Gå til innhold

Billigs mulig server (500 gB++)

Rudde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte meg det, siden jeg ser etter akkurat det samme

Men det han spurte om var "filserver" med kapasitet på minimum 500Gb.

Dette burde være et greit utgangspunkt (linux på denne går som en kule):

Aeneon 1024 MB PC6400 DDR2-800 184,-

Asus P5VD2-MX 209,-

Intel Celeron 440 311,-

Point Of View V55 225,-

Western Digital Caviar GP 500 GB 575,-

Rimeligste totalsum 1504,-

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Tenkte meg det, siden jeg ser etter akkurat det samme

Men det han spurte om var "filserver" med kapasitet på minimum 500Gb.

Dette burde være et greit utgangspunkt (linux på denne går som en kule):

Aeneon 1024 MB PC6400 DDR2-800 184,-

Asus P5VD2-MX 209,-

Intel Celeron 440 311,-

Point Of View V55 225,-

Western Digital Caviar GP 500 GB 575,-

Rimeligste totalsum 1504,-

Hva med skjermkort, strøm?

Og hadde kanskje tenkt meg litt flere enn 3 sata porter på hovedkortet :p

Lenke til kommentar

Skal fint kunne bruke din gamle ide brenner.

Dette blir jo dyrt i forhold til hva du kan klare deg med til en filserver. Du trenger ikke mer enn 128 mb ram og 700 mhz. Ingen vits med noe særlig mer kraft til en filserver. Noen i familien har helt sikkert en gammel pc stående som du kan bruke. Hvis ikke får du det grisebillig på ebay. Så kan du investere i en bedre hardisk og sette i. Av os anbefaler jeg Damn small linux. Greit os til en filserver. Snakker vi en mediaserver som du ønsker å streame film og musikk fra trenger du mer power.

Endret av aah
Lenke til kommentar
Skal fint kunne bruke din gamle ide brenner.

Dette blir jo dyrt i forhold til hva du kan klare deg med til en filserver. Du trenger ikke mer enn 128 mb ram og 700 mhz. Ingen vits med noe særlig mer kraft til en filserver. Noen i familien har helt sikkert en gammel pc stående som du kan bruke. Hvis ikke får du det grisebillig på ebay. Så kan du investere i en bedre hardisk og sette i. Av os anbefaler jeg Damn small linux. Greit os til en filserver. Snakker vi en mediaserver som du ønsker å streame film og musikk fra trenger du mer power.

Jeg har en annen server med en mye svakere prossesor enn du nevner som jeg primært bruker til fil-server, men når jeg begynte å bruke den til andre ting så ble jeg lei at alt gikk som sirup. og når jeg i tilegg begynte å få dårlig plass på den, så bestilte jeg det oppsettet (har fått hardisken, men de andre tingene har jeg ikke fått ennå, men tror jeg får det i mårra). så det er godt å vite at jeg ikke behøver en ny sata brenner når jeg bare har IDE brennere.

Lenke til kommentar

Eh.. jeg har P3 500Mhz i filserveren min og den går som en kule! Hos mutteren og fatteren har de en P166MMX fra 1997 med debian som tar backup av bilder og kakeoppskrifter og det går også helt greit!

Skal du ha det billig så skaff deg en brukt gammel pc. PCI s-ata kort, HDD og eventuelt NIC er det eneste du trenger å kjøpe nytt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...