Venerable Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Dette er en problemstilling jeg selv sliter med. Begge argumentene har svært mye for seg. For meg virker det som en blanding. Noen deler av verdensproblemene er religionsskapt, noen er menneskenatur/samfunn/politikkskapt, noen av disse blir forsterket gjennom religion, og noen av dem blir mindre gjennom religion. Og noen eksisterer av helt andre faktorer. Problemet blir da, hvilke problemer passer inn hvor. Diskusjonen handler om mye annet, men det var denne delen jeg fant spesielt interessant. Uansett, se diskusjonen. Ca. 90 minutter lang. Mellom Sam Harris og Chris Hedges. Religion, Politics and the End of the World Kanskje noen vil fortsette diskusjonen her. Vi burde nesten laget en samletråd av gode religion, filosofi og livssyns videodiskusjoner og dokumentarer som er ute på nettet. Fordi det er mange svært gode. Youtube brukerne PiroNiro og Keuriseudo f.eks har masse spennende. Endret 23. juni 2008 av LunarPoet Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg har beklageligvis ikke tid til den videoen nå, men når jeg får tid skal jeg kikke på den. Tingen er at vi ikke vet hva som er rett og galt, og dermed er dette et håpløst emne å diskutere, fordi det kan hende at alle mørkhudede fortjener å dø*, eller kanskje alle med min dialekt burde kastreres? Muligens er det slik at vi egentlig kan gjøre absolutt hva vi vil, eller kanskje burde vi kun gjøre det vi aller helst ikke vil utsette oss for? Prøv å se forbi den moralen som mennesker innbiller seg, og se på alle de mulighetene for hva som EGENTLIG kan være riktig. Dette er selvsagt relativt abstrakt tenkning, og jeg forventer ikke at noen forstår hva i all verden det er som står på i hodet mitt, men folks tanker om det kan bli interessante å lese... * Dette var kun et eksempel. Jeg mener at alle skal behandles likt og ha samme menneskeverd, rettigheter og whatnot... ja, dere skjønner. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Når du sier at det er et håpløst emne å diskutere, sier du også at det er en diskusjon som ikke trenger å bli tatt? At vi bare kan slutte å ha moralrelaterte diskusjoner, fordi... "Hva om vi tar feil? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg har desverre ikke mulighet til å se på det på jobb, men får ta en titt på den så snart jeg er hjemme igjen. Men uten å ha sett filmen kan jeg jo synse litt Selv ser jeg religion som en dogmatisk festbrems for samfunnet ,som eneste grunnlag for intervensjon er "fordi boka sier det" sjelden med mer dyptgående argument enn det. I et demokratisk og religiøst samfunn er det jo bare for religiøse ledere å overtale sin menighet om det er hva gud synes om den saken, så har man en politisk bevegelse. Moralsk refleksjon er viktig for flere ting i våre samfunn, men å gjøre det med dogma er ikke veien å gå, jeg tror vi kan komme frem til bedre moralske stillinger ved bruk av rasjonalitet og forskning. Religion er ikke på stedet vil i henhold til samfunnet, det lagger bare etter og roper "vent a!" mens mer progressive sinn tar "steget" og hører på rockemusikk, tar fotografier og ser på TV, radikalene lenge leve. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Vi vet alle at moral ikke kommer fra bibelen eller religion. I bibelen får Gud folk til å ofre barna sine til han, så hvorfor gjør ikke alle kristne dette i dag? Fordi de velger å ignorere den delen (Eller 'tolke' annerledes). Samme med f.eks homofili. Det står klinkene klart i bibelen at dette er negativt. Alikevel er det mange kristne som ikke er enig. Innenfor islamsk tro skal muslimer hate jøder. Men det gjør ikke alle muslimer. Dette viser at moralen vår kommer fra noe annet, ellers hadde de aldri kunnet velge og vrake på denne måten. Så kan vi da anklage religion for å være årsaken bak noe negativt? Siden religiøse personer tydeligvis selv velger. Er bare religion noe som forsterker forskjellige sider av moralen vår? Både de positive og negative sidene. Dette høres logisk ut, men det stemmer ikke helt i hodet mitt. Uten at jeg klarer å forklare skikkelig hvorfor. Kanskje det bare er jeg som vil finne logikk i min religionsfobi. Håper ikke det. Får tenke litt videre. Endret 23. juni 2008 av LunarPoet Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har beklageligvis ikke tid til den videoen nå, men når jeg får tid skal jeg kikke på den. Tingen er at vi ikke vet hva som er rett og galt, og dermed er dette et håpløst emne å diskutere, fordi det kan hende at alle mørkhudede fortjener å dø*, eller kanskje alle med min dialekt burde kastreres? Muligens er det slik at vi egentlig kan gjøre absolutt hva vi vil, eller kanskje burde vi kun gjøre det vi aller helst ikke vil utsette oss for? Prøv å se forbi den moralen som mennesker innbiller seg, og se på alle de mulighetene for hva som EGENTLIG kan være riktig. Dette er selvsagt relativt abstrakt tenkning, og jeg forventer ikke at noen forstår hva i all verden det er som står på i hodet mitt, men folks tanker om det kan bli interessante å lese... * Dette var kun et eksempel. Jeg mener at alle skal behandles likt og ha samme menneskeverd, rettigheter og whatnot... ja, dere skjønner. Vi vet jo hva som er rett og galt, og vi dømmer etter det. Bare fordi du mener at vi ikke kan vite hva Gud mener med hva som er moralsk riktig. Faktisk, etter min mening, så har vi en god idè når det kommer til hva denne Guden syntes er moralsk rett, hvis vi bruker Bibelen som kilde. Moses fikk overlevert de ti bud direkte fra Gud sant? Hvis vi ser på disse budene, så kan vi lett se hva som er rett og galt i Guds øyne, med mindre han gav menneskene direkte feilinformasjon. Du skal ikke ha andre guder enn meg. Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. Du skal holde hviledagen hellig. Du skal ære din far og din mor. Du skal ikke slå i hjel. Du skal ikke bryte ekteskapet. Du skal ikke stjele. Du skal ikke tale usant om din neste. Du skal ikke begjære din nestes eiendom. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Bare de tre jeg har uthevet forteller jo at man ikke skal drepe, men skal ikke stjele og man skal ikke lyge. Når vi ser at kristne (eller en person med et annet livssyn, inkludert ateisme) gjør alt dette, vet vi at dette er galt, og det mener også Gud. Q.E.D. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå