Ravis Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg er overhode ikke fornøyd med bildekvaliteten på denne tv'en så langt, men dette har muligens sin logiske forklaring? Jeg har ikke peiling på tv'er, men jeg kan oppsummere kort hva mitt hovedproblem består i: Ansikter viser ikke skarpt. Nyhetsoppleseren i 50 årene med skjegg og rynker får glatt "babyhud" når han beveger hodet, men når hodebevegelsen stopper, så tar et kort øyeblikk så blir ansiktet noenlunde(fremdeles ikke skarpt nok IMO) skarpt. Noen sendinger er bedre/verre enn andre, men slik er det vel bare? Signalene mine kommer fra Lyse og sendes til tv'en via scart(sikkert en billig scart). Jeg skal bytte ut tuneren min hos Lyse snarest for å få en med hdmi inngang. Vil bildet bli bedre som en følge av dette? Det følger mest sannsynlig med en hdmi kabel, men vil jeg tjene noe på å kjøpe en dyr HDMI kabel istedet? Jeg har ikke sett blue-ray på den enda, men jeg var nede hos en kamerat som kjøpte F86'en samme dag, og der så vi blue-ray dvd. Makan til bilde har jeg aldri sett, men jeg regner med at jeg ville fått noenlunde samme kvalitet hjemme hos meg. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Ansikter viser ikke skarpt. Nyhetsoppleseren i 50 årene med skjegg og rynker får glatt "babyhud" når han beveger hodet, men når hodebevegelsen stopper, så tar et kort øyeblikk så blir ansiktet noenlunde(fremdeles ikke skarpt nok IMO) skarpt. Sjekk litt rundt i innstillingene på TV-en, er bildeforbedringsprogrammer som støydemping og funksjoner som skal hindre etterslep eller rykking ved raske bevegelser skrudd på eller av? Hva er skarpheten innstilt på? Får du bedre bilde ved å justere på dette? Selvsagt kan det også være feil på TV-en, dårlig kabel, dårlig dekoder, dårlig signal etc. Eller at du sitter for nærme og har for godt syn. Men her er det så mange faktorer at det er vanskelig å vite ha det er og hvor man skal begynne å feilsøke. Dersom du mistenker at du har gjort et dårlig kjøp av TV, og har kjøpt TV-en i butikk, ta den tilbake og se om den gir bedre resultat med signaler og kabel de bruker i butikken. Har du kjøpt den på nett er det litt mer komplisert å klage på en antagelse av at TV-en kanskje er dårlig, men du kan benytte angreretten på "kjøp utenfor vanlig utsalgssted" og returnere den innen 14 dager uten å oppgi grunn. En annen mulighet for å finne ut om TV-en er dårlig eller feilen ligger et annet sted. Kanskje du kan byttelåne med andre som har en annen sammenlignbar TV, og se om din ser bedre ut hjemme hos dem, eller om deres TV ser like dårlig ut hjemme hos deg? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Billige scartkabler gir et blast bilde med dårligere kontraster og fargedybder. Så billige scartkabler er en dødssynd når det kommer til store og bra TV'r!! Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Takker så mye for hjelpen! Jeg har stilt mye for å se om noe kan endres. Jeg har tilbakestilt og fortsatt igjen. Dette med farger og kontrast er jeg fornøyd med, hadde det ikke vært for de uskarpe ansiktene hadde jeg vært fornøyd. I dag skal jeg til Lyse og bytte tuner til en som har HDMI. Er kabelen de leverer med "god nok", eller skal jeg vinge innom HIFI klubben og kjøpe en skikkelig? Har vi samme forskjell mellom HDMI som vi har på Scart? Jeg oppdaterer her i kveld og melder hvordan det gikk. Endret 24. juni 2008 av Ravis Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Sålenge du ikke skal bruke en HDMI kabel på over 5 meter så er det likegyldig hvor dyr kabel du har, så ikke ta deg bryet med å gå ned på hifiklubben. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Takker så mye for hjelpen! Jeg har stilt mye for å se om noe kan endres. Jeg har tilbakestilt og fortsatt igjen. Dette med farger og kontrast er jeg fornøyd med, hadde det ikke vært for de uskarpe ansiktene hadde jeg vært fornøyd. I dag skal jeg til Lyse og bytte tuner til en som har HDMI. Er kabelen de leverer med "god nok", eller skal jeg vinge innom HIFI klubben og kjøpe en skikkelig? Har vi samme forskjell mellom HDMI som vi har på Scart? Jeg oppdaterer her i kveld og melder hvordan det gikk. Jeg kjøpte en M87 for et år siden og jeg fikk den samme opplevelsen som deg. Endelig hadde jeg fått meg en flat tv som skulle være så innmari mye bedre enn det gamle billedrøret, men det var på HD signaler og lite annet. LCD skjermer sliter i større og mindre grad med lavt oppløste kilder og det er vanlige tv sendinger som sliter mest. En ny dekoder, bedre scart eller hdmi vil ikke hjelpe på disse signalene. Selv leverte jeg tilbake tv-en og har i ettertid lest meg opp og studert den nye teknologien. For en uke siden tok jeg en runde å sjekket ut de nye lcd modellene til LG, Samsung og Sony. Den som kommer best ut av det nå er Sony's nye W4000 serie, men heller ikke den kan skalere et SD bilde i særlig grad. Dette er selvsagt smak og behag, men selv har jeg lent meg mot plasma og skaffet meg en Pioneer Kuro som i det siste har dalt i pris da de faser ut sin 42" serie. Hvis du ikke blir fornøyd så burde du vurdere å teste en plasma. Det kan godt være dette vil funke bedre for deg. Plasmaen har raskere responstid, mykere bilde og de takler SD signaler bedre enn de fleste LCD-er. Du kan få en Panasonic PX80 for rundt 7000 kroner... Det er en meget bra tv... Endret 24. juni 2008 av Bava Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Du kan få en Panasonic PX80 for rundt 7000 kroner... Det er en meget bra tv...Takker for tipset, det er ikke første gang dette tipset ble gitt. Burde gått for det første gangen, men jeg ville liksom holde muligheten oppe for dette med data. Nei, TV får være TV og så får data være data. Om et par år kjøper jeg vel ny TV og da kan den jeg kjøper nå(som du anbefaler) settes ned til tenåringene.. :!: Nei, jeg leverer den inn og bestiller PX80. Hvor selges den til 7 lapper forresten? Har sett den til 7700,- Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Du kan få en Panasonic PX80 for rundt 7000 kroner... Det er en meget bra tv...Takker for tipset, det er ikke første gang dette tipset ble gitt. Burde gått for det første gangen, men jeg ville liksom holde muligheten oppe for dette med data. Nei, TV får være TV og så får data være data. Om et par år kjøper jeg vel ny TV og da kan den jeg kjøper nå(som du anbefaler) settes ned til tenåringene.. :!: Nei, jeg leverer den inn og bestiller PX80. Hvor selges den til 7 lapper forresten? Har sett den til 7700,- Sjekk om det er begrenset garanti på den billigste px80-en... Lenke til kommentar
Ronaldi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Du kan få en Panasonic PX80 for rundt 7000 kroner... Det er en meget bra tv...Takker for tipset, det er ikke første gang dette tipset ble gitt. Burde gått for det første gangen, men jeg ville liksom holde muligheten oppe for dette med data. Nei, TV får være TV og så får data være data. Om et par år kjøper jeg vel ny TV og da kan den jeg kjøper nå(som du anbefaler) settes ned til tenåringene.. :!: Nei, jeg leverer den inn og bestiller PX80. Hvor selges den til 7 lapper forresten? Har sett den til 7700,- Sjekk om det er begrenset garanti på den billigste px80-en... 7750,- for den her: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=99916 Samme prisen hos Elkjøp's nettbutikk Endret 24. juni 2008 av Ronaldi Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Jeg oppdaterer her i kveld og melder hvordan det gikk.Jaja... Jeg kunne ikke se noen forskjell. Var nettopp over hos naboen min og kikket på hans 18mnd gamle Samsung Plasma(husker ikke modellen, men den kostet 20 000 i desember 06 på Expert. Den hadde ikke samme problemene som jeg opplevde med min M86(uskarpe ansikter). Nå har jeg returnert min egen Samsung samt bestilt Px80 fra samme sted, så får vi se. Endret 24. juni 2008 av Ravis Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg oppdaterer her i kveld og melder hvordan det gikk.Jaja... Jeg kunne ikke se noen forskjell. Var nettopp over hos naboen min og kikket på hans 18mnd gamle Samsung Plasma(husker ikke modellen, men den kostet 20 000 i desember 06 på Expert. Den hadde ikke samme problemene som jeg opplevde med min M86(uskarpe ansikter). Nå har jeg returnert min egen Samsung samt bestilt Px80 fra samme sted, så får vi se. Plasma ligger fremdeles noen steg foran når det kommer til SD signaler. Ansikter som får pixel kontur i bevegelser ser du iallefall ikke, men crt nivå har de ikke enda. Ikke en gang Kuro kan matche en skikkelig crt. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Plasma ligger fremdeles noen steg foran når det kommer til SD signaler. Ansikter som får pixel kontur i bevegelser ser du iallefall ikke, men crt nivå har de ikke enda. Ikke en gang Kuro kan matche en skikkelig crt. Nå er min 10 år gamle Phillips på plass igjen... Ikke verst bilde der :!: Kikket litt på en Pioneer Kuro 42" plasma til ca 20 lapper. Får bli noe sånt eller bedre om noen år. Jakten på det perfekte vil fortsette selv etter vår død Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Plasma ligger fremdeles noen steg foran når det kommer til SD signaler. Ansikter som får pixel kontur i bevegelser ser du iallefall ikke, men crt nivå har de ikke enda. Ikke en gang Kuro kan matche en skikkelig crt. Nå er min 10 år gamle Phillips på plass igjen... Ikke verst bilde der :!: Kikket litt på en Pioneer Kuro 42" plasma til ca 20 lapper. Får bli noe sånt eller bedre om noen år. Jakten på det perfekte vil fortsette selv etter vår død Pioneer Kuro 42" kan du få helt ned i 13900. Pioneer skal slutte å produsere 42" så disse modelle fases ut. Jeg har selv hatt en slik i hus, men ble litt plaget av hakking på horisontale bevegelser. Kontrast, sortnivå og ikke minst fargene er helt fantastiske. Blu-Ray får også et skikkelig løft på denne modellen. Jeg er også meget kresen på bilder og ikke minst billedbehandling. Den gamle Loewen gjør fremdeles nytten, men plasma har åpnet mine øyne for den flate verden. Det er helt sikkert... Selv liker jeg PX80... Den er billig og meget bra. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Og der var PX80'en på plass. Herlig å se at problemene jeg erfarte med Samsung'en ikke er tilstede her :-D Men, kona og jentungen klager: Denne TV'en er ikke så PEN å se på i forhold.... Jaja.... Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Heheh, er ikke altid like lett og tilfredstille alle Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Og der var PX80'en på plass. Herlig å se at problemene jeg erfarte med Samsung'en ikke er tilstede her :-D Men, kona og jentungen klager: Denne TV'en er ikke så PEN å se på i forhold.... Jaja.... Selvsagt sa de det:). Det skal ikke være enkelt... Har selv kjøpt meg en PX80 i dag og jeg må si den spytter ut gode bilder... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Hmm, har selv M86 med lyse HDMI boksen og kjenner meg absolutt ikke igjen i problemstillingen til trådstarter. Sannsynligvis dreier det seg om innstillinger. Men grattis med PX80 da Endret 27. juni 2008 av MrLee Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hmm, har selv M86 med lyse HDMI boksen og kjenner meg absolutt ikke igjen i problemstillingen til trådstarter. Sannsynligvis dreier det seg om innstillinger. Men grattis med PX80 da Når det gjelder plasma vs lcd så handler det i stor grad om smak og behag... Noen foretrekker det ene for det andre og noen har nærmest erklært krig mot systemet de ikke liker:). Personlig liker jeg plasma for det er det formatet som får filmene til å se mest ut som de gjør på kino. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg har til dels samme problem som trådstarter med samme TV i større versjon. Bildet ble mye mer behagelig å se på etter at jeg endret bildemodusen fra Dynamisk til Normal. Spesielt når man ser på film, er Dynamisk et dårlig valg. Pulp Fiction på DVD så ut som om den var spilt inn med et typisk DV-kamera. Jeg er fortsatt langt fra fornøyd med bildet, men jeg håper det blir bedre med digital dekoder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå