Melisma Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg vil ikke stå til ansvar for at en bedrift gir lav lønn, og heller ikke for at folk velger å jobbe for lav lønn.. det skal ikke gå utover andre folk.. Prinsippet altså. Dummeste jeg ser er tipsskål i baren.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg vil ikke stå til ansvar for at en bedrift gir lav lønn, og heller ikke for at folk velger å jobbe for lav lønn.. det skal ikke gå utover andre folk.. Prinsippet altså. Dummeste jeg ser er tipsskål i baren.. Dine personlige antipatier tar du ganske enkelt ikke ut til DIN kunde! Hvis du gjør det, så er du ikke proff!! Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg vil ikke stå til ansvar for at en bedrift gir lav lønn, og heller ikke for at folk velger å jobbe for lav lønn.. det skal ikke gå utover andre folk.. Prinsippet altså. Dummeste jeg ser er tipsskål i baren.. De kan ikke klage opp lønna heller. Sånn er det yrket. Hvorfor er tipsskål i baren så ille? Synes det er greit jeg. Får jeg igjen mange kronestykker, som feks når jeg kjøper en øl til 46kr for en femtilapp, er det greit å bare slenge dem der. Jeg gidder ikke springe med 20 kronestykker i lomma på byen. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Man skal aldri gi tips fordi man føler at man må. Jeg gir ikke tips med mindre jeg er mer enn fornøyd med servicen. Altså hvis maten er over middels bra og servicen er over middels så gir jeg tips. Mest for å vise at jeg satte pris på behandlingen jeg fikk. Tilsvarende så gir jeg ikke tips om service og mat er middels eller under. Jeg bruker tips som ett signal på at jeg er fornøyd eller ikke. Lenke til kommentar
Curiousss Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Jaha..så vi har kommet til tips&drinks temaet. Jeg får iallfall rikelig med drinks...kanskje fordi jeg er så ung. Men men. Vi eller jeg krever ikke drinks. MEN i England og i USA DER krever de drinks! Var i NY i en restaurant der. Gir du dem ikke drinks, så kommer de løpende etter deg og krever det! I London betaler du til kelnerne, så beholder de vekslepengene selv. Satt liksom der og ventet på at han skulle komme tilbake med vekslepengene...men nope. De beholdt dem. -.- Jaja...har lært hvorfor nå. Lenke til kommentar
Curiousss Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Greit. Enda en drittkunde! To solbrente britiske damer. Hun ene var dritglad og var spiste her et par dager før, og sier med en gang hun ser meg: "Hey, I know what I want. I want what I ate last time, you remember?" Jeg nikker. "And water, please." Jeg nikker igjen og ser på hun andre damen og oppdager at hun ser drittsur ut, og venter på hennes bestilling. "I haven't decided yet. But I want water too! You hear me?! WATER!" "Right away," sier jeg og gir dem drikke. "I take this! I'm not hungry!" sier hun sure damen og peker på en liten smårett i menyen. Så blir den lille småretten først ferdig og jeg serverer den til den sure damen. "Here you go." Hører ingen takk fra hun. Og så enda mer sur ut og mumler til hun glade damen: "What is this?!" Retten så heeelt lik ut som på bildet i menyen. Jeg så ingenting galt med maten iallfall. Så får hun glade damen maten og hun smiler: "Thaaank you! Oh this is sooo delicious!" Etterpå roper hun sure damen på meg: "Hello! I want more water!" Jeg kommer bort med en mugge vann og i det jeg heller vannet i glasset hennes så kjefter hun på meg: "I don't like this! This food is bad! I can't eat it! It's sour! Rotten!" WHAT THE FUCK?! tenker jeg. Ser på maten og oppdager at hun har drevet og ødelagt og most hele maten til pannekake. Jeg tar fatet hennes og går inn til kjøkkenet og forteller det til kokken. Han blir dritsur! Maten ble jo helt ferskt laget! Etter på betaler hun glade damen: "it was delicious like last time! Thank you!" "65kr, please." sier jeg til hun sure damen. "No! I'm not going to pay for that food! It was bad! Awful! Sour! It was sour! You understand me?! SOUR! ROTTEN! Do you know what ROTTEN MEANS?! The food is bad! I'm not going to pay! I didn't eat the food!" og kjefter på meg huden full og kokken hører henne og kommer ut og de kjefter på hverandre. "DON'T COME BACK!" sier kokken og hun glade damen så nesten litt lei seg ut. Og etter at de damene gikk uten at hun sure betalte, kom det andre gjester inn og bestilte bl.a. småretten. Noen bestilte dobbelporsjon. Og alle de spiste opp uten å klage. Ingenting galt. Småretten kan ikke være rotten når den ble først laget dagen før? Hva faen feilte den damen?! Først sier hun at hun ikke er sulten, så bestiller hun mat, så moser hun maten, så klager hun på maten og så nekter hun å betale! Hva faen?! Så...jeg kranglet iallfall ikke med damen. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Det høres litt for absurd ut for meg ihvertfall.. at hun skal si "But I want water too! You hear me?! WATER!" sånn uten at du har åpna kjeften engang.. Sikker på at du ikke legger det frem litt for dramatisk nå, kanskje fordi du er irritert på hu? Om ikke så har hun jo helt klart seriøse sosiale-antenne problemer. Merkelig oppførsel i så fall fra hennes side. Endret 3. juli 2008 av Melisma Lenke til kommentar
Curiousss Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Det høres litt for absurd ut for meg ihvertfall.. at hun skal si "But I want water too! You hear me?! WATER!" sånn uten at du har åpna kjeften engang.. Sikker på at du ikke legger det frem litt for dramatisk nå, kanskje fordi du er irritert på hu? Om ikke så har hun jo helt klart seriøse sosiale-antenne problemer. Merkelig oppførsel i så fall fra hennes side. Hun sa det ... vet ikke jeg... hun var iallfall sånn. skjedde i går. Jeg prøvde å late som ingeting...for det var andre som satt og spiste. Hun overreagerte litt...siden hun snakket til meg som om jeg ikke kunne engelsk. Hun så iallfall dritsur ut hele tiden... Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Ja, da er det jo klart hun som har problemer. Går ikke an å oppføre seg slik OM hun er slik til vanlig så er jeg ganske sikker på at hun har spist mye spytt o.l. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Høres ikke ut som et sted jeg kan tenke meg å spise når kokken kommer ut fra kjøkkenet og skjeller ut kunden. Beklager, men det er ikke sånn det skal være. Kunden har alltid rett, selv når han/hun tar feil. Sorry, men dere driver i servicebransjen og er avhengige av at folk vil ha det dere tilbyr. Jeg har mange år bak meg som restaurantgjest, og enhver restaurant skal ha interne prosedyrer for å takle vanskelige kunder. Hadde jeg vært gjest i restauranten og hendelsesforløpet hadde vært slik du beskriver det hadde jeg antagelig ikke kommet tilbake. Uansett om maten var god eller ikke. Lenke til kommentar
Curiousss Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Høres ikke ut som et sted jeg kan tenke meg å spise når kokken kommer ut fra kjøkkenet og skjeller ut kunden. Beklager, men det er ikke sånn det skal være. Kunden har alltid rett, selv når han/hun tar feil. Sorry, men dere driver i servicebransjen og er avhengige av at folk vil ha det dere tilbyr. Jeg har mange år bak meg som restaurantgjest, og enhver restaurant skal ha interne prosedyrer for å takle vanskelige kunder. Hadde jeg vært gjest i restauranten og hendelsesforløpet hadde vært slik du beskriver det hadde jeg antagelig ikke kommet tilbake. Uansett om maten var god eller ikke. Så lenge du betaler så bryr jeg meg ikke om du kommer tilbake eller ikke. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Selvom noen sier at kunden "alltid" har rett, så finnes det folk der ute som trenger å få en skikkelig tilbakemelding på ufin oppførsel. Skulle nesten hatt en voksen-tilpasset baby-stol for folk som var unødvendig frekke og uhøflige mot betjeningen.. "du trenger en time-out for å oppføre deg som en drittunge" Og selvom man er ansatt på et spisested og gjerne vil gi ett godt inntrykk av restauranten, så skal man ikke finne seg i all mulig dritt heller.. vi er da alle mennesker og ingen fortjener slik uoppfordret høvling fra folk, jeg blåser i om man jobber med søppeltømming eller om man sitter på stortinget. Kunden har ikke alltid rett, det er en utbrukt myte.. Folk er ikke lenger så høflig som de var før, tidene forandrer seg.. Endret 4. juli 2008 av Melisma Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Så lenge du betaler så bryr jeg meg ikke om du kommer tilbake eller ikke. Hadde alle kunder dere hatt kun vært der en gang og ikke kommet igjen så hadde dere vel vært konkurs for lenge siden.... