Mats__ Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Har en bekjent som skal ta med et 40D fra statene til meg. Hvordan bør han pakke det i kofferten? Med full embalasje? Holder det å bare si at det er en gave? Eller bør han pakke det opp og legge det som brukt? Har ikke veldig lyst til å plutselig måtte betale moms. Håper på mange gode svar, MAts Andreas Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) I en kamerabag. Og en kommentar om at han har vært hobbyfotograf de siste to årene. Rettelse, du nevner det selvfølgelig bare om du blir spurt. Endret 22. juni 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Androish Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 tror det er best å la emballasjen ligge igjen. Men vedkomende har jo lov til å ha med seg varer totalt opp til en verdi av 6000 kr momsfritt. Så om kameraten din ikke har kjøpt veldig mye selv er det jo mulig at han kan ta det med helt lovelig og med ren samvittighet:-) Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Vil også si "i en kamerabag". Men det avhenger jo selvsagt om din bekjente har fotoutstyr med seg fra før. Tror ikke det fungerer om han kommer med en kamerabag KUN inneholdene et kamerahus. Er det objektiver og minnekort med, så skulle det gå greit. Er det en skikkelig ivrig toller, så kan han vel strengt tatt kreve å få det bevist at det er kjøpt i Norge. Så litt risiko er det. Men jeg tror neppe de gidder å lage mye jobb av å finne det ut. Et enkelt kamera er jo ikke den store synden å smugle over grensa. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Han bør ihvertfall ikke pakke det i kofferten, hvis det blir stjålet av flyplassansatte og de ikke blir tatt på fersk gjerning, sitter du/han med skjegget fullt av postkasser. Hverken flyselskapet eller en reiseforsikring dekker "verdifulle gjenstander" som blir borte i innsjekket bagasje. Hvis det er bare huset, kommer det under 6000,- grensen for å ta det inne i Norge toll/momsfritt (forutsatt at han ikke tar med seg mye annet da det er den totale verdien). Er det bare hus, kan det være en idé å kjøpe et billig objektiv (feks 50 f/1,8) og en passe bag, og eventuelt sende boksen eller legge den i kofferten. Kamerabagen taes selvsagt med inn i flyet som håndbagasje. Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Hmm, vet han har med et 400D med objektiver. Hvis han legger det i kofferten tror dere de sjekker den i det hele tatt? tror dere det holder å ta på objektivet og legge det i håndbagasje? Vil dere ikke tatt sjansen på å ha det i kofferten? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hmm, vet han har med et 400D med objektiver. Hvis han legger det i kofferten tror dere de sjekker den i det hele tatt? tror dere det holder å ta på objektivet og legge det i håndbagasje? Vil dere ikke tatt sjansen på å ha det i kofferten? Som sagt, det er ikke tollerne du skal være redd for hvis du legger det i kofferten. Kun ladere og lednigner hadde jeg turt å legge i kofferten. Tom Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Nei, skjønner det. For høre med han om han har plass til et ekstra kamera i håndbagasjen, ellers tror jeg kanskje at jeg tar sjansen. Vil ikke reiseforsikringen dekke det, hvis han har kvittering? Og man må vel ha kvittering for å si verdien? For hvis ikke kan man jo bare gjemme objektivet i hans fotobag og si at kameraet er ikke verd mer enn 5k ( 939$ B&H) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det er jo flere "fotografer" som har med 2 eller flere kameraer når dem er på reise. Kjøp med en skikkelig fotobag/veske som har plass til begge kameraene og noen objektiver. Husk og ta bilder med begge. Kjenner du noen som har 400D/40D så kan du jo prøve å få en kopi av kvitteringen dem har fra en norsk butikk og fakse den ned til hotellet i USA.Da kan han si at det ene er kjøpt i norge og blitt med på reisen og det andre er kjøpt i USA. Hadde jeg hatt muligheten til og få en kamerat til og handle for meg fra statene så hadde jeg prioritert et skikkelig orginalt objektiv,da det er det du tjener mest på og det er mindre risk for at du må reklamere på det i ettertid. 40D koster jo nå under 6000.- her i norge,ved kjøp i USA så har du ikke reklamasjonsrett fra Canon i norge,men med kjøp av L-objektiver i USA så får du med 1 års internasjonal garanti. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Kjenner du noen som har 400D/40D så kan du jo prøve å få en kopi av kvitteringen dem har fra en norsk butikk og fakse den ned til hotellet i USA.Da kan han si at det ene er kjøpt i norge og blitt med på reisen og det andre er kjøpt i USA. Dårlig ide - serienr står på de fleste kvitteringene i dag. Dvs. man får en spesifisert "faktura" og kvittering fra bankautomat. Men resten av forslaget ditt støtter jeg opp om. Kjøp ihvertfall huset i Norge. Tom Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Er det ikke bare å ta noen bilder så er det brukt? Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Er det ikke bare å ta noen bilder så er det brukt? Nei, det er nok ikke det. Det vil fremdeles være avgiftspliktig hvis verdien er over kr. 6.000,-. Som X-toller med 15 års erfaring i "bagasjen" våger jeg følende påstand : Så lenge du kommer med det nye utstyret ditt som håndbagasje, er det miiiinimale sjanser for å havne i trøbbel - betinger selvsagt at du har sendt original emballasje pr. post. Når det er sagt, er de fleste tollere oppegående mennesker som fort kan finne verdien på ditt kamerautstyr - hvis de vil. Har du kjøpt ustyret utenlands og betalt med kredittkort, er det bare å gjøre et søk i Valutaregisteret (som Tollvesenet drifter) og vips der var transaksjonen på 3000 USD fra Adorama:-) Du skal ha godt over middels talegaver for å slippe unna da.... Sjansen for at nettopp DU havner i en slik situasjon er minimal, dog.. Eidi : Som tidligere "lovens vokter" så oppfordrer jeg selvfølgelig ikke til smugling - jeg bare beskriver virkeligheten :-) Endret 23. juni 2008 av olar0701 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Nei, for all del. Jeg sier ikke at tollere er idioter. Men jeg tenkte at det kanskje var sånn at om jeg kjøpte et kamera utenlands, og at om man brukte det der så det ikke lenger var nytt, da var det kanskje annerledes. Så takk for å oppklare den. -------- Men en tanke som slo meg.. EX-tolle skriver du jo.. kanskje allikevel tollere er litt idioter om de vil. Om det er tilfelle så betyr det jo egentlig at om jeg har ett nytt kamera, og skal en snartur over grensa som er 18km unna mitt "hjemme", så er det kanskje lurt å ha med en kvittering på at det er kjøpt i Norge FØR man dro ut av landet? Sånn i tilfelle tolleren vil hefte meg med å sjekke sånne greier? Kan jo hende man har handlet andre ting i utlandet med VISA, og at tolleren vil være litt "idiot" for underholdningens skyld. Jeg dro den litt langt nå.. tanken min. Endret 23. juni 2008 av pybalto Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Vet ikke om det har noe å si, men han er amerikansk statsborger, men holder det ikke å legge emballasjen i kofferten? Må man sende den? Hvis man går på grønt, tar de ikke bare stikkprøver da? takk for alle gode svar - til nå Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Går man på grønt sier man at man ikke har noe å fortolle, i motsetning til rødt der en fortoller ting. På grønt må man med andre ord stole på stikkprøver. Noe jeg tenker litt på. La oss si at du finner noe rødvin i USA du liker veldig godt, gjerne noe som bare selges der. Du tar med deg noe over kvota og går på rødt for å fortolle det. Vil tollerne da merke seg kameraet? Ble bare litt nysjerrig. Lenke til kommentar
Dogagon Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Om han er amerikansk statsborgar så skal det vel gå heilt fint, vertfall så lenge orginalembalasjen ikkje er med. For da kan han vel berre sei han er på ferie og har med kameraet sitt. Når det gjeld det med å ta kameraet sitt med ut av landet så kan det vera fordel å ha bevis på att kameraet er kjøpt i Norge. Det kan ein få ved å ta med kameraet og andre ting på eit tollkontor, så får ein eit grønt skjema der alle tinga står med serienummer og alt. Eg gjorde detta, og trengte ikkje ein gang å visa kvitteringar, det holdt liksom att tinga var i Norge no. Så om du får detta kameraet frå USA og seinare skal til utlandet, så ville eg gått innom eit tollkontor og fått papirer på att det er kjøpt i Norge. Og ikkje la han kompisen din legga kameraet i den innsjekka bagasjen! Da er det stor fare for att du aldri vil sjå det, og absolutt ingen forsikringar funke om det forsvinne. Verken din eigen forsikring eller forsikringa gjennom flyselskapet. Husk att ein kan ha ein ekstra handbagasje med seg for ting som kamera og PC. Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Okey, da skal jeg be han ha det i håndbagasje. Tror vinprosjektet til Simon, kunne vært morsomt å prøve, men mistenker at det du tjener på lavere pris i USA (kamera og vin) forsvinner med fortollingen og bøter? Er vel noe med hvor mye du drar med deg. Gleder meg som en unge til å få det kameraet!! Lenke til kommentar
oddne Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Men en tanke som slo meg.. EX-tolle skriver du jo.. kanskje allikevel tollere er litt idioter om de vil. Om det er tilfelle så betyr det jo egentlig at om jeg har ett nytt kamera, og skal en snartur over grensa som er 18km unna mitt "hjemme", så er det kanskje lurt å ha med en kvittering på at det er kjøpt i Norge FØR man dro ut av landet? Sånn i tilfelle tolleren vil hefte meg med å sjekke sånne greier? Kan jo hende man har handlet andre ting i utlandet med VISA, og at tolleren vil være litt "idiot" for underholdningens skyld. Vet vi er utenfor topic for denne posten, men ta en kikk her: http://toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?...;epslanguage=NO Registrer utstyret ditt kun en gang, ha beviset med i veska når du er på tur og du er trygg for alle fremtidige utenlandsturer. Så lenge du ikke får nytt utstyr Da må du en tur til innom tollvesenet. /O Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Vet vi er utenfor topic for denne posten, men ta en kikk her: http://toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?...;epslanguage=NO Registrer utstyret ditt kun en gang, ha beviset med i veska når du er på tur og du er trygg for alle fremtidige utenlandsturer. Så lenge du ikke får nytt utstyr Da må du en tur til innom tollvesenet. Takker for den Er mye i Sverige/Danmark,har ikke tenkt så mye på å dokumentere opprinnelse for kamerautstyret mitt. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Legitimasjonsbeviset linket til av oddne er en smart forsikring om at du ikke blir stoppet av ivrige tollere og avkrevd moms og eventuelt straffegebyr. Bare å fylle inn, skrive ut og ta med alt utstyret til nærmeste tollkontor hvor de sjekker at alt stemmer og stempler/signerer. Og det koster faktisk ingen ting. Det sagt, jeg har aldri blitt stoppet av tollere i Norge, men det vill vært veldig irriterende hvis tollerne tok beslag i utstyret til man klarte å hoste opp de riktige kvitteringene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå