Gå til innhold

Ufine kunder på resturant!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Clover sprouts tror jeg er det vi kaller bønnespirer på norsk, det likner iallefall veldig. Det er jo fantastisk godt! Jeg spiser det hele tiden, som tilbehør på smørbrød f.eks. Når det kommer til akkurat den typen nudler du nevner så vet jeg ikke, for det har jeg ikke smakt. Poenget er at årsaken til at jeg spiser ute på restauranter som ikke serverer norsk mat er jo for at jeg ønsker å smake fremmede retter. :) Nå er kanskje jeg spesiell, men sånn er det. Jeg prøver å smake så mye forskjellig som jeg bare kan når jeg er i utlandet, nettopp for å kjenne hvordan rettene skal smake, slik at jeg kan kopiere dette hjemme. :D

Lenke til kommentar
Og ingen har noen gang klagd på at vi ikke tok med de tingene som de ikke liker. -.-

De vet vel ikke bedre? Selv spiser jeg fint lite av etnisk mat her i landet, nettopp fordi tilpasningen til vår gane ofte betyr at særpreget er borte.

Når det gjelder kundebehandling så tror jeg dere som jobber der kunne ha godt av et lite kurs i hvordan man snur en misfornøyd kunde til en fornøyd, som også kommer tilbake. Der ligger det faktisk en mulighet for økt fortjeneste.

Det er ganske så enkel psykologi. Har forøvrig bakgrunn som kokk selv, med erfaring fra en del forskjellige bedrifter.

:)

Ville egentlig ta psykologi på skolen...men så ble det kuttet ut fordi lite folk valgte faget. :(

Jaja. Takker for alle svar og sånt. Det er bare jeg som blir så veldig sur på de ufine kundene. Hvis du er en 17 gammel jente som er oppvokst i en restaurant, tar imot alle klagene fra kundene...Så ville du kanskje ha skjønt hissigheten min.

Sier ikke at vi får klager hele tiden. Bare en gang i blant. Når liksom alle andre er fornøyde så er du den eneste som er misfornøyd. Blir jo litt sur da. Jeg iallfall.

Som f.eks alle elevene sitter rolig og jobber stille så er du den eneste som bråker. Blir jo sur på deg. Jeg iallfall.

Lenke til kommentar
Clover sprouts tror jeg er det vi kaller bønnespirer på norsk, det likner iallefall veldig. Det er jo fantastisk godt! Jeg spiser det hele tiden, som tilbehør på smørbrød f.eks. Når det kommer til akkurat den typen nudler du nevner så vet jeg ikke, for det har jeg ikke smakt. Poenget er at årsaken til at jeg spiser ute på restauranter som ikke serverer norsk mat er jo for at jeg ønsker å smake fremmede retter. :) Nå er kanskje jeg spesiell, men sånn er det. Jeg prøver å smake så mye forskjellig som jeg bare kan når jeg er i utlandet, nettopp for å kjenne hvordan rettene skal smake, slik at jeg kan kopiere dette hjemme. :D

Det er kjempe bra. :)

Ertenudler skal ikke spises som vanlig nudle. Ertenudle er en del av en rett liksom, og ikke som tilbehør som ris eller vanlig nudler.

Lenke til kommentar
Hei , tørr du å offentliggjøre navn og adresse på restauranten her? :p

Nah...hvorfor skulle jeg det? Ikke meningen å reklamere. Ikke lov heller, tenker jeg? Ville egentlig bare diskutere om de ufine kundene.

Også vil ikke jeg skape problemer for oss heller. Har vært sånne rampegutter som har ringt og bestilt mat og aldri kommet og hentet eller betalt maten. :(

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så klart skal du ikke fortelle hvilken restaurant det gjelder.

Har forsøkt å sende deg en pm med dette innholdet:

Heisann!

Hvis du er interressert så kan jeg skrive ned et "verktøy" som er meget enkelt og lett å lære seg og bruke. Har selv god erfaring med dette.

Skal bare ut å trene først.

mvh

Siden jeg av en eller annen grunn ikke får sendt pm, så kan jeg skrive dette direkte i tråden litt senere.

Lenke til kommentar
Så klart skal du ikke fortelle hvilken restaurant det gjelder.

Har forsøkt å sende deg en pm med dette innholdet:

Heisann!

Hvis du er interressert så kan jeg skrive ned et "verktøy" som er meget enkelt og lett å lære seg og bruke. Har selv god erfaring med dette.

Skal bare ut å trene først.

mvh

Siden jeg av en eller annen grunn ikke får sendt pm, så kan jeg skrive dette direkte i tråden litt senere.

Eh jaha...

Uhm...jeg vet ikke hva som plutselig skjedde med hele diskusjon.no hos meg her nå. Ser dere en liste under her ? Plutselig så ble den sånn rar. Går ikke an å gå til "siste side". o.O

|

|

|

V

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Betyr "Eh jaha", at du er interressert? Hvis ikke trenger jeg ikke "kaste" bort tiden for egen eller andres del.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Betyr "Eh jaha", at du er interressert? Hvis ikke trenger jeg ikke "kaste" bort tiden for egen eller andres del.

Bare "spytt ut", du.

Javel, tvi!  :p

Neida, her kommer det:

Det handler ganske enkelt om å gjøre noe som er ubehagelig, så behagelig som mulig, og være løsningsorientert.

Anekdoten er hentet fra "Høydepunkter", av Karsten Isachsen.

En profesjonell hobby

Jeg møtte en hotelldirektør som fortalte at han hadde en profesjonell hobby: Jeg syntes det var et morsomt uttrykk og ble nysgjerrig. Han fortalte meg at hans profesjonelle hobby var å se hvor lang tid han behøvde, fra gang til gang, på å bevege en kunde fra å være en misfornøyd kunde til å bli en tilfreds kunde.

Jeg spurte ham: ”Hvor lang tid behøver du?”

Han sa: ”Jeg har nå kommet ned i et snitt på under fire minutter.”

Jeg sa til ham: ”Det er kjapt. Hva gjør du?”

Han svarte: ”Jeg gjør to ting:

For det første så stimulerer jeg kunden til å sette ord på sine misfornøyde følelser. Jeg signaliserer at jeg ønsker å høre om dem. Og mens kunden snakker, prøver jeg å være en virkelig god lytter. Og når kunden har gitt uttrykk for sine vonde følelser, gir jeg alltid kunden rett til å føle det han eller hun føler, uten å sjekke om jeg er enig i saksgrunnlaget.

Det andre jeg gjør er å peke på en konkret løsning som begynner her og nå.”

Han ga meg et eksempel.

”Det hender jo at jeg blir tilkalt til resepsjonen fordi en kunde har slått i skranken og sagt: La meg få snakke med direktøren!

Når jeg kommer, spør jeg med en gang: Hva er problemet?

Da sier kunden for eksempel:

Jeg er en av tredve som som har ankommet hotellet nå i formiddag for å være med på denne tredagerskonferansen. Jeg har sendt dere brev for fire uker siden og uttrykkelig gjort oppmerksom på at jeg er helt avhengig av å få et røykfritt rom. Nå kommer jeg til hotellet og får vite at alle røykfrie rom er opptatt og man byr meg et rom for røykere.”

Det eneste direktøren er ute etter i denne fasen er å finne ut hvilken følelse som er på ferde. Og i dette tilfellet er det ingen tvil:

Det er klart allerede fra første formulering at han står overfor en meget irritert gjest.

Når den irriterte gjesten stanser et øyeblikk for å trekke pusten, for irriterte mennesker må også puste iblant, da sier denne hotelldirektøren helt standard følgende setning:

”Synes du dette er irriterende?”

Han forteller at gjesten da, helt standard, sier følgende setning:

”Ja, dette synes jeg er meget irriterende!”

Og da sier hotelldirektøren, helt standard, dette:

”Jeg kan godt forstå at dette må oppleves meget irriterende.”

”Og da”, sier han, ”går 80 prosent av trykket ut av den irriterte gjesten. For du kan ikke fortsette å slåss med en som er helt enig med deg.”

Hotellmannen går da direkte over til punkt 2 og sier:

”Så snart vi får ledig et røykfritt rom skal vi underrette deg. Vi håper at du, rent midlertidig, er villig til å akseptere det rommet du har fått. Og du får det selvsagt uansett for halv pris det første døgnet.”

Og som hotelldirektøren sier: ”Jeg tjener jo penger allikevel.”

En fagmann står vanligvis sterkt overfor en kunde. Direktøren kunne sikkert ha sagt:

”Du har fått informasjonsbrev fra kursarrangøren hvor det står at alle spesialønsker for innkvartering og diett skal rettes til deres eget kurssekretariat som sender en samlet henvendelse til hotellet. Mange av dine kollegaer har gjort dette og fått sine ønsker innfridd. Du overså informasjonen og gikk utenom systemet. Da må du selv ta ansvaret for situasjonen.”

Dette kunne han sikkert ha sagt. Men som han heller sier:

”Min oppgave som hotelldirektør er ikke å slå i bordet til kunder med harde fakta, vinne diskusjoner og ha rett. Min fagoppgave er å identifisere problemer, løse dem og beholde gjester.”

Det er alltid morsomt å møte et tvers igjennom profesjonelt menneske som har forstand på sitt fag. Han sa en morsom ting til:

”Jeg tror jeg har flere stamgjester ved mitt hotell enn de andre hotellene i byen. Og mange av mine gjester er nettopp mennesker som jeg en gang har hatt en konflikt med. Men så følte de at de ble ordentlig behandlet, og siden har de ikke vurdert å bo ved andre hoteller i Kristiansand, de er mine gjester, og vi veksler alltid noen hyggelige ord når vi møtes.”

Når han forvandler en misfornøyd kunde til en fornøyd stamgjest, så kan han sitt fag.

Noe helt annet sa en lege en gang:

”Operasjonen var vellykket, den. Men pasienten døde.”

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tusen takk! Beste hjelpen så langt. ^^

Bare hyggelig!

Hvis du så "betaler" tilbake med å fortelle meg hvilken restaurant jeg kan besøke ved neste utflukt til Tigerstaden, så er jeg fornøyd.

Gjør det så klart på pm!

:thumbup:

Lenke til kommentar

To historier:

I. Enkelte ganger er det folk som vil se ut som de er rike som går på restauranter. De har egentlig ikke penger til å gå dit, men de vil ikke bli observert på en billigere restaurant. Ofte dropper de å spise dagen før så de skal få spise ekstra mye der.

Det de så gjør er å bestille en matrett og vin. Etter de har spist halvparten snakker de til kelneren og sier at ingen av delene var noe godt og vil ha nytt, selv etter halvspist rett. De får en ny rett og en ny vin og spiser/drikker halve og klager nok en gang og vil ha ny rett. Når de har fått den siste retten og spist halve av den og er temmelig mette, klager de igjen, men nå bare går dem fra regningen. Jeg synes det er tragist at folk gjør dette.

II. Venninner er ute på restuarant og spiser. Når de kommer til betalingen og de drar opp penger, sier en at hun kan betale alt med kort og at de andre kan gi penger til henne. De andre gir da pengene til henne samt litt driks til personalet. Det da denne personen som betaler med kort gjør er å skrive den summen det koster, uten noe driks og late som ingenting. Med andre ord: Kanskje nesten gratis middag på henne, og gretne kelnere.

Hvordan kan folk gjøre dette?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I det første tilfellet er det betjeningens feil at de få holde på.