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Småretten kan ikke være rotten når den ble først laget dagen før? Hva faen feilte den damen?! Først sier hun at hun ikke er sulten, så bestiller hun mat, så moser hun maten, så klager hun på maten og så nekter hun å betale! Hva faen?! Så...jeg kranglet iallfall ikke med damen. Hvis hendelsesforløpet var slik du beskriver det så er det jo helt tydelig at denne dama ikke har hodet skrudd helt på plass - slike folk finner du over alt. Kan hende at hun har vært ute og spist og opplevd at folk ikke forsto engelsk og at det var derfor hun snakket til deg som om du ikke kunne engelsk? Jeg aner virkelig ikke, men etter å ha hørt hvordan folk stammer og ikke fatter driten når noen snakker engelsk til dem her i Norge så er jeg virkelig ikke overrasket. Ikke missforstå, denne dama kan ikke være helt god. Hvis maten ble laget dagen før, så er det faktisk ikke umulig at retten ikke smakte henne. Jeg kjenner fort om noe er laget dagen før for så å bli varmet opp. Det er mange tegn på akkurat det. Grønnsakene er ikke lenger crispy, kjøttet blir seigt osv. Hvis du forventer fersk mat og får mat som er laget dagen før så kan jeg faktisk forstå at man reagerer også, men det er uansett ingen unnskyldning for å oppføre seg sånn. Briter er jo vanligvis veldig høflige, men du har drittsekker over alt. I dette tilfellet så virker det nesten som at hun faktisk ikke var sulten, noe hun også sa(?), men ikke forsto hvor lite sulten hun egentlig var. Lenke til kommentar
Curiousss Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Så lenge du betaler så bryr jeg meg ikke om du kommer tilbake eller ikke. Hadde alle kunder dere hatt kun vært der en gang og ikke kommet igjen så hadde dere vel vært konkurs for lenge siden.... Akkurat! De kommer tilbake! So what?! Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Akkurat! De kommer tilbake! So what?! Er du så glemsk.... du sa nettopp at du ikke brydde deg om folk kom tilbake eller ikke bare de betalte. Lenke til kommentar
Curiousss Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Akkurat! De kommer tilbake! So what?! Er du så glemsk.... du sa nettopp at du ikke brydde deg om folk kom tilbake eller ikke bare de betalte. Nei, jeg har en ganske god hukommelse. Jeg bryr meg absolutt ikke om du kommer tilbake eller ikke. Men det er folk som kommer tilbake. Jeg bryr meg ikke! Men jeg husker at de har vært her før og kommer tilbake. So what? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Nei, jeg har en ganske god hukommelse. Jeg bryr meg absolutt ikke om du kommer tilbake eller ikke. Men det er folk som kommer tilbake. Jeg bryr meg ikke! Men jeg husker at de har vært her før og kommer tilbake. So what? Du har ikke vurdert å skifte jobb til noe du kanskje har en mer kompatibel innstilling til? Lenke til kommentar
Curiousss Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Nei, jeg har en ganske god hukommelse. Jeg bryr meg absolutt ikke om du kommer tilbake eller ikke. Men det er folk som kommer tilbake. Jeg bryr meg ikke! Men jeg husker at de har vært her før og kommer tilbake. So what? Du har ikke vurdert å skifte jobb til noe du kanskje har en mer kompatibel innstilling til? Nah...får jo jævlig mye drinks. Joda...har signert kontrakt med kommunen. Skal jobbe som vikar. I tillegg til restauranten. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Nei, jeg har en ganske god hukommelse. Jeg bryr meg absolutt ikke om du kommer tilbake eller ikke. Men det er folk som kommer tilbake. Jeg bryr meg ikke! Men jeg husker at de har vært her før og kommer tilbake. So what? Du har ikke vurdert å skifte jobb til noe du kanskje har en mer kompatibel innstilling til? Nah...får jo jævlig mye drinks. Joda...har signert kontrakt med kommunen. Skal jobbe som vikar. I tillegg til restauranten. Kanskje like greit. I kommunen trenger du kanskje ikke forholde deg direkte til kundene, noe som etter postene dine å dømme er å foretrekke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg