Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på fransk karakter. Er usikker.

Anbefalte innlegg

Hallo

Fikk karakter 5 i fransk, men syntes dog at jeg kunne fått en 6.

Av alle prøvene vi har hatt i 1 og 2 termin har jeg fått alt rett. Men uansett om jeg har hatt alt rett så har fransklæreren gitt meg 5+ på alle prøvene.

Vi har ikke skrevet noen stiler eller noe. Kun hatt diktat, oversetting fra norsk til fransk.

Trenger dere noe mer info vedrørende jeg burde klage? Eller er dette godt nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tipse om at på generelt grunnlag er det svært som får gjennomslag på klage, og i 90% av tilfellene vil avslått klage også resultere i nedsatt karakter. Du risikerer altså å gå fra 5 til 4.

Har du hatt noen dialog med læreren om dette?

Lenke til kommentar

Ahh, så det gjelder altså standpunktkarakterer? Såvidt jeg vet da er eneste mulighet en formell klage, om du ønsker den endret. Jeg ville uansett først ta kontakt med skolen/læreren, og høre hvorfor du ikke fikk 6. Mest sannsynlig har han vel notert seg noe ...

Kjenner til situasjonen du er i, men av frykt for å bli satt ned, lot jeg saken ligge.

Lenke til kommentar

Du er enig i at det høres helt hjernedødt ut at vedkommende her skal settes ned til 4 i fransk?

Utifra det du forteller, MÅ det jo ha vært noe annet som har trukket deg ned til 5. Er selv en "erfaren" franskelev og har observert at man fort kan gå på en smell (kanskje å ta i litt..) på gloseprøver. Man kan jo stave alle ord rett, men om man glemmer for eksempel kjønn (m/f) el.l., så vil du ikke få 6. Det burde jo kommet frem hvorfor du ikke fikk 6 på de forskjellige småtestene.

Når det er sagt, kan det jo også være at læreren har lagt vekt på muntlig aktivitet i tillegg. Har du forresten gjort alle leksene og ellers gitt et godt inntrykk til læreren?

Uansett: du trenger vel ikke akkurat frykte 4 hvis du aldri har vært nær 4, noe jeg regner med ikke er tilfelle da du har fått 5+. Dermed ville jeg spurt læreren hvorfor du ikke fikk 6 og sett nærmere på de testene du har hatt. Om læreren da bare trekker frem tullball og meningsløse argumenter, kan du jo formulere en klage og se om du får medhold i klagen. ;)

Lenke til kommentar

Av de samtalene jeg har gjort med lærerer har han sagt at jeg jobber bra, og skal fortsette slik. Det eneste jeg har hatt feil på som jeg kan huske er strek over e-en. Og det var i begynnelsen av 1. termin.

Har ikke hatt noen feil på noen av testene i fransk 2. termin. Men uansett så har han gitt meg 5+ på prøvene. Tror han mener at for å få 6-er på en prøve så må du vise noe ekstra, og det har jeg ikke hatt sjansen til å vise på prøvene vi har hatt.

Lenke til kommentar

Hmm..hvordan har det gått med de andre, da? Er det noen andre som har fått 6? Jeg synes kanskje du skal gå til en annen fransklærer og fortelle situasjonen. Det er jo klart at elevene må få anledning til å vise at de er gode for 6. Da har læreren din virkelig gjort noe dumt, om det faktisk viser seg at han lager prøver som ingen kan få vist det lille ekstra på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...