feste klipset på 1-3 små "kroker/haker" på ene siden av sokkelen der CPU er montert. Deretter klemmer du klipset ned og inn på krokene / hakene på andre siden. Deretter kobler du ledningen fra vifta til hovedkortets CPUvifte-kontakt. Dersom du ikke har montert en PC før, anbefaler jeg deg å få hjelp hos noen som har montert en del maskiner. Du finner masse utstyr på www.komplett.no, www.3dfxcool.no, www.microplex.no, www.netconnection.no, www.mpx.no osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå