dan83 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 hei jeg har satt meg inn i omtrent alle funksjoner på kameraet mitt, men er litt usikker på hva bracketing funksjonen er til nytte for og eventuelt når jeg skal bruke feks +-1/3, +- 1 osv?! Har fått med meg at man kan ta feks tre bilder hvor en av dem er riktig ekspoenert mens de to andre er under og over eksponert, men hvis jeg ikke ønsker dette, skal jeg sette bracketing på +-1? takker for alle svar Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Det orginale grunnlaget for bracketing, er i tilfeller hvor det er vanskelig å eksponere. Da kan det være greit å både under- og overeksponere litt, slik at det er større sjanse for å få et brukbart resultat. Idag brukes det vel mest til HDR. Man merger altså flere eksponeringer sammen, slik at man både får detaljer i både skygger og høylys. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Det orginale grunnlaget for bracketing, er i tilfeller hvor det er vanskelig å eksponere. Da kan det være greit å både under- og overeksponere litt, slik at det er større sjanse for å få et brukbart resultat. Idag brukes det vel mest til HDR. Man merger altså flere eksponeringer sammen, slik at man både får detaljer i både skygger og høylys. ok, men hvilken verdi skal jeg bruke hvis jeg ønsker at alle bilder skal bli riktig eksponert? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Det er derfor man har bracketing. Fordi det er umulig å svare på det spørsmålet du stiller nå, og da kan det være lurt å helgardere. F.eks. -1/0/+1. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hvis du vil ha alle bilden elikt eksponert så slår du bare av braketing. Hvis du vil ha alle bildene korrekt eksponert så må du stille manuell eksponering, bruke lysmålere og kombinere det med 40 års erfaring. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det orginale grunnlaget for bracketing, er i tilfeller hvor det er vanskelig å eksponere. Da kan det være greit å både under- og overeksponere litt, slik at det er større sjanse for å få et brukbart resultat. Idag brukes det vel mest til HDR. Man merger altså flere eksponeringer sammen, slik at man både får detaljer i både skygger og høylys. ok, men hvilken verdi skal jeg bruke hvis jeg ønsker at alle bilder skal bli riktig eksponert? du får jo ikkje alle bildene dine riktig med brack, det er jo hele poenget. du får flere muligheter. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det orginale grunnlaget for bracketing, er i tilfeller hvor det er vanskelig å eksponere. Da kan det være greit å både under- og overeksponere litt, slik at det er større sjanse for å få et brukbart resultat. Idag brukes det vel mest til HDR. Man merger altså flere eksponeringer sammen, slik at man både får detaljer i både skygger og høylys. ok, men hvilken verdi skal jeg bruke hvis jeg ønsker at alle bilder skal bli riktig eksponert? Det er ikke det bracketing funksjonen er for, bracketing skal ta bilder i forskjellig eksponering, slik at du f.eks kan lage HDR bilder, som gjør at du vil få et bilde med både de lyse punktene uthevet og de mørke, sånn at hvis du står inne i et hus og tar bile av kjøkkenet f.eks og vil også ha med utsiden av vinduet, ikke bare en stor hvit flekk, lager man et HDR bilde. Jeg syntes HDR kan bli utrolig stilig og veldig nyttig mange ganger. Eksempel Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det er ikke det bracketing funksjonen er for, bracketing skal ta bilder i forskjellig eksponering, slik at du f.eks kan lage HDR bilder, som gjør at du vil få et bilde med både de lyse punktene uthevet og de mørke, sånn at hvis du står inne i et hus og tar bile av kjøkkenet f.eks og vil også ha med utsiden av vinduet, ikke bare en stor hvit flekk, lager man et HDR bilde. Bracketing er opprinnelig ment for vanskelige situasjoner der man ikke helt stoler på lysmåleren. Bracketing fantes i gamle dager med film, såvidt jeg vet. Men bracketing er også egnet til å ta HDR-serier Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 sant, sant, men nå til dags vil jeg si det er mest vanlig å bruke den til å lage hdr bilder, men jeg vet ikek hva proffene gjør Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Poenget er at det er en funksjon som kan brukes på diverse måter. Den er ikke spesielt beregnet på annet enn å ta tre (eller fem) eksponeringer med en forutsigbar avstand mellom eksponeringene. Og jeg er alt annet enn proff (siden jeg nekter å ta betalt.. ) Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 ok, skjønner meningen med bracketing, men på mitt megazoom kamera, så kan jeg ikke slå av bracketing(tror jeg), men kun velge disse "verdiene": +-1/3 EV +-2/3 EV +-1 EV kan noen være så snill å forklare meg forskjellen på disse verdiene? Jeg skulle jo tro at en av dem(feks +-1) vill gi samme eksponering på alle bildene jeg tar!? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Er det slik at hvis jeg velger +-1/3, så vill et bilde av tre bli enten under eller over eksponert? Så det vill i så fall si at +-1 vill kun gi under eller over eksponerte bilder? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg tror heller at valgene er Av, -1/3 ... 0 ... +1/3, -2/3 ... 0 ... +2/3, og -1 ... 0 ... +1. Eller så velger du av/på et annet sted, og kun stiller differansen i denne innstillingen. Tom Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Du har sannsynligvis en innstilling for å skru av/på bracketing, og en annen innstilling for å velge hvor mye du skal "bracket"-e med. (Altså +-1/3, +-2/3 eller +-1). Når du har skrudd på bracketing, så skal det bare være å holde nede utløseren og da skal kamera ta tre eksponeringer så raskt som mulig. Muligens må du også skru på seriebildemodus, tror det varierer litt mellom modellene om hvordan dette fungerer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå