Simen1 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) For noen dager siden så var det et innslag på nyhetene der politikerne Per Sandberg og Hallgeir Langeland ble utfordret til å kjøre mest mulig økonomisk. På forhånd fikk de et kurs i økonomisk kjøring av noen eksperter (jeg husker ikke hva dette var slags folk). De som holdt kurset mente at vanlige folk kunne spare inn ca 20% av drivstofforbruket bare på å legge om kjørestilen sin. Det tilsvarer at drivstoffprisen synker med minst et par kroner. Derfor tenkte jeg at dette kunne være en tråd der vi samler tips om hvordan man kjører mest mulig økonomisk. Jeg regner med at mange har personlige kjørestiler og teknikker de legger vekt på som andre kan la seg inspirere av. For å starte litt mykt så starter jeg med bare ett tips og føyer på tipsene fra dere andre etter hvert. Til slutt får vi en god guide med mange punkter Sparetipsene Noe er hentet fra Statoil, Shell og Essos 10 sparetips. 1. Hvis du kan velge tidspunkt å kjøre på, velg et der trafikkavviklingen går glattest mulig 2. Ha en økonomisk bil i utgangspunktet 3. Holde jevnest mulig hastighet (Lite bruk av bremser er et godt tegn) 4. Bruke et høyt gir så turtallet ligger lavt (~1500 rpm?). Eksempelvis går det sikkert helt fint hos alle moderne biler å kjøre i 5. i 60-sonen. Gir opp tidligst mulig. Rull med giret innkoblet i nedoverbakke og inn mot lyskryss. 5. gir ruller mye lettere enn 4. gir osv. Ikke trå inn kjøtsjen før du er nede på tomgangsturtall. 5. Kutte unødvendig bruk av AC og andre elektriske artikler som lys/setevarme ect. Om du kan velge mellom AC og god lufting, velg god lufting. Aldri ha vinduene åpne samtidig som AC er på. 6. Bruke riktig dekk, ikke for brede dekk, ikke dekk med høy rullemotstand, sørge for riktig lufttrykk. Lufttrykket bør sjekkes hver måned. Skift til vinterdekk/sommerdekk etter vær og føreforhold. Datoene er mer å betrakte som veiledende. Man skal alltid prioritere dekk etter vær og føreforhold fremfor offisielle datoer dersom de er motstridende. 7. Ta av takboksen, sykkelstativet eller hengeren når man ikke trenger det. Rull opp vinduene særlig i høy hastighet. 8. Bruk motorvarmer om vinteren. En kald motor bruker mer drivstoff enn en varm motor. 9. Når man skal inn mot lyskryss og ser lysene lenge før krysset så kan man beregne optimal hastighet inn mot krysset får å slippe å nå frem før det blir grønt. Når man frem før det blir grønt må man stoppe. Bremser man ned i god tid før krysset og ruller med f.eks 30 km/t mot det røde lyset så haler man ut tida og kan komme frem til krysset når det blir grønt og dermed slippe å akselerere helt fra 0 km/t. Det gir også mer jevn flyt i for de andre bilistene. 10. Bruk blikket, se langt frem og planlegg kjøringen. 11. Har du en pickup eller kjører med tilhenger så skaff deg en pressening/kappell, det sparer en god del drivstoff da å kjøre med lasteplanet/tilhengeren åpent fører til mer luftmotstand. 12. Prøv å ikke kjøre så fort at du må bremse for hver sving. 13. Hold god avstand til bilen foran slik at du slipper å gasse å bremse etter hvordan bilen foran kjører, avstand = buffersone 14. Hold bilen ren for å få minst mulig luftmotstand. 15. Ikke ha gassen i bånn hver gang man akser. 16. Om du vet du skal mye en dag, ta alt i en tur, istede for mange småturer. 17. Ikke kjør forbi bilen foran om du vet du snart skal svinge av veien uansett. 18. Kast ut all unødvendig vekt og fyll lite bensin. 19. Peile oljen ofte. Feil oljenivå fører til høyere forbruk. Sjekk/rens/bytt luftfilteret ofte. Følg service-planen. 20. Unngå tomgangskjøring. Ikke start motoren lenge før du skal begynne å kjøre. 21. Vurder å dele bil med andre på vei til arbeid og i fritiden. Da gjør du ditt for å hindre kø og å redusere drivstofforbruket. Om man skal på arrangement, prøv å samle alle som skal så man kjører så få biler som mulig. En full bil bruker totalt mye mindre enn to halvfulle. 22. Unngå bøter 23. Bruk GPS for å finne raskeste/korteste vei om du er i tvil. 24. Ikke motarbeid tyngdekraften unødvendig. Kjører du på steder med små bakker opp og ned etter hverandre, ikke bremse i nedoverbakken og gasse på i oppoverbakken for å ligge klint opp mot fartsgrensa hele tida. La heller bilen rulle seg litt over fartsgrensa i bakkebunnene og under fartsgrensa på bakketopper. Endret 5. september 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg har i utgangspunktet en økonomisk bil hvor jeg bruker omtrent like lite uansett. Den ligger på omtrent 0,45 l/mil på langkjøring og rundt 0,7 i byen. Økonomisk kjøring er ikke så vanskelig. Det går mye på å holde jevn hastighet og ta det litt rolig. Man må gjerne aksellere raskt opp i marsjfart, men når du ligger i marsjfart bør man holde jevn fart og ligge i høyest mulig gear uten at motoren sliter. Et tegn på at man kjører økonomisk er gjerne at man bruker bremsene lite. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Når jeg prøver å kjøre økonomisk kjører jeg på høyest mulig gir og holder farta jevnest mulig og bruker bremsene minst mulig. Trekker ut andre eller tredje gir til marsjfarta og girer rett opp i femte. Når jeg ikke kjører økonomisk er det pedal to the metal og lavt gir i all aksellerasjon som gjelder . Og gjerne litt logring med halen om vintern. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Å kjøre økonomisk har ikke bare med selve kjøringen å gjøre. 1. Unødvendig bruk av AC og andre elektriske artikler som lys/setevarme ect.. 2. Feil valg av dekk, for breie dekk eller dekk med høy rullemotstand, feil lufttrykk. 3. Unødvendig kjøring med takboks, sykkelstativ eller henger. 4. Ikke bruke motorvarmer om vinteren. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Da føyer jeg på denne: 9. Når man skal inn mot lyskryss og ser lysene lenge før krysset så kan man beregne optimal hastighet inn mot krysset får å slippe å nå frem før det blir grønt. Når man frem før det blir grønt må man stoppe. Bremser man ned i god tid før krysset og ruller med f.eks 30 km/t mot det røde lyset så haler man ut tida og kan komme frem til krysset når det blir grønt og dermed slippe å akselerere helt fra 0 km/t. Det gir også mer jevn flyt i for de andre bilistene. Tipsene samles i første innlegg så det skal bli enkelt å finne de ved en senere anledning. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Oops, ser ut til at det ble en aldri så liten feiltolkning av motorvarmer tipset, selvfølgelig bør en bruke motorvarmer om vinteren, en varm motor bruker mye mindre drivstoff en en kald motor. Lenke til kommentar
support81 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Legg inn sidespeil og fjern spoilere og styling som er med på å redusere luftmotstand Neida bare en dårlig spøk, har en bil som bruker rett under en halv liter på mila, kjører når det passer meg og tar meg en ekstra kjøretur også dersom jeg kjeder meg, liker til og med bilferie på breie lavprofildekk med takboksen på plass og kjølebæggen på full spid i kofferten Får da ett forbruk som nermer seg 0,6 på mila, det viktigse er nok kjørestilen, har slett ingen problem med å få bilen opp i ett forbruk på bortimot literen dersom en på død og liv ønsker det Så det viktigeste er til syvende og sist kjørestilen og bilens normale/reelle forbruk Har ingen planer om å bytte ut breifelgene eller skiboksen til fordel for sykkelferie Har heller ingen planer om å kutte ut noen av de koselige bilturene som jeg har med kone og barn for å spare noen kroner i drivstoff, men jeg kommer garranter fremdeles til å fortsette med å kjøre med vett og forstand Ønsker selvsagt ikke et bilen min skal bruke mere drivstoff enn nødvendig, drivstoffet er allerede for dyrt til å missbrukes men de kjøreturene jeg har er mer eller mindre nødvendige for oss, både sosialt og som familie Endret 23. juni 2008 av support81 Lenke til kommentar
