Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan kjøre økonomisk?


Anbefalte innlegg

Dette er mine metoder:

 

Det rent tekniske å utnytte bensinmotorens fordeler/unngå dens ulemper:

 

1: Ikke rør bremsepedalen. Uansett om det innebærer å gire ned istedet for å bremse, så gjør jeg det. Så lenge jeg KAN la være å trø på bremsepedalen, så gjør jeg det.

 

2: Rask og effektiv aksellerasjon når jeg kan. 1. gir, nesten bånn gass, 2. gir ved 5krpm, 3. gir ved 4-5krpm om hastigheten skal lengre opp enn til 60, ellers rett i 5. Dersom jeg har noen foran som aksellererer tregt går jeg rett fra 1. til 3. gir, for å unngå ett girskifte.

 

3: 3. gir i 30 uten fartsdempere, 4. gir i 50, 5. gir i 60. Ned ett gir så snart det er noen som helst tegn til at motoren "sliter" med å holde farten.

 

4: Lavere gir dersom motoren er kald, for å få opp temperaturen fort. Utnytt nedoverbakker til å få varmen i motoren (det finnes grenser), dvs. ned ett gir i nedoverbakker istedet for å bruke bremsepedalen (ref. punkt 1).

 

5: Clutchen skal ikke inn før det er nødvendig, og ikke inn for sent. Dvs. når turtallet nærmere seg 1500rpm, så trør jeg inn clutchen. Før kryss går jeg somoftest alltid et par gir ned når jeg ser jeg må stoppe, slik at jeg kan holde clutchen innkoblet lengre.

 

6: Ikke slipp gasspedalen, prøv å hold den konstant. Prøver å unngå å kjøre slik at jeg må trø inn gasspedalen, så slippe den, så trø inn, så slippe. Heller finne mellompunktet der jeg kan holde den hele tiden. Switching mellom fuel-cut og fremdrift er ikke noe som bør inntreffe ofte. Dette punktet gir spesielt mye nytte der det er fartsdempere.

 

7: Hold turtall og gasspedaltrykk konstant, i det minste hold turtallet konstant. Dette innebærer at farten skal være så jevn som mulig, og det er mulig gasspedalen helt konstant. Dette gjør at motoren slipper å hele tiden rekalkulere drivstoffmengde.

 

8: En bensinmotor skal ha turtall når den skal gi effekt. Dersom den sliter, så girer man ned. Skal man ha mye effekt, eks. forbikjøring, så girer man ned. 4000-5000rpm gir ikke automatisk ekstra slitasje eller drivstofforbruk. (ref. punkt 2)

 

Så til det med flyt i trafikken:

 

9: Se så langt frem som absolutt mulig. Kø? Rødt lys? Folk som går over veien? Alt spiller en rolle. Tilpass farten til det. Bremselys? Slipp gasspedalen med en gang! Hold lang avstand, bruk avstanden til å slippe å bremse,gasse,bremse,gasse,osv. (skrekkeksempler jeg har sett er bilister som ligger så nært at selv i oppoverbakker blinker bremselysene med jevne mellomrom)

 

10: Ved mye variabel fart; bruk lavere gir. Dette hindrer unødvendige girskift, og det gjør at bremsepedalen ikke brukes så ofte.

 

Jeg har klart å få drivstofforbruket ned i 0,4l/10km (!!) med en Renault Laguna 1.8/8V/90hk. (btw. bremseklossene mine ser nesten ubrukt ut etter 70 000km)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Da føyer jeg på denne:

 

9. Når man skal inn mot lyskryss og ser lysene lenge før krysset så kan man beregne optimal hastighet inn mot krysset får å slippe å nå frem før det blir grønt. Når man frem før det blir grønt må man stoppe. Bremser man ned i god tid før krysset og ruller med f.eks 30 km/t mot det røde lyset så haler man ut tida og kan komme frem til krysset når det blir grønt og dermed slippe å akselerere helt fra 0 km/t. Det gir også mer jevn flyt i for de andre bilistene.

 

Tipsene samles i første innlegg så det skal bli enkelt å finne de ved en senere anledning.

9: Se så langt frem som absolutt mulig. Kø? Rødt lys? Folk som går over veien? Alt spiller en rolle. Tilpass farten til det. Bremselys? Slipp gasspedalen med en gang! Hold lang avstand, bruk avstanden til å slippe å bremse,gasse,bremse,gasse,osv. (skrekkeksempler jeg har sett er bilister som ligger så nært at selv i oppoverbakker blinker bremselysene med jevne mellomrom)

 

 

Dette kan man også gjøre hvis man kjører i saktegående kø med varierende hastighet. Isteden for å se på trafikklyset, kan man her prøve å se langt fram.

 

Tenk deg at du kjører i kø, og farten er ca. 30 km/t. Du kjører en vanlig personbil. Pga. den lave hastigheten er avstanden tilsvarende liten til forankjørende (noe annet er ikke effektiv utnyttelse av veien, og lager mer kø) er det vanskelig å holde øye med flyten i trafikken framover. (Går det saktere eller fortere lenger fremme?). Prøv derfor å se om det er noen høye kjøretøy (f.eks. lastebil, buss) du ser langt framme (10-15) biler. Om kjøretøyet bremser ned, og du og bilene foran deg fortsatt holder samme fart, er det lurt å slakke av på farten. Du vil da få en buffersone. Da kan du lene deg tilbake og se bilene foran deg, en etter en, slå på bremselysene... Og om da du ser at det høye kjøretøyet akselererer, kan du prøve å beregne din egen fart mot de foran, og bruke buffersonen din maksimalt. Er du heldig kan du se, bilene foran deg sette farten opp igjen, en etter en, mens du sakte men sikkert tar igjen bilen bak deg. Beregner du riktig har han lik fart som deg i det øyeblikket du ikke kan ligge nærmere rompa hans :)

 

Her er en tegning.

"Du" er bil med grå pil. Den blå pilen er lastebil/buss som er lett å se over de andre bilene som ligger foran deg. De svarte pilene er bilene som kjører bak deg som ikke skjønner en dritt av hva du holder på med (egen erfaring) :)

 

Tallene betyr farten bilen kjører i.

 

Biler med rød ring rundt skal forestille den saktegående delen av køen, en slags "bølge" som forflytter seg bakover i køen. Ved å bruke denne teknikken, sparer du ikke bare eget drivstoff, men du reduserer mye av denne bølgen, som sparer drivstoff for mange andre også. I tillegg bidrar det til å løse opp selve køen i seg selv.

post-71079-1217804573_thumb.png

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Nå er det verdt å merke seg èn ting.. her i byen har vi i rushtiden ofte kø som går igjennom lyskryss, gjerne to felt med kø. Da er det enkelte som finner ut at om de lager seg 10 sekunder mellomrom mellom seg og bilen foran, så kan de slippe å bremse. Resultatet er at de lager kø bak seg som ikke kommer seg igjennom lyskrysset selv om det er rødt, og det resulterer i at det blir kø i alle retninger inn mot lyskrysset pga. krysset er blokkert for de som da får grønt.

Lenke til kommentar

RCP-88: Veldig godt forklart, og fin illustrasjon :thumbup:

 

Hvis du ser på bilene med hastighet 0, 0, 0, og 5 så ser du at det er en slags bølge som forplanter seg bakover. Slike bølger er en stor årsak til kødannelse. Det den grå bilen gjør er å bidra til å løse opp bølgen. Hvis flere tenker som h*n så vil minimumshastigheten øke fra 0 til 5, til 10 også videre oppover til bølgen er helt borte og trafikken holder jevn flyt.

