Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
greit, jeg tenkte at jeg skulle scanne datan til søstra mi, der var det fult av trojaner. men ser også at det er masse dritt fra error safe, datan gikk på internett i mange år uten virus program. uansett jeg skanna den med SAS har også instalert CCleaner. nå trenger jeg hjelp men å få error safe vekk. hva skal jeg gjøre? p,s datan er ikke koblet til internett så flytter programmene via minnepenn( har vært det med kabel) noen som vet hva jeg skal gjøre?

Beste måten å fjerne trojanere og virus på, er å formatere disken(e)

og installere maskinen på nytt.

Den nest beste måten er å ta disken fysisk ut av maskinen, og sette

den inn i en annen virusfri maskin, enten via en usb-diskholder,

eller sette den rett på hovedkortet på innsiden av maskinen.

(som man monterer nye disker)

Når du så får den virusbefengte disken opp som drive D eller lignende

på den andre maksinen, kan du scanne den og fjerne alt som er av

spyware og virus etc.

I tillegg bør du benytte anledningen da til å ta full backup av alle

viktige bilder og dokumenter. For det er helt sikker ikke blitt

gjort tidligere. - ikke sant?

Så kan du sette disken tilbake i den gamle maskinen og håpe på det beste.

Lenke til kommentar

DrPhlux: Hvorfor mener du at å formatere maskinen er bedre enn å fjerne viruset manuelt (sånn vi gjør i alle andre situasjoner)?

Å formatere tar som oftest MYE lengre tid enn å fjerne viruset manuelt, fordi formatering medfører at man først må ta backup (som tar lang tid), for deretter å formatere (som tar lang tid), og til slutt installere alle programmer og spill som har sluttet å fungere/fungerer bare delvis fordi programmene har register på harddisken som er blitt slettet.

Og hvorfor ta harddisken ut, og sette den inn i en annen maskin? Dette kan i værste fall føre til at også denne maskinen blir infisert. Dessuten medfører det mye styr å flytte harddisken frem og tilbake. Hvorfor ikke bare gjøre de nødvendige oprasjonene på den infiserte maskinen, når den fungerer bra nok til å kjøre programmer?

Ved siden av at den manuelle måten går raskere, er det også veldig lærerikt å forstå at virus og annen malware faktisk kan fjernes på andre måter enn å formatere...

Trådstarter: post også SAS-loggen sammen med Combofix-loggen som norbat ber om: Start programmet, velg "preferences", velg "statestics and logs", og post loggen som ligger der.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Beste måten å fjerne trojanere og virus på, er å formatere disken(e)

og installere maskinen på nytt.

Nei nå må du følge med litt i delen av forumet før du utaler deg.

Formatere er noe vi aldrig ber om og alle som poster logger får fjernet alt grums på pcen sin.

Lenke til kommentar
Jeg ser du har endret emnetittelen din til "løst". Er dette fordi problemet løste seg etter at du kjørte combofix?

det så ut som at errorsafe hadde blitt borte. vet ikke hvordan, kan hende at jeg fjerna det får lenge siden, men uansett så var det ikke noe gærent bare litt trojanere osv. :p

Lenke til kommentar
DrPhlux: Hvorfor mener du at å formatere maskinen er bedre enn å fjerne viruset manuelt (sånn vi gjør i alle andre situasjoner)?

En maskin som har vært brukt i flere år på internett uten noen form for virusbeskyttlese er stort sett ikke spesiellt samarbeidsvillig. Men for all del, er du tolmodig nok så værsågod og forsøk å gjøre den helt ren på andre måter.

Å formatere tar som oftest MYE lengre tid enn å fjerne viruset manuelt, fordi formatering medfører at man først må ta backup (som tar lang tid), for deretter å formatere (som tar lang tid), og til slutt installere alle programmer og spill som har sluttet å fungere/fungerer bare delvis fordi programmene har registert på harddisken som er blitt slettet.

Hva mener du? Har du ikke tatt gjevnlig backup på forhånd? Tenker du på backup først når uhellet er ute du da?

Og hvorfor ta harddisken ut, og sette den inn i en annen maskin? Dette kan i værste fall føre til at også denne maskinen blir infisert. Dessuten medfører det mye styr å flytte harddisken frem og tilbake. Hvorfor ikke bare gjøre de nødvendige oprasjonene på den infiserte maskinen, når den fungerer bra nok til å kjøre programmer?

Du setter den vel ikke inn i en maskin som heller ikke er skikkelig beskyttet?

Ved siden av at den manuelle måten går raskere, er det også veldig lærerikt å forstå at virus og annen malware faktisk kan fjernes på andre måter enn å formatere...

Som sagt, versågod. og lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg ser du har endret emnetittelen din til "løst". Er dette fordi problemet løste seg etter at du kjørte combofix?

det så ut som at errorsafe hadde blitt borte. vet ikke hvordan, kan hende at jeg fjerna det får lenge siden, men uansett så var det ikke noe gærent bare litt trojanere osv. :p

Men kjørte du combofix? Hvis du gjorde det, må det postes logger, og deretter avinstalleres...

Lenke til kommentar

Men kjørte du combofix? Hvis du gjorde det, må det postes logger, og deretter avinstalleres...

ja det har gjort det og skrev comofix/u fra kjøre vinduet osv. alt er fint :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...