sull Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Kanskje halvveis offtopic men hvis man har større dekk, altså større diameter på dekkene enn originalt, vil ikke den rulle lenger på mindre omdreininger i akselen, da omkretsen på hjulet er større? eller er dette så lite at det ikke er merkbart? Eller er jeg for trøtt til å ikke skjønne at jeg er på jordet her ? Endret 23. juni 2008 av sull Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg tror du har rett, men bilen vil jo bruke mer kraft for å få hjulene rundt. Det er derfor man får dårligere aksellerasjon i bilen hvis du øker hjulstørrelsen mye. Har du to identiske biler hvorav en står på 15" og en på 20" så vil den med 15" være raskest ut av lyskrysset. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Husk at du bare kan endre rulleomkretsen på hjulet med +/- 5% i forhold til originaldimensjon, da. Har du originalt 15" felg og går opp til 17" felg, må du ha lavere profil på dekkene. For øvrig et fint initiativ fra Simen1, mange gode tips her. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Dette med å kjøre når det er minst mulig trafikk har veldig mye for seg. Jeg kjørte Oslo-Sandefjord på fredag, hvor det var veldig mye trafikk og kø. I følge kjørecomputeren snittet jeg på 1,2 liter på mila da jeg til slutt kom frem. Sandefjord-Oslo i går, med mye kjøring i 120 km/t: 0,8 liter på mila. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 ang AC, så bør denne brukes en gang i blandt, for hvis den ikke brukes om vinteren så varer ikke gassen så lenge og pakningene kan bli dårligere. selv om bilen bruker mer bensin så er det billigere å bruke AC en gang i blandt enn å dra med bilen på verksted hvert år for å fikse AC. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Testet ikke mythbusters forskjellen mellom AC og vinduene nede? Og fant ut at det var ganske likt forbruk? Nå er dette lenge siden så skal ikke garantere at jeg husker riktig. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det de fant ut var at å kjøre med vinduene nede var mer økonomisk en AC i hastigheter opp til 80km/t(50mph) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 over 60km/t(mener jeg) var det mest økonomisk å kjøre med AC på, under 60km/t var det mest økonomisk å kjøre med vinduene nede. er ikke sikker på om det var 60km, men tror det... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Nå kom jeg på noen tips til, har du en pickup eller kjører med tilhenger så skaff deg en pressening/kappell, det sparer en god del drivstoff da å kjøre med lasteplanet/tilhengeren åpent fører til mer luftmotstand. Endret 23. juni 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Det de fant ut var at å kjøre med vinduene nede var mer økonomisk en AC i hastigheter opp til 80km/t(50mph) To viktige faktorer for å kunne holde jevn fart, altså slippe å bremse å gasse er: 1. Prøv å ikke kjøre så fort at du må bremse for hver sving. 2. Hold god avstand til bilen foran slik at du slipper å gasse å bremse etter hvordan bilen foran kjører, avstand = buffersone Edit: For minst mulig luftmotstand.... hold bilen ren, betyr mer enn du tror. Endret 23. juni 2008 av Zatuu Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 over 60km/t(mener jeg) var det mest økonomisk å kjøre med AC på, under 60km/t var det mest økonomisk å kjøre med vinduene nede. er ikke sikker på om det var 60km, men tror det... Nei det var 50mph / 80km/t http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_(...s._Windows_Down Lenke til kommentar
o0 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 nytt tips som er vanskelig å holde seg til: man trenger ikke ha gassen i bånn hver gang man akser... Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Men det er mye gøyere. Kjører BMW 318 som drikker omtrent 0,9 - 1,0 liter på mila. Det er faktisk ganske mye, men jeg bruker bilen som leketøy, så jeg synes det er rettferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå