Teds Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hei! Har fått en henvendelse på kjøp av en bærbar til en helt fersk databruker. Valget falt på en Acer5920G til en helt grei pris. Likevel ser jeg på Vista som et dårlig operativsystem for en nybegynner og vurderer å installere XP i stedet for. Jeg vil helst ha en sikkerhetskopi på disk om installeringen av XP skulle gå feil. Acer har et eget program som heter eRecovery Management som jeg regner med kjører en sikkerhetskopi av datamaskinen, men er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer. I tillegg fikk jeg litt kalde føtter med tanke på Acer sin programvare på datamaskinen. Både webkamera og multimediataster drives av Acer sine programmer installert og programert for Vista. Hvordan blir det når jeg da installerer XP og vil ha tilsvarende funksjoner på datamaskinen med XP? Dette er dog et tvetydig spørsmål som angår både Acer sitt programverktøy og Vista/XP, men tok sjansen med å poste her. Flytt den om nødvendig. Mvh. Ole Martin Haugesten Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Sikkerhetskopiering trenger du i utgangspunktet ikke å tenke på. Det ligger en skjult partisjon på harddisken som heter PQSERVICE og det er recoverycd`en. Den aktiveres ved å trykke "ALT + F10 under oppstart. Da settes maskinen slik den er når den er ny. Drivere til Diverse hardware på maskinen finner du på Acer sine support sider. Forøvrig så vil jeg si at Vista ikke er noe stort problem på maskinen, og selvom vedkommende er nybegynner tror jeg ikke det er noe vanskligere å begynne med Vista enn XP. Endret 23. juni 2008 av Trainman Lenke til kommentar
Teds Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Hei og takk for godt svar! Byttet har nok både positive og negative grunner, men min erfaring med XP er langt større enn Vista. Da er det enklere å kunne hjelpe og tilrettelegge om personen spør om noe. Sikkerhetskopiering tar jeg likevel for å være sikker; to DvD-plater var "alt" som trengtes. Så over til det største problemet. På Acer sine nettsider som du refererte til Trainman er det kun drivere og programverktøy til Vista. Formaterer jeg maskinen kan det ikke da bli vanskelig og få i gang webkameraet og multimediatastene? De nyttefunksjonene som er integrerte med Acer sin programvare må da eventuelt brukes med en tredjeparts-programvare. Håper igjen på gode svar! Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Se om du kan bruke noe av dette? Har ikke prøvd linkene der før så jeg garanterer ingenting. Fant de med et raskt søk på google. Får du under installasjonen problemer med at hardisken ikke finnes så gå inn i bios å endre innstillingene til hardisken fra "AHCI" til "IDE". Det kan kanskje hjelpe. Resten av Acer-programmene klarer du deg uten tenker jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå