NikkaYoichi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått ødelagt mat på restaurant. Ta pasta som ett eksempel, det er ytterst sjelden at pastaen ikke har vært ihjelkokt når den har ankommet bordet klar for konsum. Lær dere det dere som jobber på restaurant, pasta skal serveres "al dente" - det samme gjelder egentlig for ris også. Amatørkokker på restaurant fører til at jeg aldri setter min fot der flere ganger. Det er viktig å merke seg at en flink kokk kan veie opp for dårlig service, men god service kan ikke veie opp for mat som ikke er tilfredsstillende. Valvildi: Du svarte ikke på hva slags kultur/mat det er snakk om. Hvor spesiell er maten dere serverer? Selv om eksotisk mat ikke er en del av min kultur så har jeg, det er mulig jeg er i en særklasse, god peiling på hvordan mat skal se ut og ikke minst smake. Årsaken er at jeg stort sett ikke spiser norsk mat, men heller spiser eksotiske retter. Enten maten kommer fra India, Kina, Spania, Portugal, Iran, Irak eller Tyrkia så har jeg rimelig god oversikt over hvordan det "skal" smake. Det finnes selvsagt varianter av all type mat, akkurat som at kjøttkaker ikke er kjøttkaker, men jeg har enda tilgode å ha spist noe som skal smake vondt. Jeg har spist hjemmelaget eksotisk mat helt siden jeg gikk i bleier, mye ble laget hjemme hos oss, mens andre ganger ble maten inntatt hjemme hos venner som er innvandrere. Her har maten alltid smakt godt, men gjett om man da blir skuffet når man drar ut på restaurant for å spise det samme og opplever at maten rett og slett er ødelagt av en eller annen amatør. Så for meg så er eksotisk mat mer kjent i min gane enn kjøttkaker i brun saus. Eksotisk mat er også mye bedre, bare den er tilberedt på riktig vis. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 For meg høres det ut som om trådstarter jobber i en litt "jallarestaurant", ikke for å dømme men det er bare slik at ser en restaurant litt "halvveis" ut så er terskelen for å stikke fra regninga mye lavere. Tro meg, det dukker ikke opp småunger med lommekniv på en restaurant som ser skikkelig ut. Som sagt finnes det jo unntak men når det kommer unger med lommekniv for å rane dere burde dere kanskje få en vekker. Når det gjelder maten kunne jeg ikke vært mer uenig, det er ikke bare slik at noen liker maten og andre ikke, mat kan være dårlig både i kvalitet og tilberedning. Etter 1. innlegg ser det ut på meg som om Vivaldi ikke åpner for dette i det hele tatt. Uansett er ikke jeg den som sier fra og har aldri klagd på maten selv om den var kald ved servering enkelte ganger eller at jeg en gang fant ett laaangt hår i sausen en gang, synes det er flaut å klage. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Om jeg hadde funnet et langt hår i maten hadde jeg både sluttet å spise og nektet å betale, da hygienen på kjøkkenet eller hos personalet tydeligvis ikke er god nok. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) haha, ikke faen om jeg klager på mat på restaurant eller snakker uhøflig til betjeningen osv.. spiser sjeldent ute i og med at jeg vil vite nøyaktig hva jeg spiser.. Jeg vil gjerne spise mat uten spytteklyser, insektrester, hår eller grus fordi de mista maten på gulvet men serverte den allikevel. Pluss at mange garantrert serverer rester fra tidligere gjester som ikke spiste opp alt. Jeg jobba på gatekjøkken når jeg var fjortis, tro meg.. der så jeg MYE rart.. Pluss at man har jo sett litt av hvert på TV. Jeg er kanskje litt for paranoid når det gjelder sånt, men jeg setter hygiene på det jeg putter i kroppen min ganske høyt.. NO DEAL! Quayle: Moro å se hvordan du ser ut Endret 24. juni 2008 av Melisma Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Øh, er det VANLIG å spytte i maten og servere rester etter forrige gjest? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Tråden er feilpostet og flyttes over i vårt mat og drikke-forum. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Øh, er det VANLIG å spytte i maten og servere rester etter forrige gjest? Om det er vanlig, tja,, det vet jeg ikke og det har jeg ikke lyst til å finne ut av heller. Men om man går på ett sted hvor det jobber masse unge folk som sannsynligvis er drittlei jobben og ikke bryr seg så altfor mye om gjestene sine, og hvis noen kommer til dem og sier "denne maten her smakte helt forferdelig,jeg forlanger ny mat" så betyr jo det at de må lage maten en gang til, og da spørs det om de blir veldig blide.. og man har en tendens til å bli fornærmet av slike tilbakemeldinger også så.. Har bare hørt og sett altfor mye.. Pluss at restauranter/spisesteder som vil spare (dvs. alle) kan hende de serverer rester i blandt den "ferske" maten du får på tallerkenen.. Endret 24. juni 2008 av Melisma Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Har aldri klaget på mat, så da har jeg