Gå til innhold

Ufine kunder på resturant!


Anbefalte innlegg

Naja...kanskje jeg ikke har vært tydelig nok og fått med meg alt.

 

Det har skjedd at andre kunder som spiser akkurat det samme eller ikke var vitner til hendelsen hvor kunden klager og nekter å betale, de kundene som var vitner kjefter på kunden som klager. :!:

 

Jeg har selv jobbet i restaurantbransjen i flere år, de gangene vi fikk klager på maten, noe som skjedde veldig sjelden, så var klagene berettiget. Kunden har alltid rett, selv om han tar feil. Tar kunden feil, så er det mye billigere å gi kunden rett, slik at helhetsinntrykket for kunden blir positivt.

 

Er det noe du ikke ønsker når du driver restaurant så er det missfornøyde kunder, for du kan forbanne deg på at den kunden forteller det til alle han kjenner. Det potensielle tapet er større ved å ha en missfornøyd kunde enn om man faktisk lager ny mat til den ene kunden.

 

Hvis man får klager daglig så burde det være klart for alle og enhver at det faktisk er en mulighet for at det er noe feil med maten?

 

Naah...får ikke klager daglig. Faktisk, jo mer kunden sprer om restauranten vår til flere, jo flere kunder kommer og prøver hos oss. xD Skjedde pga. noen episoder hvor vi kom opp i avisen og dagene etter kom det flere kunder som sa de leste om oss og visste ikke at det finnes en restaurant "her".

Restauranten vår er ikke så veldig kjent for lokale folk. De fleste vet ikke at vi engang eksisterer. :)

 

Var en gang en dame som klagde på maten, men vi ble aldri enig og ropte til slutt: "Jeg kommer aldri tilbake og spiser her!!!"

Og uker senere dukker hun opp igjen og bestiller det samme. Er innom noen ganger i dag også. :whistle: Noen folk er vanskelig å fatte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...de kundene som var vitner kjefter på kunden som klager.

 

Var en gang en dame som klagde på maten, men vi ble aldri enig og ropte til slutt: "Jeg kommer aldri tilbake og spiser her!!!"

Og uker senere dukker hun opp igjen og bestiller det samme.

 

Ikke for å være frekk men for meg høres det der ut som god fantasi i diskusjonens hete, hadde det virkelig skjedd ville du sagt det tidligere og ikke ventet til side 4.... garantert!

 

Restauranten vår er ikke så veldig kjent for lokale folk. De fleste vet ikke at vi engang eksisterer. :)

Igjen så tyder det på en elendig ledelse i en "middelmådig" restaurant, ledelsen har ansvaret for markedsføringen og hvis de fleste ikke vet dere eksisterer tyder det på en dårlig jobb. Restauranter med god mat har vane for å merkedsføre seg bare på grunn av godt rykte.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle ramse opp absolutt alt så ville det ha vært et dritt langt post. Men det gidder jeg ikke. Skriver det når jeg kommer på det. Og beklager så meget at jeg kom ikke på det akkurat til da!

Ikke si at jeg finner på ting, for det gjør jeg ikke. Dette er hendelser som har skjedd og gjort meg mer sur for hver gang.

 

Sier ikke at vi tjener fett og er en veldig elegant restaurant. Det er en privatbedrift som drives av eieren selv. Og han bruker ikke tid på reklamer.

Istedenfor det, bruker han kundene sine til å spre om restauranten. Vi får kunder som sier at de er blitt anbefalt av andre til å komme her.

 

Denne restauranten har stått her i snart 20år, og så lang erfaring har kokken vår. Helt siden restauranten åpnet, så har det vært faste kunder som fremdeles stikker innom i dag. Selv de den gang var barn, og kommer de nå tilbake med sine egne barn. Veldig fine kunder.

Lenke til kommentar
Med en bemanning som er så fullstendig blottet for evne til å ta noe som helst innover seg av selvkritikk, og med den holdningen til kunder som du viser, ville ikke jeg blitt noen stamgjest hvertfall.

 

Her på forumet ja, der på jobb nei.

 

Hva holdning til kunder som jeg viser? Nekte dem stikke av fra regningen?

Lenke til kommentar

Var på ein resturant i London ein gang og på nabobordet satt det eit par og spiste. Men då dei hadde spist omtrent halvparten klagde dei til kelneren og sa at maten var kald, og så gjekk dei berre rett ut av døren utan å betale.