I det andre tilfellet ser jeg ikke problemet, fordi vi har tarifflønn, og i motsetning til mange andre land er ikke vår inntekt basert på at vi skal yte vårt beste, men bare levere det som menyen beskriver.

Det er hva man yter utover samme "meny" som trigger kunden til å åpne lommebiken ytterligere. Så er det også slik at "kjipe kunder are for real", men de er i mindretall.

Lenke til kommentar

Det plager meg at man må gi driks.. Faen vi andre får jo ikke ekstra penger når vi jobber!! Likt skal være likt.. De gjør jo bare jobben sin, også skal vi måtte betale enda mer penger utenom for maten vi bestilte? Hva gir vi driks for egentlig? At de er hyggelige og smiler og serviceinnstilt? Noe som man SKAL være i en slik jobb uansett!

Lenke til kommentar
I det andre tilfellet ser jeg ikke problemet, fordi vi har tarifflønn, og i motsetning til mange andre land er ikke vår inntekt basert på at vi skal yte vårt beste, men bare levere det som menyen beskriver.

Så du mener det er helt greit at noen utnytter andres driks for å kunne få sin mat betalt? Og selv om de jobber til tariff er lønna ganske lav, av den grunn at ofte baseres lønna på at man får driks osv. På skatten blir man ofte drukket mer enn det lønna sier, fordi de regner med driks, selv om det ikke blir først opp.

Synes servicen på restauranter jeg har vært på i Norge har vært veldig dårlig. Gir aldri driks bare fordi det er vanlig. Jeg gir driks om jeg synes jeg ble behandlet som om det bare var jeg som var gjest.

Det er jeg enig med. Det heter jo at man skal gi 10% av det summen blir. Er det god service kan jeg gi de 10% som man "skal" gi. Får jeg ikke god service gir jeg 1-9% ut i fra hvor dårlig den er.

Det plager meg at man må gi driks.. Faen vi andre får jo ikke ekstra penger når vi jobber!! Likt skal være likt.. De gjør jo bare jobben sin, også skal vi måtte betale enda mer penger utenom for maten vi bestilte? Hva gir vi driks for egentlig? At de er hyggelige og smiler og serviceinnstilt? Noe som man SKAL være i en slik jobb uansett!

De har som jeg sa lavere lønn enn mange fordi de regner med at man skal få driks.

Lenke til kommentar
De har som jeg sa lavere lønn enn mange fordi de regner med at man skal få driks.

jaha?? er den virkelig så lav for at de regner med at de kan få driks? Trodde ikke sånt var lov jeg da men.. Vet ikke helt om jeg tror på det heller..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Synes servicen på restauranter jeg har vært på i Norge har vært veldig dårlig. Gir aldri driks bare fordi det er vanlig. Jeg gir driks om jeg synes jeg ble behandlet som om det bare var jeg som var gjest.

Det har med hva man selv oppfatter av tilbudet og hvordan dette presenteres, og da har jeg i hvert fall opplevd at "vi" har blitt mye flinkere, så derfor gir jeg ofte driks, men så tror jeg også at lysten til å yte det "lille" ekstra for akkurat meg avhenger litt av hvordan jeg agerer i disse situasjonene.

Det er kort sagt snakk om å gjøre hverandre gode!

Lenke til kommentar

jaha?? er den virkelig så lav for at de regner med at de kan få driks? Trodde ikke sånt var lov jeg da men.. Vet ikke helt om jeg tror på det heller..

Det ble faktisk snakket om det for noen dager siden hos noen jeg var. En av sønnene deres hadde jobbet for et par steder og lønna var alltid lav. Husk at egentlig skal driksen går til både servitøren OG kjøkkenet, men siden lønna er lav tar ofte servitørene alt selv.

Så egentlig skal man gi driks for matlagingen og til servitørene, men ikke mer enn de 10% som mange sier da.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...