I.A.G. Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Jeg driver og legger opp fastmonterte nettverkskontakter her hjemme. Jeg har brukt en åtteleders kabel jeg hadde liggende, samt en avkuttet vanlig TP-kabel til å legge opp mellom kontaktene, fra rom til rom. Til å feste kablene i kontaktene har jeg brukt sånt spesialverktøy som jeg ikke vet hva heter... Problemet er at det virker som det er dårlig kontakt eller noe ett eller annet sted. I starten fungerte det ikke i det hele tatt; den registrerte at den var tilkoblet, med fikk ikke skaffet IP fra ruteren. Etterhvert fikk jeg den til å koble til ved å gå over alle tilkoblingene i kontaktene en gang til. Men nå spretter det stadig vekk opp en boble med "En nettverkskabel er koblet fra", tett etterfulgt av "Lokal tilkobling er nå koblet til". Ustabilt med andre ord. Det kan derfor virke som om noe fortsatt har dårlig kontakt ett eller annet sted. Det merkelige er at jeg har gått over tilkoblingene utallige ganger, uten å se noen nevneverdig forbedring. Det hender det skjer endringer, som at den veksler mellom å ikke fungere i det hele tatt, ikke motta IP, og fungere med korte avbrudd. Så: er det noen som har tips til hvordan man skal koble kablene i kontakten for å være sikret stabilitet? Andre mulige årsaker til problemet? Erfaringer og tips angående opplegg og montering av nettverkskontakter? På forhånd takk. Edit: tittel. Endret 25. desember 2008 av I.A.G. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Antagelig for dårlig kabel, denne andre kabelen du brukte, hva er det? Har du koblet helt korrekt etter skjema? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Du har koblet opp etter T568B-standard? Termineringen er gjort ordentlig? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Du MÅ bruke tvinna-parkabel (UTP/STP-kabel) og du må også kople trådparene riktig. Hvis ikke vil du slite med stabilitet over 5-10 meter. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Antagelig for dårlig kabel, denne andre kabelen du brukte, hva er det?Har du koblet helt korrekt etter skjema? Det er ikke "vanlig" TP-kabel, men den ligner... Den er helt klart en potensiell feilkilde, men det rare er at ting heller ikke fungerer på den kontakten hvor jeg brukte en helt ny nettverkskabel, hvor jeg klippet av endene. Dessuten fungerer den i perioder. Dette innlegget er for eksempel postet gjennom den kabelen. Du har koblet opp etter T568B-standard?Termineringen er gjort ordentlig? Utdyp! Du MÅ bruke tvinna-parkabel (UTP/STP-kabel) og du må også kople trådparene riktig. Hvis ikke vil du slite med stabilitet over 5-10 meter. Vil det ha noe å si hvilken rekkefølge de er koblet, så lenge de står i samme rekkefølgen i begge ender? Jeg har forøvrig koblet dem etter fargekodene på tilkoblingspunktene i kontaktene. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Utdyp! Du koblet og terminerte slik her?: Og du terminerte med en slik her?: på baksiden av en slik her:? Endret 23. juni 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Konnekteringen i ISO8 er ganske enkel å hugse. Du begynner med den kvitstripa i alle og har oransje-grøn-blå-brun. Men du kan vel høyre med Håvard om ikkje han kan hjelpa deg? Han burde no kunne detta. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Du koblet og terminerte slik her?: Rekkefølgen har vel ikke noe å si så lenge jeg gjør det likt i begge ender? Og du terminerte med en slik her?: Jepp. på baksiden av en slik her:? Jepp. Men du kan vel høyre med Håvard om ikkje han kan hjelpa deg? Han burde no kunne detta. Han driver med det samme selv for tiden, så jeg tenkte å sjekke ut hvilke erfaringer han har gjort seg når han er ferdig. Endret 23. juni 2008 av I.A.G. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Rekkefølgen har vel ikke noe å si så lenge jeg gjør det likt i begge ender? Jo, det har det. Ikke spør hvorfor, men slik er det Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Jo, det har det. Ikke spør hvorfor, men slik er det Jaja, når du sier det så... Får prøve å gjøre det om da... Forresten, det er ikke den rekkefølgen på fargene på tilkoblingspunktene i kontakten. Der er det blå/hvit, blå, grønn/hvit, grønn, orange/hvit, orange, brun/hvit, brun. Skal jeg likevel koble det som på det skjemaet? Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Bruk kvit først og så heilfarge og kvit osv og følg denne: oransje-grøn-blå-brun. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 OK, da er vi oppe i tre forskjellige alternativer... PepsiCo sin illustrasjon: 1 Orange/hvit 2 Orange 3 Grønn/hvit 4 Blå 5 Blå/hvit 6 Grønn 7 Brun/hvit 8 Brun Fargene på tilkoblingene i mine kontakter: 1 Blå/hvit 2 Blå 3 Grønn/hvit 4 Grønn 5 Orange/hvit 6 Orange 7 Brun/hvit 8 Brun Stressis sitt forslag: 1 Orange/hvit 2 Orange 3 Grønn/hvit 4 Grønn 5 Blå/hvit 6 Blå 7 Brun/hvit 8 Brun Skal vi ta en avstemning? