Maaag Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Tittel sier det meste. Vurderer dette selv da jeg selv er for seint ute til å søke meg inn på vår og høst semester innen rettsvitenskap (jus) på universitetet i Oslo. Skal egentlig studere til å bli siviløkonom, men fant ut at jeg heller ville studere jus dersom dette er mulig. Så mitt spm er: Noen der ute som har erfaringer med å ta enkeltemner første år? Er det veldig hardt? I og med at man ikke får tilbakemeldinger på arbeid osv. Takker for svar Edit: Noen som har erfaringer innen jus? Må man regne med å bruke ca 8 timer hver dag, samt helga for å oppnå bra resultater? Endret 23. juni 2008 av Maaag Lenke til kommentar
Maaag Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Please anyone? =) Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg søker det samme svaret som deg egentlig, men jeg kan litt om Jus, du kan sende meg en PM dersom du har noen spørsmål. Det jeg ser etter er et sted hvor jeg kan studere det med 45 studiepoeng. Lenke til kommentar
Alli Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Tittel sier det meste.Vurderer dette selv da jeg selv er for seint ute til å søke meg inn på vår og høst semester innen rettsvitenskap (jus) på universitetet i Oslo. Skal egentlig studere til å bli siviløkonom, men fant ut at jeg heller ville studere jus dersom dette er mulig. Så mitt spm er: Noen der ute som har erfaringer med å ta enkeltemner første år? Er det veldig hardt? I og med at man ikke får tilbakemeldinger på arbeid osv. Takker for svar Edit: Noen som har erfaringer innen jus? Må man regne med å bruke ca 8 timer hver dag, samt helga for å oppnå bra resultater? Om du skal ta enkeltemner så kan du vel kanskje bare velge på bacheler-nivå da eller? I såfall erstatter det ikke valgfag du må ha i løpet av mastergraden i jus. Det kan likevel være ok å ha dersom det er relevant for fremtidige jobber. Enkeltemner er vel ikke værre enn selve studiet. Du får lite tilbakemeldinger ved universitetet selv om du har studieplass. Med mindre du er et unikum av de sjeldne må du påregne en god del tid under studiet - iallfall om du ønsker laud. Dog er alle ulike, så mens noen får mest ut av noen timers effektiv lesing hver dag, jobber andre best i skippertak i perioder. De aller fleste må dog jobbe minst 8-timers dager for å oppnå gode karakterer. Jeg leste jevnt og trutt fra 9 til 16, og deretter fra 18-20 el. 21. Når det begynte å bli et par mnd til eksamen jobbet jeg og de fleste helger. Resultatet ble laud. Andre oppnår dette uten å lese så mye, så du må nesten prøve deg frem selv. Men at studiet er hardt - det tror jeg ikke det er noen som helst tvil om. Du må være kraftig motivert for å fullføre med ok karakterer. Mange faller av underveis. Kommer du deg gjennom er det dog ufattelig mange ulike jobbmuligheter. Har du laud kan du stort sett få de jobbene du ønsker deg, med enkelte unntak som krever rent A-snitt. Lykke til! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Er faktisk mulig å få hele mastergraden som privatist. Men man har ikke tilgang til rettinger og øvelser. Og man må velge en litt annen form for masteroppgave. Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Er faktisk mulig å få hele mastergraden som privatist. Men man har ikke tilgang til rettinger og øvelser. Og man må velge en litt annen form for masteroppgave. Hva slags form da? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 http://www.jus.uio.no/studier/opptak/privatist/ Ler mer om det her, men å ta jus som privatist krever veldig mye av det. Lenke til kommentar
Alli Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Er faktisk mulig å få hele mastergraden som privatist. Men man har ikke tilgang til rettinger og øvelser. Og man må velge en litt annen form for masteroppgave. Man skriver da akkurat sammetype oppgave som alle andre. Den eneste forskjellen er at man må søke om studierett for oppgaven. Noe som pleier å være en ren formalitet etter hva jeg har forstått. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Ja, du har rett. Jeg som formulerte meg litt rart der. Lenke til kommentar
Maaag Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Men er det ikke vanskelig å komme seg inn i "jus-systemet" dersom man for det meste holder på som privatist på egen hånd, og heller ikke får den oppfølginga man kanskje trenger? Jeg tror jeg hadde klart det bare jeg hadde stått på, men kunne f.eks. Treider vært et godt alternativ første året? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg studerer jus, men aner ikke særlig mye om hvordan det er å ta enkeltemner eller studere som privatist. Du stiller imidlertid også et spørsmål om arbeidsmengden. Til dette er å si at jusstudenter generelt arbeider hardt. Samtidig vil jeg påstå at dette ofte overdrives. Etter min mening holder 8 timer studier per dag i massevis. Antagelig vil det for manges vedkommende være tilstrekkelig å arbeide 6 timer per dag, bare en bruker tiden effektivt. Å gi noe generelt svar lar seg forresten neppe gjøre. Dess gløggere en er, dess mindre tid behøves. Enkelte forstår simpelthen ting fortere enn andre. Lenke til kommentar
Maaag Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Jeg ska ta hvertfall 1 år på Treider nå til høsten, men har man ikke rettighet til noe som helst lån som privatist noe sted? Takk på forhånd hvis noen vet Endret 6. august 2008 av Maaag Lenke til kommentar
Maaag Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Jo lånekassa. Man får ikke det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå