Gå til innhold

starte cmd med annen rootadr.


Anbefalte innlegg

jeg lurer på om man kan lage/konfigurere en snarvei til command/cmd slik at cmd åpner seg i en annen root enn c: f.eks.: d:spill.

 

jeg vet om registry-endringen som muliggjør at cmd alltid åpnes i en spesiell root, men det er ikke en slik løsning jeg søker.

 

PS: bruker winXP pro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg lurer på om man kan lage/konfigurere en snarvei til command/cmd slik at cmd åpner seg i en annen root enn c:  f.eks.: d:spill.

 

jeg vet om registry-endringen som muliggjør at cmd alltid åpnes i en spesiell root, men det er ikke en slik løsning jeg søker.

 

PS: bruker winXP pro

Installer "cmd here" powertoy'en fra http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/dow...s/powertoys.asp så kan du åpne ett der du måtte ønske..

Lenke til kommentar

Dette er veldig enkelt :-)

 

lag en tekst fil i notepad

 

kall den feks run.bat

 

editer bat fila i en tekst editor

 

så skriver du:

 

c:

cd

cd C:Program Files

cmd.exe

 

dette vil føre til at du vil åpne et vindu under C:Program Files

Lenke til kommentar

eller du kan lage en snarvei/starte cmd.exe med slike parametre f.eks slik (krever mindre opprydningsarbeid hvis du ikke skulle få bruk for dette lenger)::

 

 

cmd.exe /k color 0e && e: && cd java && cls && dir && title Java!

 

 

 

dette eksempelet skifter tekstfarge, setter tittel på vinduet til "Java!" endrer katalog til "e:java" og foretar en "dir" av katalogen.

 

med switchen /k kan du kjøre de kommandoene du vil bare du har && i mellom... help yourself

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...