vel unngått den verste spyttingen. Velger også å tro at de fleste som jobber på ålreite steder, er serviceinnstilte mennesker som ikke ønsker andre vondt Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Ja, jeg håper det også Også har det også mye med at man kanskje er litt uoppmerksom.. som f.eks. venner av meg har fått f.eks. plaster i maten, ferdigtygd tyggis osv.. sånne ting som folk kan miste i maten når de lager den.. Får helt noia av sånt, æsj.. Selv knakk jeg en tann pga jeg traff på en liten stein i en hamburger en gang.. og dratt ut ett par hårstrå av gatekjøkken mat også, og opplevd mugg på maten Sånt er traumatisk for meg haha Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Enig i at det er dødsekkelt. Finner jeg hår eller annet gugg i maten mister jeg matlysten for en stund. Men heldigvis varer det ikke frem til neste gang jeg skal kjøpe mat Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Quayle: Moro å se hvordan du ser ut Moro faktisk - vel, det finnes flere bilder av meg i RPP tror jeg. Ikke så mange riktig nok. Øh, er det VANLIG å spytte i maten og servere rester etter forrige gjest? Tviler jeg på. Man ville oppdaget det ganske kjapt. hvis noen kommer til dem og sier "denne maten her smakte helt forferdelig,jeg forlanger ny mat" så betyr jo det at de må lage maten en gang til, og da spørs det om de blir veldig blide.. Jeg ber aldri om ny mat, jeg sier ganske enkelt at maten er uspiselig og forlater plassen hvis det er så ille at jeg må klage. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Moro faktisk - vel, det finnes flere bilder av meg i RPP tror jeg. Ikke så mange riktig nok. Alltid moro å se hvordan brukerne ser ut da.. Ikke vært inne på RPP på en stund så Jeg ber aldri om ny mat, jeg sier ganske enkelt at maten er uspiselig og forlater plassen hvis det er så ille at jeg må klage. Ja, hvis man ikke skal be om ny mat så er det jo bare å klage i vei om man er misfornøyd selvsagt.. Men har sett andre som vil ha ny.. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Altså det har jeg gjort en gang. Så begynte jeg å tenke på hva de kunne gjort med maten min. Jeg var faktisk ganske ufin den gangen også. Tingen var at jeg fikk en pizza hvor skorpa dekka omtrent halve pizzaen, en slik pan pizza ferdig sak på Egon, dessuten så var dritten svidd som faen. Jeg klaga først til hun som sto i disken, hun bare dumt på meg og lurte på hva som var galt. "Ser du ikke det?" spurte jeg. (Hvorpå jeg forklarte hva som var galt.) "Ja, okei." så sendte hun den inn luka bak seg og sa til kokken at kunden ønsket en ny pizza. Tosken sendte den rett ut igjen og spurte: "Hva faen er det som er galt med denne da?" Da stakk jeg hodet inn luka til fyren og sa ordrett: "Vel, jeg har jobbet som italiensk pizzabaker i 4-5 år, du må gjerne si i fra om du vil at jeg skal komme bak der å lære deg hvordan man en pizza skal se ut." Jeg slapp det, men det er godt mulig at jeg fikk litt kukost på kjøpet. Hvem vet. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) æææææææsj hahahaha, får ikke håpe det da ihvertfall jeg er sikker på at jeg har spist litt av hvert i løpet av de gangene jeg har spist ute også! aaaargh.. jaja, gjort er gjort, og spist er spist.. Har forresten jobba på Gilde, og det var vi som hadde ansvaret for å sende ut kjøttet i butikkene. Dvs. kjøttet man får innpakka ferdig, som man stoler på ikke er forderva. Greia var bare det at vi fikk beskjed om å se om kjøttet så bra ut, ellers skulle vi legge det i en boks.. Og den var fullt av dårlig kjøtt. Så om man skulle kjøpe bra kjøtt i butikken var altså opp til oss, ungdomsgjengen, å se om kjøttet så bra ut.. så for å si det sånn, jeg ser alltid to ganger på kjøttet i pakka før jeg kjøper den. Stoler ikke på en kjeft! Endret 24. juni 2008 av Melisma Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Ikke sant, jeg tenkte på det etter at jeg hadde fått gratisk kaffe og en unnskyldning fra servitøren for kokkens oppførsel. Fikk tilbud om gratis dessert også. Hun forsto nemlig hva jeg snakka om når jeg forklarte henne det. Jeg ble ikke syk, så det var neppe noe farlig i pizzaen. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Bra det fikk en happy ending da Endret 24. juni 2008 av Melisma Lenke til kommentar
Espp Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) For det første spiser jeg aldri på plasser som ser dårlig ut. Kan gått spise mat fra gatekjøkken o.l, HVIS man kan se at de lager maten. (At kjøkkenet ikke er i et rom bak kassa) Ellers enn det bruker jeg å være en del på litt finere plasser. Da har jeg forventniger, og hvis maten ikke er som jeg forventer klager jeg! Har selv opplevd at dama ikke fikk en godt stekt Biff. Da klaga jeg, og fikk drikka + desser gratis. Bruker som regelt å være flinke kokker på ordentlige plasser, men på en lørdagskveld er det klart at feil skjer. Derfor syns jeg det er viktig å si ifra, selvfølgelig på en saklig og ordentlig måte. Når man er ute å spiser mat, har man visse "krav" til hvordan maten skal være. Hvis man bestiller noe litt mer spesielt etter ønske, er det klart at maten skal være som bestilt når de sier "Ja, det er greit" samt tar imot betalig. Så klag alle sammen hvis maten ikke er som den skal. Men vær saklig å snill - alle gjør feil. Men siden det var litt paranoia for dårlig mat og rester her, kan jeg dele litt erfaringer. Er Kuldemontør selv, og det vil si at jeg ofte er å fikser ting på resturanger/Gatekjøkken. Har aldri opplevd noe galt på resturanger, men BURGER KING derimot er en sak for seg selv. En ting er sikkert, der spiser jeg aldri igjen! Vi var der for å skifte varme-element i en frityr-koker/Steker. Når vi flytta greia fram, så vi råtten mat under den. Bak den var det 1 cm med "stivna" fet som var begynt å bli svart/grønn. Det rareste med alt var at sjefen for akkurat den Burder King plasser var på jobb. Mens vi sto der å arbeidet kom det en person å bestile en Dobble Wopper elns. Der ser vi at han tar en av de som er laget tidligere (Som dere kan se i den "renna" med hamburgere) og heiv den i mikroen! Oo For så å servere den ut til kunden. Det var siste gang jeg noen gang spiser der ^^ Men husk nå at det selvfølgelig er forskjell på hver Burger King, men det hjelper ikke mitt syn på dem med alt grusomme vi fant der. Det eneste som mangla var mus Endret 24. juni 2008 av Julelys Lenke til kommentar
Curiousss Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 . . . -.- gatekjøkken er det ikke, for det ligger midt i et kjøpesenter. Jeg aner ikke hva som feilte de guttene om de var dopa eller hva, så dukket de opp med en liten kniv. Vekterne ble jo tilkalt med en gang. De ble iallfall tatt. Men jeg snakket om ufine restaurantkunder når maten er FIN! Vi lager ikke dårlig mat! Nope! Hvis det skulle være dårlig, så måtte det har vært dårlig kvalitet på kjøttet/råvaren selv. Som jeg leste fra han som skrev om at han jobbet i Gilde...dårlig kjøtt! Nettopp! Og det derre med a.coli-bakterie som stammer fra avføring...hva fa**? I kjøttprodusenten Gilde?! Vi lager mat utifra det vi kjøper fra norske butikker! Det eneste som ikke er norsk er krydderet og diverse andre ingredienser, det kjøper vi gjennom norske bedrifter som importerer varer fra Asia. Om maten skulle være råtten, da er det vår feil som brukte gammel mat. (Noe som vi aldri gjør) Ellers så er det ikke 100% vår feil hvis det skulle være noe dårligt. Vi serverer bl.a. europeiske retter som pinnekjøtt. Ingen har noen gang klagd på dem. Men på de andre rettene derimot klager folk så sinnsykt! Enten fordi det ikke smaker som det de har smakt i andre steder! Jammen dette er ikke McDonald's! Dette er en enkel restaurant som har sine egne måter å lage mat på! Som f.eks Gradiosa og Big One! Begge er pizza, men forskjellige smak fordi de lages på forskjellige måter! Ellers så er det de selv som ikke liker maten og mener at det er dårlig. Det som er irriterende og uforståelig for meg hvorfor DU er den eneste som klager når alle de andre som spiser akkurat det samme som deg ikke klager?! Alle restauranter får besøk av mattilsynet i jevnlige mellomrom, og alle disse årene har vi holdt oss til reglene og fått godkjent. Annen ting som er irriterende er at VI får kjeft fordi flaskebrus som Coca Cola produserer mangler kullsyre. -_- Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Godt å få det ut? For det første spiser jeg aldri på plasser som ser dårlig ut. Kan gått spise mat fra gatekjøkken o.l, HVIS man kan se at de lager maten. (At kjøkkenet ikke er i et rom bak kassa) Ellers enn det bruker jeg å være en del på litt finere plasser. Da har jeg forventniger, og hvis maten ikke er som jeg forventer klager jeg! Har selv opplevd at dama ikke fikk en godt stekt Biff. Da klaga jeg, og fikk drikka + desser gratis. Bruker som regelt å være flinke kokker på ordentlige plasser, men på en lørdagskveld er det klart at feil skjer. Derfor syns jeg det er viktig å si ifra, selvfølgelig på en saklig og ordentlig måte. Når man er ute å spiser mat, har man visse "krav" til hvordan maten skal være. Hvis man bestiller noe litt mer spesielt etter ønske, er det klart at maten skal være som bestilt når de sier "Ja, det er greit" samt tar imot betalig. Så klag alle sammen hvis maten ikke er som den skal. Men vær saklig å snill - alle gjør feil. *snip* I agree. Jeg har selv aldri gått fra regningen, men heller klagd på maten om den ikke er slik man bestiller den (og da er det snakk om kjente retter som biff ol.). Men hvis jeg har bestilt noe nytt og ukjent, og ikke liker det, holder jeg kjeft og betaler. Type "learning by doing". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg