Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Misstanke om at bremsene henger på (bil)


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Min Peugeot 406 sliter litt for tiden. Sto i kø gjennom E18 i går, og da la jeg merke til noe. I slakk oppoverbakke trillet ikke bilen bakover. Ei heller fremover i slakk nedoverbakke. Når jeg trykket på bremsen kom det en slags blåseaktig lyd, akuratt som på et blåsebelg. Hørtes ikke helt riktig ut.

 

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

 

Min Peugeot 406 sliter litt for tiden. Sto i kø gjennom E18 i går, og da la jeg merke til noe. I slakk oppoverbakke trillet ikke bilen bakover. Ei heller fremover i slakk nedoverbakke. Når jeg trykket på bremsen kom det en slags blåseaktig lyd, akuratt som på et blåsebelg. Hørtes ikke helt riktig ut.

 

Noen som vet hva dette kan være?

 

Mest sannynlig henger bremse littegranne på.

Det kan være brekke som er feiljustert eller bremsebåndene som må justeres om bilen har dette.

Om bilen ikke har bremsebånd bak, er det heller sannsynlig at caliper (ene) er noe defekt og vil ikke returnere bremseklossene tilbake til normalstilling. Lyden du hører kan være utslittte bremsebelegg. Da blir det stål mot stål og det kan komme pipe eller skrapelyd.

Lenke til kommentar

Det som er det vanligste problemet er jo at gliderene på bremsecalipterene setter seg eller går tregt

Disse blir normalt sett gjort rene og smurt opp på nytt ved service på bremser eller ved bytte av bremseklosser, men det finnes desverre mange som slurver med dette og da begynner smøringen i gliderene å tørke ut og tiltrekke seg støv og dritt og går selvsagt tregt etter hvert

 

Ett annet problem er dersom bremsevæsken din er gammel og ikke blitt byttet på noen år, da får du kondens i bremsevæsken og det er da fare for rust i bremsesylinderene eter hvert

 

Den blåselyden du nevner har jeg ingen kur eller gode råd mot, må nesten høre lyden selv i live

Men hvor kommer denne blåselyden fra da?

Er det nede ved bremsene på hjulet eller er det oppe ved bremsekraftforsterkeren?

Høres nesten ut som om problemet ligger i vakumbeholderen til bremseforsterkeren din

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Blåselyden er nok fra vakuumservoen for bremsene. Dersom bremsene er like effektive som før, har nok lyden vært der hele tiden, det er bare du som har blitt mer observant. Dersom bremsene ikke er like gode som før, kan det være feil/lekkasje i servoen (bremsene blir da mye dårligere, eller rettere sagt, du må trykke mye hardere på pedalen for å få samme bremseeffekt).

Lenke til kommentar

"Blåselyd" fra bremsepedalen er helt normat som ble nevnt lengre opp. Det er fordi bremsekraftsylinderen på en måte er motsatt pnumatisk og bruker vakum/undertrykk til å "suge" pedalen nedover/stemplet innover. Lyden kan spesielt enkelt høres dersom motoren stopper og man trykker et par ganger på pedalen, da vil det som er igjen av vakum bli "sluppet ut" (egentlig er det jo luft som slippes inn).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...