Gå til innhold

Trenger Norge egentlig partiet Høyre?

Anbefalte innlegg

For et nytt parti er alle velgere nye. Det har vært FrPs styrke, de hadde så lite tradisjonelle velgere å "tape". Istedet kunne de tegne kartet etter terrenget slik det er i dag og ikke slik det var på 50-100 år siden. Det tok litt prøving og feiling og interne stridigheter, men de fant "folkesjelen".

Om vi antar at Høyre forsvant er det lite sannsynlig at de gjenværende partier ville drive verdikonservativ politikk for å få tak i de gamle Høyrevelgerne. Det ville de - med mulig unntak av KrF - miste sine egne gamle velgere på. Så da er spørsmålet: Hvordan skulle de ellers få tak i dem? Jo, de måtte fri til disse velgerne ved å love dem det de tror de ellers vil ha: Lavere skatt, privatisering, og så videre.

Jeg er slett ikke overbevist om at det er det kjernen av Høyrevelgerne ønsker seg. Men det er det de kom til å bli fristet med av partier på frierfot.

Nå er dette en tenkt situasjon, det ovenstående dillemma er årsaken til at Høyre nok ikke forsvinner. Det er ingen andre til å ta over.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi trenger Høyre, ikke FRP :) Jeg ønsker å stemme på et parti på høyresiden med solide verdier og som står for det de mener, ikke et populistisk parti som gjør alt de kan for å fiske velgere. Så ja, vi trenger Høire.

Lenke til kommentar

Hater Høyre. Da de satt i regjering klarte de å tukle noe så inn i helvete med arbeidsledighetstrygda.

- reduserte den fra 80% til 60% av tidligere inntekt

- reduserte perioden fra 3 til 2 år

- tok vekk feriepengene

Fucktards... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hater Høyre. Da de satt i regjering klarte de å tukle noe så inn i helvete med arbeidsledighetstrygda.

- tok vekk feriepengene

Fucktards... :thumbdown:

Det du beskriver her er å fjerne incentiver for å være lat.

Lenke til kommentar

Samfunnet har ihvertfall en del av skylden om man ikke får seg jobb. Om du ikke visste det så er det konkurranse der ute. Man er ikke lat om man søker på en jobb og ikke får den. Og det å kutte i feriepenger er kun for å spare penger, smålig. Disse ble gjeninnført av regjeringen vi har nå.

Aldri Høyre.

Aldri Frp.

Men denne nåværende regjeringen er ikke min favoritt heller, eneste grunnen jeg ser for å stemme rødgrønt er for å forhindre et borgerlig flertall. Liker best å stemme blankt, selv om det egentlig ikke går an her i dette nisselandet.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Kutte i feriepenger er "bare for å spare penger"? Vel, på en måte. Men poenget er også at de som ikke er i jobb ikke skal kunne leve ett fett liv på bekostning av andre. Arbeidslinja er der for å skape initiativ til å jobbe.

Man er ikke lat om man søker på jobb og ikke får den?

Skal vi se:

Du kan gå til Manpower, Adecco, Activepeople eller en eller annen av disse. De skaffer deg arbeid på null komma niks. Joda, kvaliteten på jobbene varierer, men det er jobb.

Det nytter heller ikke å søke på få jobber som kan se lukrative ut. Jeg ser nok av annonser som søker etter medarbeidere, sommervikarer, vikarer og alskens annet. Det er nok av muligheter der ute.

Kan jeg få lov til å spørre hvor mye du hadde før de senket det og etter? I forhold til levekostnader og lignende?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Nåvel, det varierer. Personlig jobbet jeg via Manpower ett halvt år ifjor og havnet på ett lager med 103 kroner i timen. Men jeg tjente penger og jobbet. Noe som var poenget med å gå til de i første omgang. Det er faktisk vanskelig å skaffe arbeid på egenhånd.

Fantastisk løsning. Jeg møter opp på ett lite intervju hos Manpower på fredagen. På tirsdagen får jeg en telefon og de lurer på om jeg vil begynne på jobb 08.00 dagen etterpå.

"Ikke noe jobbintervju?"

"Neida, det gjorde vi hos oss. Arbeidsgiverne stoler på oss."

"Fantastisk."

Lenke til kommentar
Kutte i feriepenger er "bare for å spare penger"? Vel, på en måte. Men poenget er også at de som ikke er i jobb ikke skal kunne leve ett fett liv på bekostning av andre. Arbeidslinja er der for å skape initiativ til å jobbe.

Man lever ikke fett på litt feriepenger (av dagpengene) og dagpenger, når man kunne vært i jobb og tjent så mye mer. Igjen, smålig. Regjeringen som gjorde dette så en mulighet til å spare penger ved å pisse på de som har lite fra før av. Mannen i gata tror at de gjorde det for at man ikke skal kunne velte seg i luksus, og gud forby at man skal dele litt med andre (anti-sosialist). Amusing.

Du kan gå til Manpower, Adecco, Activepeople eller en eller annen av disse. De skaffer deg arbeid på null komma niks. Joda, kvaliteten på jobbene varierer, men det er jobb.

Du må vise meg hvordan de skaffer meg arbeid. Been there, done that. Og det er ikke alle som er like glad i sporadiske vikariater her og der.

Kan jeg få lov til å spørre hvor mye du hadde før de senket det og etter? I forhold til levekostnader og lignende?

Jeg var i jobb da og opplevde heldigvis ikke dette overtrampet.

Fantastisk løsning. Jeg møter opp på ett lite intervju hos Manpower på fredagen. På tirsdagen får jeg en telefon og de lurer på om jeg vil begynne på jobb 08.00 dagen etterpå.

Hver situasjon er individuell. Jeg har også vært på intervju, hørte ikke en dritt. Men nå har jeg en yrkeshemning også som ikke bidrar positivt. Du hadde sannsynligvis en kompetanse som de etterspurte. Og du bor i en forholdsvis stor by.

Ja, Høyre er sikkert et fint parti for de som er arbeidsføre og har rette kompetansen. Man stemmer ut fra sin livssituasjon, det er ihvertfall sikkert.

Lenke til kommentar

Det er da slettes ikke alle som blir tilbudt jober fra slike steder.

Lenke til kommentar

Man lever ikke fett på litt feriepenger (av dagpengene) og dagpenger, når man kunne vært i jobb og tjent så mye mer. Igjen, smålig. Regjeringen som gjorde dette så en mulighet til å spare penger ved å pisse på de som har lite fra før av. Mannen i gata tror at de gjorde det for at man ikke skal kunne velte seg i luksus, og gud forby at man skal dele litt med andre (anti-sosialist). Amusing.

Nåvel, det er ikke snakk om å velte seg i luksus, men arbeidsledighetstrygd er jo designet for at man skal klare seg ganske greit og samtidig være såpass lav at det gir initiativ til å arbeide. Det er dessverre mange gratispassasjerer på systemet og de ødelegger for de som faktisk har problemer med å komme seg ut i arbeid. Det er vanskelig å finne en balanse.

Du må vise meg hvordan de skaffer meg arbeid. Been there, done that. Og det er ikke alle som er like glad i sporadiske vikariater her og der.

Kjedelig da, for min del så ble jeg ansatt ganske raskt og har en kamerat som har gått på atføring og har handicap som gjør mye fysisk arbeid vanskelig for ham. Han mottok en telefon og ble invitert på intervju etter en ukes tid. Det dukker opp en god del ledige stillinger som ikke krever noe spesiell kompetanse hvis man kikker i nærmeste lokalavis.

Sporadiske vikariater? Var skeptisk selv, men jobbet tross alt på 2ukerskontrakter i 6 måneder. Jeg ble forøvrig også skadet i en bilulykke og Manpower fornyet kontrakten min sålenge så lenge som vi hadde avtalt at jeg skulle jobbe (til tross for offisielle 2 ukerskontrakter). Det blir nok ikke så veldig sporadiske vikariater, men det er ihvertfall en god ting å ha mens man leter etter litt bedre og kanskje litt mer tilrettet det man ønsker.

Hver situasjon er individuell. Jeg har også vært på intervju, hørte ikke en dritt. Men nå har jeg en yrkeshemning også som ikke bidrar positivt. Du hadde sannsynligvis en kompetanse som de etterspurte. Og du bor i en forholdsvis stor by.

Ja, Høyre er sikkert et fint parti for de som er arbeidsføre og har rette kompetansen. Man stemmer ut fra sin livssituasjon, det er ihvertfall sikkert.

Jeg har også vært på intervjuer på egenhånd uten å høre en drit, det er ikke uvanlig. Kompetansen min bestod av at jeg hadde fungerende armer og bein. Som var allt som krevdes for å jobbe på ett lager. At du er har en yrkeshemning og er arbeidsufør er jo leit. Men dette er jo noe du får støtte for, er det vel ikke? Jeg bor forøvrig på en helt gjennomsnittelig plass. Står vel listet Trondheim kanskje i profilen min, men det er ettersom jeg studerer der.

Mulig man stemmer ut i fra sin livssituasjon, men jeg kommer nok ikke til å stemme Høyre i 2009. Jeg bare ville kommentere det at vi har veldig gode ordninger her i Norge. Men enkelte av de er litt for gode, de er nesten ikke bærekraftige. Og når folk klager så inderlig over at hjelpen blir litt dårligere, så viser det hvor vanskelig det er for ett parti å gjøre det som kanskje er best helhetlig sett.

