Gå til innhold

Nybegynner tar i mot tips, ros og ris

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Har lest en del inne på forumene her de siste dagene, og det er utrolig mange bra bilder, kommentarer og innlegg generelt. Det er et par måneders tid siden jeg kjøpte meg et Nikon D80 med 18-70mm kit-objektiv. Det har blitt brukt på auto for det meste så langt. Det ble kjøpt inn i forbindelse med fødselen av min første datter, i håp om å få til noen skikkelig fine bilder. Nå ser jeg det at det er utrolig mye jeg bør lære for å klare å ta skikkelige bilder.

De bildene jeg legger ut her nå, er ikke tatt med mitt Nikon, men med mitt eldre Casio Exilim et-eller-annet.. Lenge siden jeg har brukt det på denne måten, men det var vel igrunn disse bildene som begynte å få meg interessert for foto. Grunnet prisen på speilrefleks kombinert med økonomien, så ble det altså ikke dSLR på meg før april 2008. Bildene er vel fra 2004, men det er vel disse fem bildene jeg er mest fornøyd med av alle jeg har tatt. I hvertfall inntil jeg begynte å lære om plassering, gyldent snitt osv. Alle bildene under er fullstendig uredigerte, da jeg kan nada om bildebehandling.

post-164555-1214180292_thumb.jpg

Tatt på Svalbard da jeg var der på skoletur. Dette er bak på båten vi kjørte rundt med. En gammel pensjonert hurtigrute som tar noen jobber her og der. Liker fargene og stemningen i dette bildet. Vet ikke helt hvordan jeg ellers ville hatt dette.

post-164555-1214180307_thumb.jpg

Bilde fra Brasil, også på skoletur. Her er det nok mye jeg kunne gjort annerledes. Jeg var på den tiden ikke klar over 1/3-regelen, og den halve båten til høyre kunne jeg nok latt være å ha med. Skulle jeg tatt det på nytt nå, så ville jeg nok hatt 1/3 himmel, en diagonal med vannkanten, og bare en båt.

post-164555-1214180330_thumb.jpg

Også tatt på Svalbard. Dette er nok kanskje favorittbildet mitt av alle jeg har tatt. Det er alt jeg har å si om det, som Forrest Gump så fortreffelig sa det.

post-164555-1214180342_thumb.jpg

Et køddebilde som jeg synes ble ganske så kult. Tatt i Trondheim. Solen gjemte seg bak en sky, jeg hadde kameraet i hånda, og dette ble resultatet.

post-164555-1214180362_thumb.jpg

Også tatt fra Brasil, bare litt tidligere på kvelden enn det andre Brasilbildet. Her er det mye galt egentlig. Horisonten er jo et kapittel i seg selv. 1/3-regelen brytes etter alle kunstens regler. Allikevel så liker jeg bildet godt.

Hvis nå noen har lyst til å shoppe litt på det for å vise meg hvordan disse bildene kan se ut, så fyr løs.

Ellers skal jeg snart flytte, og forhåpentligvis blir det tid til å lære seg kameraet og ta noen flere bilder. Blir bosatt i Orkanger, en halvtime utenfor Trondheim sentrum, og jeg har sendt mail til Trondhjems kameraklubb om jeg får komme på besøk noen ganger der. Har ikke klart å oppsøke en fotoklubb i selve Orkanger, men Trondheim er jo nære nok det.

Dette ble nok en ganske så lang post, men man må debutere sterkt. :) Håper jeg får dreisen på kameraet og evt nye objektiv, og at interessen stiger deretter. Skjer det, så blir nok dette et av mine favorittforum.

EDIT: Tenkte jeg skulle se om det var noen enkel måte å få inn dette EXIF-greiene, men må man skrive inn det selv? Jeg ble nemlig litt interessert i om noen har formeninger om hvordan bildene ville blitt med andre blenderåpninger og brennvidder.

Endret av bjornast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke skamme seg over kamera, så lenge det gjør jobben. I ditt første bilde har både du og kamera gjort jobben. Et slik bilde skal sannelig være tatt med et dårlig kamera for at det ikke skal bli godkjent. Og hadde kamera vært dårlig nok så hadde det blitt godkjent igjen. Jeg liker slike bilder veldig godt. Litt øde og forlatt, men vakkert som bare teak kan være. Überstram komposisjon, med lite uromomenter. Litt overvekt på høyre side, men ikke mer enn at det holder seg i vater. Du har vært bevisst ser det ut som. Hvis ikke har du vært heldig.

Det siste bildet kan tyde på at det er tilfelle. I tillegg til å være nesten innholdsløst, så har det en skeiv midtstilt horisont. Det er omtrent alle regler som kan brytes, i et og samme bilde. Typisk nybegynner. Det bildet må croppes slik at du får en streng tredeling mellom himmel og hav. Og horisonten må rettes opp. Sitter de to tingene så har bildet i alle fall verdi som velkomponert. Men jeg synes ikke det er sterkt nok uansett. Slike solnedganger er langtfra sjeldne, og uten innhold blir det verdiløst. Pent er det, men...

De tre andre er greie nok, når man tar hensyn til at de er tatt av en uten erfaring. De er ikke noe å skrive hjem om, men de viser at vi har med en estetisk sans å gjøre. Den trenger bare utvikling, men den er der.

Greit at du la ut såpass mange bilder, slik at jeg fikk et større bilde av ditt utgangspunkt. Men som BK-tråd generelt synes jeg det er for mange. Velg tre bilder neste gang. Eller bare et. Jeg synes det er det beste, så får leserene tid til å studere det ene bildet skikkelig. Flere bilder tar bort fokus fra det beste bildet, så det beste blir best når det står alene.

Velkommen til oss på Akam. Du viser deg absolutt verdig BK med disse bildene. Det er klart jeg forlanger mer av meg selv og andre etablerte her på forumet, men jeg tar bildene som det de er - famling. Og det faktum at du presenterer et skikkelig vellykket bilde synes jeg er godt til å være debut. Det blir spennende å se hva du har å by på i fremtiden.

Lenke til kommentar

Bevisst på motivet, men når det kommer til tredeling, uromomenter og jeg vet ikke hva, så hadde jeg null peiling på den tiden. Sånt sett må jeg innrømme at jeg har vært heldig. Jeg har alltid hatt en ting for symmetri, men det er vel noe jeg må se bort fra heretter.

Jeg skal nok være tilbøyelig til å være enig angående solnedgangen. Grunnen til at jeg liker det er vel egentlig at det er den eneste tropiske solnedgangen jeg har på film. Men at denne typen bilde fort blir en av alt for mange skal jeg være enig i. Bildene som ble tatt på disse turene var egentlig for minnenes skyld. Når det skal sies så tok jeg vel egentlig flere bilder av natur enn menneskene jeg var på tur sammen med, så det var vel født en liten naturfotografspire allerede? :p

Ikke bare trenger den estetiske sansen å utvikles, evnen å fange den sånn jeg oppfatter den er vel det jeg må jobbe mest med.

Grunnen til at det ble så mange bilder denne gangen var det var disse fem jeg har som favoritter av min pre-dSLR tid. Kommer nok til å skjønne bedre, etterhvert som jeg tar bilder og får tilbakemelding, hva som faktisk er verdt å legge ut, og dermed helt naturlig redusere til et bilde eller to i gangen.

Har noen bilder av kattene mine som jeg liker godt. De er nok neppe noen store fotoprestasjoner, men det kan jo være greit å få andres mening på det også. Er på jobb i nordsjøen og skal snu over til dagskift nå, så jeg må prøve og sove litt. Jeg får se om jeg kan få lagt ut et par-tre av de i løpet av dagen, slik at jeg får litt kritikk på de også.

Litt off-topic: Jeg så en annen tråd her hvor det ble spurt om hvilken type fotograf du er. Har noen en anelse om hvor stor andel av bilder som ikke etterbehandles? Jeg tror gjerne jeg er den typen som prøver å avbilde ting sånn som jeg ser det, og da helst uten eller med minimal etterbehandling. Jeg kommer nok til å se nytten av det også etterhvert, men før jeg går inn for å lære meg Photoshop, så kommer jeg til prioritere å lære meg kameraet, trene opp øyet for motiver, lys og diverse teknikker.

Men det var morsomt å få svar så kjapt midt på natta, og måten du svarer på inspirerer til både mer fotografering og innleggsskriving. Gleder meg til jeg får skikkelig dreisen på D80'en, så vil du/dere nok høre mer fra meg.

Lenke til kommentar
Bevisst på motivet, men når det kommer til tredeling, uromomenter og jeg vet ikke hva, så hadde jeg null peiling på den tiden. Sånt sett må jeg innrømme at jeg har vært heldig. Jeg har alltid hatt en ting for symmetri, men det er vel noe jeg må se bort fra heretter.

Jeg skal nok være tilbøyelig til å være enig angående solnedgangen. Grunnen til at jeg liker det er vel egentlig at det er den eneste tropiske solnedgangen jeg har på film. Men at denne typen bilde fort blir en av alt for mange skal jeg være enig i. Bildene som ble tatt på disse turene var egentlig for minnenes skyld. Når det skal sies så tok jeg vel egentlig flere bilder av natur enn menneskene jeg var på tur sammen med, så det var vel født en liten naturfotografspire allerede? :p

Ikke bare trenger den estetiske sansen å utvikles, evnen å fange den sånn jeg oppfatter den er vel det jeg må jobbe mest med.

Grunnen til at det ble så mange bilder denne gangen var det var disse fem jeg har som favoritter av min pre-dSLR tid. Kommer nok til å skjønne bedre, etterhvert som jeg tar bilder og får tilbakemelding, hva som faktisk er verdt å legge ut, og dermed helt naturlig redusere til et bilde eller to i gangen.

Har noen bilder av kattene mine som jeg liker godt. De er nok neppe noen store fotoprestasjoner, men det kan jo være greit å få andres mening på det også. Er på jobb i nordsjøen og skal snu over til dagskift nå, så jeg må prøve og sove litt. Jeg får se om jeg kan få lagt ut et par-tre av de i løpet av dagen, slik at jeg får litt kritikk på de også.

Litt off-topic: Jeg så en annen tråd her hvor det ble spurt om hvilken type fotograf du er. Har noen en anelse om hvor stor andel av bilder som ikke etterbehandles? Jeg tror gjerne jeg er den typen som prøver å avbilde ting sånn som jeg ser det, og da helst uten eller med minimal etterbehandling. Jeg kommer nok til å se nytten av det også etterhvert, men før jeg går inn for å lære meg Photoshop, så kommer jeg til prioritere å lære meg kameraet, trene opp øyet for motiver, lys og diverse teknikker.

Men det var morsomt å få svar så kjapt midt på natta, og måten du svarer på inspirerer til både mer fotografering og innleggsskriving. Gleder meg til jeg får skikkelig dreisen på D80'en, så vil du/dere nok høre mer fra meg.

Du trenger jo ikkje starte med photoshop når det kommer til digitalbildebehandling. Det er flust av andre programmer du kan starte med, for å gjøre enkle ting.

Lenke til kommentar
Har noen en anelse om hvor stor andel av bilder som ikke etterbehandles?

Alle bilder etterbehandles.

Spørsmålet er bare om du vil la kameraet/fotolabben ta denne jobben eller om du vil gjøre den selv.

Generelt synes jeg nok alle bildene dine kunne hatt godt av litt ekstra kontrast og oppskarping.

Ellers er jeg enig med deg i at bildet av fjellveggen på Svalbard er det beste. Majestetisk vegg med mange spennende detaljer og fint lys inn fra siden.

På det første bildet føler jeg flaggstangen blir for midtstilt - midstilling (selv om det er mot "reglene") kan ofte fungere bra i en del bilder, men jeg synes ikke det blir så vellykket her. Motivet i seg selv er veldig bra men en litt annen vinkel og en litt mer interessant himmel (ikke så enkelt å gjøre noe med der og da naturligvis) mangler før dette hever seg helt for min del.

Båtene i Brasil er forsåvidt et greit bilde men kanskje litt kjedelig og utbrukt motiv sånt helt uten noe ekstra.

De to siste (skyene og solnedgang) er typiske eksempler på motiver som det er vanskelig å få til like flotte og spennende som de nok var da bildet ble tatt. Solnedgangsbilder generelt lider av at det finnes så ufattelig mange av dem at man trenger noe helt spesielt om det skal bli se-verdig for andre. Noe i forgrunnen (en silhuett eller noe annet) er nesten påkrevet i tillegg til at man bør tenke enda mer på komposisjon og bruk av bildeflaten for å få noe som skiller seg ut fra røkla.

Lenke til kommentar

Prøvde meg litt i Photoshop på det med båtene i Brasil. Beskjærte bildet med tanke på diagonal, linje som ender i hjørnet og tredeling av himmel/sjø. Prøvde også å skru litt opp og ned på forskjellige instillinger, men vet ikke om jeg ble helt heldig. Uansett, har jeg rett hvis jeg mener det er et bedre komponert bilde nå?

post-164555-1214314805_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Beskjæring kan man leke seg litt med - jeg synes kanskje du har tatt litt vel mye i kantene i det siste eksempelet ditt, men jeg er ihvertfall enig i at det med fordel kan kuttes både oppe og nede.

Tar meg den frihet å legge ved et raskt forslag til både beskjæring og litt etterbehandling av dette bildet.

post-14016-1214339304_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Zork:

Fargene og "glansen" ble iallefall utrolig mye bedre på ditt bilde. Det beviser vel bare at jeg ikke har mye å gjøre i Photoshop enda. Men for meg så er nok det å kunne ta bildene mer viktig foreløpig :) Gleder meg til å dra hjem i dag/morgen (avhengig av hvordan du ser det, onsdag) og prøve ut ting og tang jeg har lest meg fram til.

yackup:

Bildene er tatt i 2004, så på dette tidspunktet var jeg en absolutt nybegynner. Jeg har lest meg fram til en del teori de siste dagene, som jeg ikke ante noe om i 2004. Og som dSLR-bruker er jeg helt fersk også. Gjorde alt for lite research om foto før jeg kjøpte. Det viste seg at det ikke var bare å sikte og trykke, som med det gamle kompaktkameraet. :p

Jeg gikk ut fra NTNU i 2005, så Brasilturen var hovedekskursjonen vår. Det er normalt at de fleste linjer har en lengre tur i løpet av det fjerde året. Vi var så heldige at vi bare var 24 stk, og hadde en hel oljevirksomhet i ryggen når det gjaldt sponsing. Resultatet ble 3 uker i Brasil hvor vi stort sett bare betalte lommepenger selv. Senere på høsten ble det også en tur til Svalbard i forbindelse med et fag, og også her var det lommepenger vi måtte stå for.

Forøvring så skrev jeg at jeg hadde noen kattebilder jeg tenkte legge ut, men jeg får ikke beskjært de på en sånn måte at jeg synes de er verdt noen BK. Fokusen er litt feil, lyset er litt feil, så rent foto-teknisk er det ikke så mye å slå i bordet med. Det er vel heller et fint bilde som minne. Derimot er det et bilde jeg tok første dagen, av nabojenta på to år, som jeg liker bedre og bedre hver gang jeg ser det, men jeg tror jeg lar være legge det ut. Man ser bare litt hår, øyne, nese og munn, for hun har på seg en tykk brun jakke/dress med hette. Moren hennes likte iallefall bildet så godt at jeg måtte skrive det ut til henne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...