Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble min laptop til et modem

Anbefalte innlegg

Skal bo hos mormoren min i Sverige i to uker nå, og har tatt med laptopen i håp om å få värt litt på nett osv. Hun har et D-Link DSL-300 T modem (ikke en ruter/trådlöst) hun kobler til nett med. ISP-en er Spray (svensk leverandör tror jeg?). Jeg hadde forhåpninger om at jeg bare kunne röske ut nettverkskabelen fra hennes stasjonäre PC og sette den i laptopen min og vips. Selvsagt går ikke dette. Laptopen min klarer ikke å identifisere modemet ser det ut som, selv om det lyser grönt og oransjt hvor kabelen er satt i. Hva må jeg gjöre for å få dette til å virke som det skal, altså komme på nett med laptopen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal bo hos mormoren min i Sverige i to uker nå, og har tatt med laptopen i håp om å få värt litt på nett osv. Hun har et D-Link DSL-300 T modem (ikke en ruter/trådlöst) hun kobler til nett med. ISP-en er Spray (svensk leverandör tror jeg?). Jeg hadde forhåpninger om at jeg bare kunne röske ut nettverkskabelen fra hennes stasjonäre PC og sette den i laptopen min og vips. Selvsagt går ikke dette. Laptopen min klarer ikke å identifisere modemet ser det ut som, selv om det lyser grönt og oransjt hvor kabelen er satt i. Hva må jeg gjöre for å få dette til å virke som det skal, altså komme på nett med laptopen min?

Jeg trodde alle mer eller mindre moderne laptoper kom med innebygget modem jeg.

Sjekk om du ikke har en inngang til analog telefonplugg bak eller på siden.

Sjekk din modells hjemmesider for programvare til det innebyggede modemet.

Lenke til kommentar

Sjekk om hun har programvare som styrer modemet, lignende som telenor bruker, hvor programvaren har passord/brukernavn for oppkobling. Hvis det ikke er det, så kan du jo sjekke om du har automatisk ip på din pc, i tilfelle du har lagt inn en fast adresse og glemt av?

Til DrPhlux: Tror ikke det er modemet for analog oppringing han plages med.

Lenke til kommentar
Sjekk om hun har programvare som styrer modemet, lignende som telenor bruker, hvor programvaren har passord/brukernavn for oppkobling. Hvis det ikke er det, så kan du jo sjekke om du har automatisk ip på din pc, i tilfelle du har lagt inn en fast adresse og glemt av?

Til DrPhlux: Tror ikke det er modemet for analog oppringing han plages med.

Hun har noe som heter Spray Bredband ja. Starter det for å koble til nett på hennes pc. Automatisk IP har jeg :)

Lenke til kommentar
Hadde ingen slik inngang, men skal kikke etter software til modemet.

Sorry. Trodde du mente analog-modem.

Sånne ethernet-modem har jo gjerne en vanlig nettverkskabel ut da?

Hvis den gir en dhcp-adresse, skal du kunne plugge den rett inn

i maskinen din uten noe mer hokus pokus.

Her er en svenske installasjonsguiden.

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar

Hvis mormoren din sin pc har programvare fra spray for å få koblet seg på nett, så er det enkleste som sagt å installere samme programvare selv, og selvfølgelig legge inn rett brukernavn/passord. Vet ikke om den fungerer på Vista, men der er sikkert lagt ut nyere versjon på spray sine nettsider.

Har hun 2 nettverksporter i sin pc, så kan du koble din pc i hennes nettverksport nr 2, men da må du dele internetttilkobling med andre pc'er i nettverksinstillingene på den pc'en.

Hvis ikke må du nok inn i oppsettet på modemet/routeren og legge inn brukernavn og passord og annen relevant informasjon for å få modemet til selv å sørge for identifisering mot ISP. Og samtidig må du slå på DHCP, da vil alle pc'er som kobles til få netttilgang, uten programvaren fra spray.

Gjetter litt her på hvordan oppsettet er pr idag, men er der programvare som sørger for identifiseringen på din mormors pc så kom det sikkert 1 cd med programmet på med modemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...