 

Med trafikklys så vil slike bølger oppstå hver gang det blir rødt lys. Hvis bilistene ligger veldig tett og bremser ganske brått så vil bølgen "leve". Hvis bilistene oppfører seg sånn som h*n i den grå bilen så vil bølgene raskt løse seg opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ang. utnyttelse av terrenget, hva er mest økonomisk, å gi gass så man kommer opp i en høy hastighet, gjerne istarten av bakken, for så å motorbremse helt til man har kommet ned til normalfart igjen, eller å bare rett og slett holde jevn normalfart hele veien (dvs. motorbremse ned hele bakken, men gi gass når du synker under normalfarten), eller andre forslag?

 

Hva slags vinterdekk gir minst forbruk?

 

@Simen, et punkt som kan føyes til er: På vinteren, fjern snø fra bilen, også under, i hjulene, osv. Snø og is som fester seg til veier mye og kan også øke luftmotstanden. Det er lurt å ha oppvarmet garasje. Da forsvinner snøen av seg selv.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Å holde jevn fart i terreng er mer eller mindre alltid det som er mest økonomisk, med unntak av dersom bakken man kjører nedover er så bratt at farten øker i høyeste gir. Da er det mest økonomisk å bare la farten øke, for så å la farten synke igjen når terrenget endrer seg slik at motorbrems reduserer farten igjen.

 

Å gasse med jevne mellomrom i høyeste gir nedover en bakke er mest økonomisk med mindre det er mulig, fortsatt i høyeste gir, å holde gasspedalen konstant inne uten at farten blir for høy.

 

Det er noen som mener at i overnevnte tilfelle kan det være mer økonomisk å frikoble motoren. Jeg har ikke noe svar på det, annet enn at jeg tror ikke det er tilfelle. Den eneste forskjellen mellom å frikoble og la motoren være innkoblet er at ved frikobling går motoren på et lavere turtall, som pga. det er utenfor motorens normale arbeidsområde sansynligvis er mindre effektivt enn "normalt" turtall. Motoren må fortsatt gi nøyaktig den samme energimengden.

Lenke til kommentar
Det er noen som mener at i overnevnte tilfelle kan det være mer økonomisk å frikoble motoren. Jeg har ikke noe svar på det, annet enn at jeg tror ikke det er tilfelle. Den eneste forskjellen mellom å frikoble og la motoren være innkoblet er at ved frikobling går motoren på et lavere turtall, som pga. det er utenfor motorens normale arbeidsområde sansynligvis er mindre effektivt enn "normalt" turtall. Motoren må fortsatt gi nøyaktig den samme energimengden.

 

Ved motorbrems bruker en insprøytningsmotor 0 drivstoff. Motoren bruker bilens bevegelseskraft til å holde seg igang.. Frikoblet motor bruker drivstoff på å holde motoren på tomgang..

Lenke til kommentar
Ja, det stemmer, men det var ikke det som var poenget. Spørsmålet er om den andelen av tiden gasspedalen er inne på la oss si 2000rpm bruker mer totalt drivstoff enn motoren vil bruke på tomgang hele strekningen.

 

Dette er faktisk et meget godt stilt spørsmål som ikke er lett å gi et eksakt svar på.

 

Det som kan sies er at hvis en ofte må trykke inn gasspedalen for å holde konstant fart så vil denne metoden kunne bruke mer drivstoff totalt enn å frikoble og la motoren gå på tomgang. Hvis en kun må gi litt gass av og til, det vil si at unnabakken er nesten bratt nok til å trille med konstant fart i gir uten å gi gass, så vil det være mest økonomisk å la bilen trille i gir. Hvor grensa går for hvor mye/ofte man må gi gass for at det skal være mest lønnsomt å frikoble er ikke lett å si. Høyt turtall (gammel bil med lav utveksling) gjør at det oftere er mest lønnsomt å frikoble. Ved lave turtall, f.eks under 1500 RPM, er det kun lønnsomt å frikoble hvis en må gi gass veldig ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...