Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert Vista 64bit

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat skrudd sammen en ny spill maskin, der jeg er flink på hardware delen, men ikke så flink på software delen.

Det største problemet nå er faktisk det at når jeg setter i windows Vista 64 bit utgave i cd rommen så kommer jeg til der hvor jeg skal velge språk, så trykker jeg på "installer nå" så kommer det opp en mld på skjermen "vent litt" denne forsvinner ikke og kan stå på lenge, som om den rett og slett bare henger seg opp.

Jeg kom lengre helt i begynnelsen, men rotet litt med oppkobling av harddiskene da så fikk feilmelding på det da, men har ikke kommet så langt i ettertid.

Til slutt ga jeg opp og prøvde heller å installere winXP, og dette gikk helt feilfritt, installert og klar til bruk, men fremdeles får jeg ikke installert vista (ikke fra xp siden det kræsjer med 32bit/64bit men når jeg starter maksinen på nytt og booter fra cd er det samme kjøret.

Er det noe jeg gjør galt? Hvordan kan jeg få installert Vista?

Takker for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta ut alle rambrikkene uten om 1 under install

Testa det nettopp, men ble ikke noen forandring, får samme beskjed som står helt i begynnelsen av installasjonen "vent litt" og der står den fast :-(

Noe annet jeg skal gjøre? ta alle ram brikkene ut og inn igjen eller noe annet lurt som kan være årsaken til at vista ikke vil la seg installere?

Om det kan være noe med hardwaren så står allt jeg har i signaturen, men synest det er rart dette ikke skulle fungere greit når XP lar seg installere uten problemer :-/

Lenke til kommentar

Takk form ange gode svar, fant ut av hva som tullte seg.

Jeg brukte en dvd brenner og fikk beskjed om at den kankje ikke fungerte til å installere operativsystemet med, skiftet over dvd-rom spilleren som master og da gikk det helt fint :-D

Men er kommet over til et annet problem

Nå er Vista ferdig installert, men det kommer opp en teit feilmelding når jeg prøver å starte opp vista uten cd der jeg får mld:

PXE-E16: Media test failure, check cable

PXE-M0F: Exiting NVIDIA Boot Agent.

om og om igjen til jeg får Disk Boot Failure

blir aldri klok på dette :-P

Lenke til kommentar
En annen ting som kan gjøre at det henger under Vista installasjonen er at Floppy er aktivert i Bios, disable dette i Bios og installasjonen går mye kjappere.

Ja vark raskt ute å disable denne, tror ikke jeg fikk noen problemer relatert til det, men får somsagt en annen feilmelding nå:

Disk Boot Failure :-(

Lenke til kommentar
Ja vark raskt ute å disable denne, tror ikke jeg fikk noen problemer relatert til det, men får somsagt en annen feilmelding nå:

Disk Boot Failure :-(

Hei...

Disse feilmeldingene kan komme av at maskinen prøver å boote over nettverket.

Prøv å disable 'Boot from LAN' eller noe i den duren i BIOS.

Edir: Ser ut fra manualen til HK at det er snakk om prioritering på BOOT-rekkefølgen.

Du har sannsynligvis satt HK til å boote fra nettverk før HD eller CD.

Sceptic

Endret av Sceptic
Lenke til kommentar

Kan ikke huske at den har stått på, men leste meg også til den konklusjonen på nett, men kom forbi det hinderet etter jeg hadde re installert vista en 2-3 ganger slik at den bootet inn uten cd og feilmeldinger, men så kom neste utfordring (alltid noe som skal hindre fri flyt)

Når vista er installert så kommer jeg inn på desktopen, deretter setter jeg i gang med windows update og laster ned vel 40 oppdateringen som installeres.

Etter dette skal pcen restartes, men under oppstarten med en gang windows tegnet kommer opp og den "knotten" som jobber seg mot høyre stopper opp med en gang den begynner å bevege seg, etterfulgt av en blå skjerm med noe tekst som er umulig å lese forde den kommer og går på under 0,5 sec og maskinen restarter seg, dette foregår i en evig loop, og uansett om jeg starter den opp i sikkerhetsmodus eller en av de andre modusene så restarter pcen seg etter en lynrask blåskjerm.

Må da sette i vista cden på nytt og reparere, og når dette er ferdig ser det ut som om hele vista er resatt og jeg må oppdatere igjen og om jeg laster ned oppdateringer så vil jo ikke vista logge på lengre og bare resette seg selv.

Er mye stress her og håper igjen at noen har en forklaring på dette, for jeg har ikke mye peiling på softwaredelen og er helt hjelpeløs der :-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...