Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på spansk vg2 terminkarakter


Anbefalte innlegg

Skal klage på min standounktskarakter i spansk og klagen min ser nå ut som følger:

 

June 22, 2008

 

Pål etternavn

Rektor

Ullern vgs

Ullernschausséen 56

0379 Oslo

 

Klage på standpunktskarakter i fremmedspråk nivå 1

Navn:

Faglærer: Gøril etternavn

Fag: Spansk- 2SPA-2FRS5

Skole: Ullern VGS

Standpunktskarakter: 3

 

Grunnlag:

Jeg mener standpunktskaraktern som er satt på meg ikke reflekterer min grad av målånnåelse i faget. I de siste månedene av semesteret har jeg prestert på et firer nivå. Videre har jeg blitt fortalt at det er den faglige kompetansen en kan vise frem på slutten av året som teller?

 

I termin 1 sto jeg til en firer, i starten av termin 2 slappet jeg litt av og fallt fort bak. Dette skjerpet jeg meg på og på de fire siste innleveringene presterte jeg klart på et firernivå

 

Termin 1: 4

Termin2:

Gloseprøve: 4

Heldagsprøve: 3

Lekseinnlevering om kjent latinamerikansk person: 4

Powerpointpresentasjon om Oslo: 4

siste innlevering*: 4 skriftlig og 3+/4- muntlig

 

*I tilegg til de vurderingsituasjoner som ble satt av faglærer, leverte jeg også et brev på spansk som var ment som en slags “siste vurderingssituasjon”. Denne skulle vise faglærer at jeg er god for en firer. Som en siste vurdering hadde jeg en muntlig gjennomgang av brevet med faglærer. Etter gjennomgangen ble jeg fortalt av faglærer at jeg gramatisk lå på et sterkt firernivå skriftlig, dog en sterk treer/ svak firer muntlig. Faglærer informerte videre at hun skulle vurdere min situasjon ytterligere på karaktermøtet.

 

Etter utdeling av karakterkort den 20. juni, tok jeg kontakt med faglærer og spurte hvorfor jeg ikke var blitt vippet opp til et firernivå? Faglærer mente de fire siste vurderingssituasjonene ikke hadde stor nok bredde i faget til å kunne vippe meg opp, her mener jeg faglærer har feil.

 

Faglærer hadde planlagt muntlige vurderingssituasjoner individuelt med alle elevene i klassen på slutten av året (semester 2), dette ble ikke gjennomført da det oppstod en tidsmangel i klassen. Jeg fikk derimot denne muligheten etter at jeg hadde sendt et brev på spansk til faglærer som forklart ovenfor.. Dette er en situasjon jeg ikke tror faglærer har tatt med i sine beregninger?

 

Alle kompetansemålene i spansk 1- kurset bygger på enkle prinsipper som å kunne skrive og føre enkle samtaler på spansk. De fire siste vurderingssituasjonene samt samtale på spansk med lærer dekker begge disse kompetansemålene.

 

Siste halvdel av andre semester tok jeg meg sammen, jeg jobbet ekstremt hardt og puttet mye energi inn i faget. Hadde jeg visst at all energien jeg puttet inn i faget skulle resultere i en treer føler jeg meg dum. På grunlag av det jeg har nevnt i brevet mener jeg at jeg står til en firer i spansk.

 

Med venlig hilsen,

 

Ser denne klagen grei ut eller er det noe mer jeg bør ha med eventuelt ta bort?

Endret av tords0905
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...