Gå til innhold

Billigs mulig server (500 gB++)

Rudde

Anbefalte innlegg

serveren jeg har en prosseror nedi 100 mhz klassen^^, det går sirup

Hvilken OS bruker du? Hvor mye RAM har du?

Når sant skal sies, så trenger man en del mer RAM enn hva en Pentium 100Mhz maskin typisk var levert med som ny.

Den har 300mb med RAM. Jeg veit ikke hva som var standard oppsett, siden jeg kjøpte den av en venn av meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos debian står det følgende:

"Nearly all x86-based (IA-32) processors still in use in personal computers are supported, including all varieties of Intel's "Pentium" series. This also includes 32-bit AMD and VIA (former Cyrix) processors.."

Og videre: "All i486 and later processors are still supported"

Så dersom du sitter på en pentium med 300MB RAM, så burde du kunne kjøre grunnsystemet i debian på en grei måte, og dermed også en filserver.

NBNB!!!!: Nå må ingen tolke dette dit hen at jeg påstår at pentium 100Mhz er det eneste riktige valget til filserver. Jeg prøver bare å få fram at en slett ikke trenger quad core CPUer og 4GB RAM til hjemmeserveren.

Lenke til kommentar
Ikke fra amnito, men samma det :p

LINK

eh... dette er ikke det billig i det hele tatt i fohold til det oppsettet jeg har kjøpt (handlevognen min som er postet tidligere i denne tråden)

Desuten er jeg ikke veldig sikker på hvor seriøse multicom er når de greier å forveksle det kabinettet jeg kjøpte med (som kostet 200 kr) med en laptopp (som kostet over 14000 kr), men hva skulle jeg med en gamer laptop... så jeg returnerte laptopen jeg. :innocent:

Lenke til kommentar
Jeg kjørte Kubuntu, men vurderer å gå over til debian viss det ikke er så veldig mye vanskeligere enn debian.

Debian er vel en av de distrubusjonene som setter aller mindst krav til HW. Debian er også kjent for å være en av de mest stabile, noe som antagelig kommer av at de mildt sagt er forsiktige med å komme med nye versjoner. Jeg regner med at du kjører kun grunnsystemet på serveren, altså ingen desktop. Ubuntu og Kubuntu bygger mye på debian, så kommandoene er vel for det meste lik. I debian logger du inn som root, så slipper du sudo komandoen.

Lenke til kommentar

Er ingen som tenker på å bruke litt ekstra penger på ett effektgjerrig hovedkort og heller spare på strømmen i det lange løp?

Et "Vanlig" system bruker gjerne 2-300W idle, tenker du litt over hvilken HW du putter inn er det mulig å bygge systemer helt nede i 10W idle (dog, kanskje ikke helt brukandes). Er mye morro man kan få gjort med et mini-itx hoverdkort enten med Atom eller Via prosessor. Trenger ikke bli så ille dyrt heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...