Det er da slettes ikke alle som blir tilbudt jober fra slike steder.

Neida, men det er en veldig god mulighet for å få seg jobb derfra. Jeg jobbet forøvrig på ett sted som majoriteten av de ansatte kom fra Manpower. Der jeg nå har sommerjobb er det også en fra manpower. Arbeidsmarkedet skriker etter arbeidskraft av ulike typer.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Jeg har også vært på intervjuer på egenhånd uten å høre en drit, det er ikke uvanlig. Kompetansen min bestod av at jeg hadde fungerende armer og bein. Som var allt som krevdes for å jobbe på ett lager. At du er har en yrkeshemning og er arbeidsufør er jo leit. Men dette er jo noe du får støtte for, er det vel ikke?

Dette er vel ikke tråden for å nevne personlige ting og tang, men kan jo nevne at jeg gjerne skulle ha jobbet på et lager, om jeg hadde hatt mulighet. Gjort det før. Å være yrkehemmet og arbeidsufør er to forskjellige ting, kan fremdeles gjøre yrket jeg har utdanning som. Men trangt arbeidmarked, feil utdanning.

Støtte ja... har mulighet for lønnstilskudd, usikker på hva det kommer av egentlig. Ellers så kan man sikkert få tilrettelagt arbeidsplassen, men dette er til bry og ork for de som kan ansette deg, så da tar de heller og ansetter en 100% frisk person.

Dette ble vel litt OT da...

Lenke til kommentar
Jeg har også vært på intervjuer på egenhånd uten å høre en drit, det er ikke uvanlig. Kompetansen min bestod av at jeg hadde fungerende armer og bein. Som var allt som krevdes for å jobbe på ett lager. At du er har en yrkeshemning og er arbeidsufør er jo leit. Men dette er jo noe du får støtte for, er det vel ikke?

Dette er vel ikke tråden for å nevne personlige ting og tang, men kan jo nevne at jeg gjerne skulle ha jobbet på et lager, om jeg hadde hatt mulighet. Gjort det før. Å være yrkehemmet og arbeidsufør er to forskjellige ting, kan fremdeles gjøre yrket jeg har utdanning som. Men trangt arbeidmarked, feil utdanning.

Støtte ja... har mulighet for lønnstilskudd, usikker på hva det kommer av egentlig. Ellers så kan man sikkert få tilrettelagt arbeidsplassen, men dette er til bry og ork for de som kan ansette deg, så da tar de heller og ansetter en 100% frisk person.

Dette ble vel litt OT da...

OT? Nja, spørs det. Det handler jo tross alt om dette partiet og hva slags påvirkning det har på de som bor her i landet. Høyre er jo det eneste saklige borgerlige partiet og som du ser, så fører de en politikk som skal prøve å stimulere økonomien. I dette tilfellet ved å gjøre det å være arbeidsløs enda mer uaktraktivt for å bli kvitt de som ikke gidder å ta seg jobb. Dette gjelder tydeligvis ikke deg da, og det er kjipt at de late som liker å leve på staten fremfor å jobbe ødelegger for andre som ønsker seg jobb, men ikke får.

For å få det skikkelig on-topic da. Selvfølgelig trenger vi høyre, så slipper vi at AP skaller av velgere til FrP, at de klarer å stoppe på Høyre that is.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
når så mange mennesker stemmer på det partiet, så er det jo klart av vi trenger det. det betyr jo at folk er enig med de og vil ha de i regjering. Det man skal stille større spørsmål om er om vi trenger feks. RV som maaaange færre stemmer på

Edit: eller heter det kanskje bare rødt nå... husker ikke

om noen stemmer på det betyr det ikke at vi trenger det. hadde tenkt til å lage et morsomt eksempel og finne på et morsomt parti. men oi, jeg kom på at det holder med fremskrittspartiet.

Lenke til kommentar

- tok vekk feriepengene

Det er 120.000 ubesatte stillinger i Norge og du forventer at staten skal betale arbeidsledighetstrygd til noen i over 2 år?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer Høyre mere som en gruppe velgere enn som et politisk parti. Dette fordi de ikke har hatt noen klar ledelse eller politikk på over 10 år. Når de var i regjering sist var Høyre en hale som hele tiden logret etter de to sentrumspartiene, og det til tross for at høyre hadde langt flere stemmer bak seg.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

- tok vekk feriepengene

Det er 120.000 ubesatte stillinger i Norge og du forventer at staten skal betale arbeidsledighetstrygd til noen i over 2 år?

Man må jo ha rette kompetansen og erfaringen til disse jobbene, herrejesus... og jeg har søkt på jobber, men ikke fått dem. Så det er åpenbart konkurranse der ute.

Da svina gjorde dette, manglet det heller så mye arbeidskraft som nå. Og hva med de andre punktene? Spare penger, drite i svake grupper.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...