Endret av Painapple
Lenke til kommentar
Var på ein resturant i London ein gang og på nabobordet satt det eit par og spiste. Men då dei hadde spist omtrent halvparten klagde dei til kelneren og sa at maten var kald, og så gjekk dei berre rett ut av døren utan å betale.

 

Akkurat! Sånne gjester! Hvorfor gjør de sånt?

Det er sånne gjeste man ikke liker. Hvis maten var kald, så måtte de ha sagt ifra med en gang og fått ny varm mat.

Lenke til kommentar
Var på ein resturant i London ein gang og på nabobordet satt det eit par og spiste. Men då dei hadde spist omtrent halvparten klagde dei til kelneren og sa at maten var kald, og så gjekk dei berre rett ut av døren utan å betale.

 

Akkurat! Sånne gjester! Hvorfor gjør de sånt?

Det er sånne gjeste man ikke liker. Hvis maten var kald, så måtte de ha sagt ifra med en gang og fått ny varm mat.

 

Dei fekk til og med tilbud om ny mat, men det virka som dei var mest innteressert i å stikke fra regningen

Lenke til kommentar
Var på ein resturant i London ein gang og på nabobordet satt det eit par og spiste. Men då dei hadde spist omtrent halvparten klagde dei til kelneren og sa at maten var kald, og så gjekk dei berre rett ut av døren utan å betale.

 

Akkurat! Sånne gjester! Hvorfor gjør de sånt?

Det er sånne gjeste man ikke liker. Hvis maten var kald, så måtte de ha sagt ifra med en gang og fått ny varm mat.

 

Dei fekk til og med tilbud om ny mat, men det virka som dei var mest innteressert i å stikke fra regningen

 

Jammen...etter at de har spist opp halve maten og plutselig merket at maten var kald? :thumbdown:

Eller de som spiste så tregt av maten ble kald?

Lenke til kommentar
Hadde jeg fått kald mat så hadde jeg gått. Jeg hadde sagt fra med en gang selvsagt, men det må være det minste man må kunne forvente er at man greier å få maten varm. For meg ville det ikke vært verd bryet å gi en slik restaurant en ny sjanse.

 

Skjønner det.

 

Men så er mitt problem i forhold til norsk mat. Spiser nordmenn mye kald mat eller? Skal f.eks. makaroni og brokkoli være kald? Vet liksom ikke om det skal være sånn eller ikke, og derfor om det er visten å klage eller ikke. :ermm:

Lenke til kommentar

Så du vet ikke om kunden faktisk har grunn til å klage eller ikke?

 

Holdningen som du beskriver overfor kunder er at du går i forsvarsposisjon så fort noen ytrer at de ikke er fornøyd. Siden de fleste ikke klager, så går du automatisk ut fra at noen som klager er idiot.

 

Du forteller om åpenlys krangling med kunder i restauranten. Det vitner om en så uprofesjonell holdning hos de ansatte at jeg som sagt neppe ville kommet tilbake etter å ha vært vitne til en slik episode. Man tar heller den hundrelappen kunden ikke betaler i tap enn å krangle med kundene i all offentlighet.

Lenke til kommentar
Hadde jeg fått kald mat så hadde jeg gått. Jeg hadde sagt fra med en gang selvsagt, men det må være det minste man må kunne forvente er at man greier å få maten varm. For meg ville det ikke vært verd bryet å gi en slik restaurant en ny sjanse.

 

Skjønner det.

 

Men så er mitt problem i forhold til norsk mat. Spiser nordmenn mye kald mat eller? Skal f.eks. makaroni og brokkoli være kald? Vet liksom ikke om det skal være sånn eller ikke, og derfor om det er visten å klage eller ikke. :ermm:

 

Brokkoli skal serveres "al dente" og den skal i de fleste tilfeller være varm, det samme gjelder makaroni.

Lenke til kommentar

Var ute og spiste i går, faktisk. Virket som om det det en eller to kokker for lite på kjøkkenet, for vi måtte vente veldig lenge på maten i forhold til andre ganger jeg har vært på den restauranten.

Til sammen bestilte vi som var der fire biffer, hvorav to skulle være medium stekt, og to godt stekt. Når maten kom, var alle fire medium. Vi bestemte oss for å la det gå, spiste og var fornøyde. Kelneren kom ikke bort og spurte om det smakte før etter vi hadde spist, og da er jo litt av poenget borte. Forøvrig fikk vi dessert på huset, siden det tok så lang tid, så det var jo fint da.

 

Kom forresten på at det satt noen engelskmenn bortenfor oss, og den ene satt faktisk og plystret.. Da må jeg si at jeg ble litt overrasket, og en smule irritert.

Lenke til kommentar
Så du vet ikke om kunden faktisk har grunn til å klage eller ikke?

 

Holdningen som du beskriver overfor kunder er at du går i forsvarsposisjon så fort noen ytrer at de ikke er fornøyd. Siden de fleste ikke klager, så går du automatisk ut fra at noen som klager er idiot.

 

Du forteller om åpenlys krangling med kunder i restauranten. Det vitner om en så uprofesjonell holdning hos de ansatte at jeg som sagt neppe ville kommet tilbake etter å ha vært vitne til en slik episode. Man tar heller den hundrelappen kunden ikke betaler i tap enn å krangle med kundene i all offentlighet.

 

Ehm...all maten vi serverer er varm. Og ikke europeisk, men tilpasset nordmenn.

Forsvarsposisjon. Ja! Du skal ikke stå der og innrømme "JA det er 100% vår skyld at du klager!", og det kommer an på hva de klager på. Krangler ikke med kunden når vi vet at er vår feil at maten er kald. Driver ikke å krangler med kunden da. "NEI det er du som blåste for hardt på maten!"

 

Altså, vi innrømmer feil når kunden:

-sier maten er kald (for vi tar ikke i maten for å finne ut om den er varm)

-finner et eller annet som ikke tilhører maten (vi som må ha vært uforsiktig/oversett)

-blir syk/dårlig av maten fordi den var dårlig (uhygenisk)

-ventet lenge på maten før det blir servert (når det er lite folk/lite kø)

-finner ut at maten er rå/svidd

-synes maten er for sterk/svak krydret (ganske vanskelig dette her egentlig, de fleste har forskjellige smaksanser)

-finner ut at vi ikke har oppfylt kravene deres/mangler tilbehør (diverse ingredienser som ikke skulle/skulle være med)

 

Vi er ikke enig med kunden når kunden:

-spiser opp alt/halvparten av all maten og så si at maten er dårlig (for det skal kunne merkes allerede fra begynnelsen)

-finner ut at det var ikke det kunden ville ha likevel og finner på en dårlig unnskyldning for å få en ny rett og slippe å betale (du kan ikke bestille en annen rett, men bare få ny mat av samme rett)

-kommer tilbake og klager at de ble dårlig av maten vår etter noen dager. (Ikke vår feil om du ikke tåler maten, om det var bakterier så burde alle kundene som spiste blitt syke. Pluss at det kan være maten du spiste før eller etter du har spist hos oss som du ikke tåler. [Hendte at kunden sendte mattilsynet på oss, men fant ingenting. Kunden selv som ikke tålte et eller annet.])

-osv. osv. skriver når jeg kommer på. trøtt.

Lenke til kommentar
Ehm...all maten vi serverer er varm. Og ikke europeisk, men tilpasset nordmenn.

 

OG der fant jeg feilen! Dere har tilpasset maten nordmenn. Kanskje det er årsaken til at folk klager, det ville jeg gjort. Hvis jeg drar ut for å spise eksotisk mat så vil jeg da ikke ha noe som er tilpasset meg, men nettopp eksotisk mat. Mange gjør denne idiotiske feilen, for å være snille, men det strider mot all fornuft.

 

Forsvarsposisjon. Ja! Du skal ikke stå der og innrømme "JA det er 100% vår skyld at du klager!", og det kommer an på hva de klager på.

 

Nei, det gjør ikke det. Årsaken prøvde jeg å forklare deg tidligere - det er mye billigere og bedre å la en idiotisk kunde få rett enn å krangle med kunden eller i det hele tatt innlede en diskusjon med kunden. Selvsagt bør man spørre kunden hva som er galt slik at man kan høre om det er noe man faktisk kan forbedre eller gjøre anderledes, men ikke begynn å diskuter med kunden. Andre kunder som ser dette, forbipasserende eller folk som får dette fortalt kommer neppe til å komme til dere for å spise. Dette er ikke noen god reklame og siden dere baserer dere på "folkemunnereklamen" så vil jeg si at det er en stor tabbe å oppføre seg slik.

 

Husk at du jobber i et serviceyrke, det er opp til deg å gjøre kunden fornøyd ikke omvendt. Ikke glem at 1 missfornøyd kunde kan gjøre større skade enn 100 fornøyde kunder gjør godt.

Lenke til kommentar
Ehm...all maten vi serverer er varm. Og ikke europeisk, men tilpasset nordmenn.

Forsvarsposisjon. Ja! Du skal ikke stå der og innrømme "JA det er 100% vår skyld at du klager!", og det kommer an på hva de klager på. Krangler ikke med kunden når vi vet at er vår feil at maten er kald. Driver ikke å krangler med kunden da. "NEI det er du som blåste for hardt på maten!"

Det vi mener her er ikke at det er deres feil hver gang kunden klager men uansett om dere mener kunden har rett eller ikke så er det deres feil at det fører til en åpenlyst diskusjon istedefor en diskre behandling der kunden får det som han/hun vil, uansett!

 

Stadig diskusjoner mellom gjester og personale er ikke noe som tyder på en bra restaurant....

Lenke til kommentar

Det er noe som heter at kunden alltid har rett, nå vet jeg selv at det ikke alltid stemmer, men om dere skal være seriøse og få fornøyde kunder så ville jeg fulgt den regelen. Jeg ville ikke besøkt en restaurant igjen hvis det var servitører der som kranglet med kunder når de ikke likte maten og ikke ville betale for den. Ovenfor andre kunder som er i restauranten er også det elendig service, det værste som finnes er hvis man skal sitte seg ned og nyte et måltid sammen med noen andre, men må høre på gnål fra en misfornøyd kunde og en sur servitør som diskuterer maten og betaling, det ødelegger rett og slett måltidet for andre(hvertfall meg).

 

Og når det kommer til det at 2 personer spiser den samme retten og en er fornøyd og den andre er misfornøyd så har det faktisk skjedd meg flere ganger. Hvertfall at personen jeg spiser sammen med syntes maten var god og jeg sitter der og syntes maten er helt smaksløs, men desverre så er jeg alt for dårlig til å klage på mat så jeg holder meg stille betaler og forhåpentligvis ikke besøker den restauranten igjen.

Lenke til kommentar
Ehm...all maten vi serverer er varm. Og ikke europeisk, men tilpasset nordmenn.

 

OG der fant jeg feilen! Dere har tilpasset maten nordmenn. Kanskje det er årsaken til at folk klager, det ville jeg gjort. Hvis jeg drar ut for å spise eksotisk mat så vil jeg da ikke ha noe som er tilpasset meg, men nettopp eksotisk mat. Mange gjør denne idiotiske feilen, for å være snille, men det strider mot all fornuft.

 

Da mener jeg følgende: vi kutter ut diverse ingrediense som de fleste kundene ikke liker og plusser på det som de fleste ønsker å ha mer av. F.eks. vi har kuttet ut noe som heter ertenudler, fordi det har vist seg at ingen av de som har spist her liker dem. Bilde: HER

 

Og noe som heter "clover sprout vegetable"...ikke sikker om det heter det engang, men det er iallfall en grønnsak, hvit stilk med gul topp. Bilde: HER

 

Og masse annet. Har ikke noe for det, dere liker det ikke. Heller kutte det ut enn å sløse det på dere.

 

Også har vi forstått at dere liker masse saus. Mange har bedd om mer saus. Derfor får dere automatisk mer saus enn det det egentlig skal være.

 

Wips! En fremede rett tilpasset nordmenn. o.o

 

Og ingen har noen gang klagd på at vi ikke tok med de tingene som de ikke liker. -.-

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Og ingen har noen gang klagd på at vi ikke tok med de tingene som de ikke liker. -.-

De vet vel ikke bedre? Selv spiser jeg fint lite av etnisk mat her i landet, nettopp fordi tilpasningen til vår gane ofte betyr at særpreget er borte.

 

 

Når det gjelder kundebehandling så tror jeg dere som jobber der kunne ha godt av et lite kurs i hvordan man snur en misfornøyd kunde til en fornøyd, som også kommer tilbake. Der ligger det faktisk en mulighet for økt fortjeneste.

 

Det er ganske så enkel psykologi. Har forøvrig bakgrunn som kokk selv, med erfaring fra en del forskjellige bedrifter.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...