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Haha, Kanskje nettverksuttaket ditt stokker på dem inni seg? Isåfall kan det forklare ustabiliteten. Jeg ville terminert som det står på uttaket i den sida, og etter T658B i andre sida Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Haha, Kanskje nettverksuttaket ditt stokker på dem inni seg? Isåfall kan det forklare ustabiliteten. Jeg ville terminert som det står på uttaket i den sida, og etter T658B i andre sida Jeg har uttak i begge ender av kabelen, hvis det var det du mente... Men da går jeg ut fra at du er enig i å terminere slik det står på uttaket i begge ender? Når det gjelder fargemerkingen i kontaktene, er det noe jeg har lurt litt på... På de orange og grønne merkene er det et mindre merke med henholdsvis grønt på den orange, og orange på den grønne. (Hvis dere skjønner...) Noen som vet hvorfor? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) På de orange og grønne merkene er det et mindre merke med henholdsvis grønt på den orange, og orange på den grønne. (Hvis dere skjønner...) Noen som vet hvorfor? Gjelder det dem stripete også? Isåfall er det TIA 568A-standarden. Altså den som bruktes i usa før. Bytta om grønn med orange, og grønnhvit med orangehvit Ved bruk av A-standard i ene enden, og B-standard i andre enden får du en krysset kabel Endret 24. juni 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 OK, da er vi oppe i tre forskjellige alternativer... [*]PepsiCo sin illustrasjon: 1 Orange/hvit 2 Orange 3 Grønn/hvit 4 Blå 5 Blå/hvit 6 Grønn 7 Brun/hvit 8 Brun Den rekkefølgen der skal ein bruke når ein lagar kablar og brukar RJ45 pluggar... Ikkje når ein terminerar i ISO8 kontaktar. I ein ISO8 kontakt så meinar eg at den byt om sånn at hvis du brukar rekkefølga mi, så blir det som den over her. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Den rekkefølgen der skal ein bruke når ein lagar kablar og brukar RJ45 pluggar... Ikkje når ein terminerar i ISO8 kontaktar.I ein ISO8 kontakt så meinar eg at den byt om sånn at hvis du brukar rekkefølga mi, så blir det som den over her. Så dette blir altså korrekt?: Bortsett fra at han har iso8 i begge ender Kanskje nettverksuttaket ditt stokker på dem inni seg? Isåfall kan det forklare ustabiliteten. Jeg ville terminert som det står på uttaket i den sida, og etter T658B i andre sida Svarer ja til megselv, blir selvsagt slik Moro at alle tok feil Ihvertfall i forhold til termineringen på denne Endret 24. juni 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Den rekkefølgen der skal ein bruke når ein lagar kablar og brukar RJ45 pluggar... Ikkje når ein terminerar i ISO8 kontaktar.I ein ISO8 kontakt så meinar eg at den byt om sånn at hvis du brukar rekkefølga mi, så blir det som den over her. Så dette blir altså korrekt?: Bortsett fra at han har iso8 i begge ender Kanskje nettverksuttaket ditt stokker på dem inni seg? Isåfall kan det forklare ustabiliteten. Jeg ville terminert som det står på uttaket i den sida, og etter T658B i andre sida Svarer ja til megselv, blir selvsagt slik Men i svarte, fram igjen med data og elektronikkboka og ta ein kikk i den. Får sjå kva som står i den. Endret 24. juni 2008 av Stressis Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 ja skal me sjå.. ingen har rett trur eg. T568B er standard kopling i ISO8 kontakt.. Fargekoden er Kvit/blå blå kvit/orange orange kvit/grøn grøn kvit/brun brun QUOTE(I.A.G. @ 24/06-2008 : 11:48) *OK, da er vi oppe i tre forskjellige alternativer... ermm.gif [*]PepsiCo sin illustrasjon: 1 Orange/hvit 2 Orange 3 Grønn/hvit 4 Blå 5 Blå/hvit 6 Grønn 7 Brun/hvit 8 Brun Den rekkefølgen der skal ein bruke når ein lagar kablar og brukar RJ45 pluggar Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 ja skal me sjå.. ingen har rett trur eg. T568B er standard kopling i ISO8 kontakt.. Fargekoden er Kvit/blå blå kvit/orange orange kvit/grøn grøn kvit/brun brun Ja, det ser ut til å stemme. Det jeg sa at stod på kontaktene, var visst T568A-standarden likevel, som man også ser av PepsiCo sitt bilde. Da har vi altså endelig kommet til enighet, ser det ut til. Men er det noen som har tips til metode for å terminere ledningene? Jeg mistenker vel egentlig at dårlig kontakt i tilkoblingene er årsaken til at den driver på som den gjør. Det er ikke noe værre enn å legge ledningen oppi sporet og så presse nedi med verktøy-dingsen (som jeg fortsatt ikke har noe mer fornuftig navn på)? Vurderer å finne fram loddebolten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå