int20h Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Windows-versjonen av Safari ble lastet ned til skrivebordet uten forvarsel. Les mer Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Ikke helt riktig oversettelse i den undertittelen. Bristen består ikke i at Safari lastes ned til skrivebordet, men at ondsinnet programvare som prøver å laste seg ned når du besøker en ondsinnet side, får laste seg ned til skrivebordet, uten at brukeren får spørsmål om det. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 vel, det kan være en referanse til at apple hadde safari i itunes oppdateringsprogrammet ferdig avmerket for nedlasting. med andre ord, om en fikk beskjed om at itunes hadde en oppdatering og ikke fulgte med så hadde en plutselig safari som standard nettleser (for jeg mener å huske den satte seg som det, igjen uten å spørre)... storebror apple Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 vel, det kan være en referanse til at apple hadde safari i itunes oppdateringsprogrammet ferdig avmerket for nedlasting. med andre ord, om en fikk beskjed om at itunes hadde en oppdatering og ikke fulgte med så hadde en plutselig safari som standard nettleser (for jeg mener å huske den satte seg som det, igjen uten å spørre)... storebror apple Har du noen gang prøvd å installere Quicktime og tatt bort haken for å installere Apple Software Update? Hva gjør den etter installasjon av Quicktime, jo den installerer Apple Software Update.. Møkkeselskap.. På jobb tillater vi at folk bruker itunes, alle har jo ipod og svært få har PC hjemme i tillegg til den bærbare de har på jobb.. Derfor er det vanskelig å nekte dem det. Men selskapet har også en policy på at IE skal være eneste nettleser brukt. Dette har med at mange nettapplikasjoner vi bruker som brukes via nettleseren kun fungerer i IE. Uansett så har jeg sett flere tilfeller der safari er blitt lastet ned, og satt som standard nettleseren. Hvem klager de da til når ting ikke fungerer, jo meg.. (Nei ikke alle ser forskjell på safari og IE. Den viser "internett") Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 hehe, får meg til å tenke på en historie jeg leste hvor en it-ansvarlig endte opp med å bytte ut ikonet på firefox med den blå e-en til IE. hvorfor? fordi folk klagde på at dem manglet internett på pcen Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 hehe, får meg til å tenke på en historie jeg leste hvor en it-ansvarlig endte opp med å bytte ut ikonet på firefox med den blå e-en til IE. hvorfor? fordi folk klagde på at dem manglet internett på pcen Selv er jeg veldig imot tvangsbruk av IE på arbeidsplasser det er latterlig. Men ofte er det ikke bedriftene sin feil heller, men heller de som utivikler programmet/ programmene de benytter seg av. Min erfaring er at det som oftest er nettbaserte lønnsystemer og e-learning systemer som er de værste, med sine alskens ActiveX crap. En veninne av meg bruker et spesielt lønnsystem på jobben sin som bare fungerer i IE, ikke fordi det er så mye activeX at det gjør noe, men den sjekker hvilken browser du bruker, og redirecter til en feilside om du ikke bruker IE ned til versjon 4. Jeg tror nok nyeste Opera eller Firefox klarer å hamle opp med det IE4 klarer å vise Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 en annen sak er at dem sikkert fint kunne brukt noen lapper og oppdatert programvaren til en versjon som støtter nyere weblesere. men det skal vel spares på sagflis slik at sjefen kan ta seg en uke i spania på "kurs"... Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Har de først fått en fot innenfor døra... Lenke til kommentar
Newton Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Er det tid for sommervikarer med "utdannelse" fra ungdomsskolen her på hw.no? Denne artikkelen er noe av det mest talentløse rælet jeg har lest her på denne vanligvis ganske seriøse nettsiden. Artikkelen er så full av grunnleggende faktafeil at jeg egentlig ikke finner grunn til å kommentere spesifikke feil, da det ville bety at jeg måtte skrive hele artikkelen på nytt. Det synes jeg de(n) av redaksjonens medlemmer som har et minimum av nødvendige kvalifikasjoner skulle gjøre. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Ja det var jo en noe merkelig artikkel dette her syns jeg. Jeg kan heller ikke si jeg ser den sikkerhetsmessige fordelen med at ting som standard lastes ned til Nedlastning/Dokumenter mappen, fremfor til skrivebordet. Men det var kanskje ingen sammenheng? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Ja det var jo en noe merkelig artikkel dette her syns jeg.Jeg kan heller ikke si jeg ser den sikkerhetsmessige fordelen med at ting som standard lastes ned til Nedlastning/Dokumenter mappen, fremfor til skrivebordet. Men det var kanskje ingen sammenheng? Det som er/var feil, er, som jeg skrev litt over her, at ondsinnede sider kan laste ned programvare til brukerens skrivebord, uten at brukeren samtykker i at programvaren lastes ned. Det igjen kan, hos uerfarene/dumme brukere føre til situasjoner, der de ser noe de ikke kjenner igjen på skrivebordet, og kjører programmet for å se hva det er. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 In March, Apple received considerable criticism for distributing Safari to Windows users by default, as part of an iTunes update. John Lilly, chief executive of Firefox maker Mozilla, said the action bordered on "malware distribution practices." Dette er hårreisende. Det går så langt over grensa at jeg vil kalle det innbrudd med fullt overlegg. Steve Jobs burde fått sitte i fengsel like lenge som de overlagte innbruddene varte. I dette tilfellet 3 måneder. Er det rart det gror hat i folk når man behandles slik? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Skal de virkelig prøve å konkurere med IE, Opera og Firefox med stabiliteten til Itunes på Windows? Lenke til kommentar
Newton Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 In March, Apple received considerable criticism for distributing Safari to Windows users by default, as part of an iTunes update. John Lilly, chief executive of Firefox maker Mozilla, said the action bordered on "malware distribution practices." Dette er hårreisende. Det går så langt over grensa at jeg vil kalle det innbrudd med fullt overlegg. Steve Jobs burde fått sitte i fengsel like lenge som de overlagte innbruddene varte. I dette tilfellet 3 måneder. Er det rart det gror hat i folk når man behandles slik? Tja, like hårreisende som når oppdateringen av Sun Java for Windows pr. default prøvde å snikinstallere Open Office på Windows PC'n her for et par dager siden? Men Sun og Open Office er vel hellige kuer, hevet over enhver kritikk, siden jeg aldri har sett tilsvarende høylytte klager over dette... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Snikinnstallere? Uten å be deg om tillatelse først? Hos meg har de alltid bedt om tillatelse først og jeg trykker bestandig nei fordi jeg har nyeste Openoffice inne fra før. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 hmm, stund siden jeg har brukt java på windowsen. men dette må nok være første gang jeg har hørt om at den ønsker å legge inn openoffice men om det er som simen1 sier, at den kom opp med en dialog og sa fra, så er det ikke det samme som hva apple gjorde etter hva jeg har forstått. der i gården så var safari bare oppført i oppdateringsvinduet, pr default avmerket for installering, og ingen spesiell beskjed til bruker. så om en av gammel vane forventet at det bare var itunes og/eller quicktime oppdateringer og trykket install så vips. ikke det, microsoft driver jo å oppdaterer alt og litt til på denne måten. men når det er på deres os det foregår så vel... Lenke til kommentar
Newton Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Snikinnstallere? Uten å be deg om tillatelse først? Hos meg har de alltid bedt om tillatelse først og jeg trykker bestandig nei fordi jeg har nyeste Openoffice inne fra før. I ett av dialogvinduene til Sun Java (JRE) update som man må klikke seg igjennom for installasjonstype, EULA, osv, kommer det opp en ferdig avkrysset boks som gjør at Open Office installeres dersom du ikke fjerner avkryssingen. Det er fort gjort å bare klikke seg videre uten å lese innholdet hver boks, for folk som ikke bryr seg så mye, men bare klikker "ja" til alle standardvalg fordi de ikke "skjønner seg på data". Det er i prinsippet akkurat det samme som skjer med Apple Software Update og Safari, som kommer opp som et ferdig avkrysset valg i dialogvinduet som viser listen av tilgjengelige oppdateringer. Tidligere var Apple Software Update mindre tydelig på å skille mellom oppdateringer og ny programvare, men dette er nå forbedret slik at det er et klarere grafisk skille i dialogvinduet. Uansett, i prinsippet er det nøyaktig samme sak som skjer i updaterne fra Sun og Apple: det tilbys installasjon av ny software som brukeren ikke har fra før, med default avkryssing for at den nye softwaren installeres. Resten blir flisespikkeri om grafisk utforming av dialogen som opplyser bruker om hva som skjer, men i begge tilfeler vil et normalt oppegående menneske skjønne det, bare han/hun gidder å lese alle dialogboksene i installasjonsprosedyren, eller har vett nok til å spørre noen dersom datakunnskapen er for skral. Endret 26. juni 2008 av Newton Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå