Gå til innhold

Dealextreme verdens billigste nettbutikk! GRATIS FRAKT!

Er du fornøyd med dealextreme ?  

1 683 stemmer

1. 1. Hvor fornøyd er du med DX ?

• Alt bortsett fra fornøyd
      122
    • Relativt bra nettbutikk
      173
    • Både ups and downs
      386
    • Meget fornøyd med DX!
      696
    • Jeg elsker DX mer enn jeg elsker mor og far !
      322

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Biltema selger 2-pakk GU10 til 29,90. Ikke LED riktignok.

LED er ofte overvurdert. Det egner seg ikke på plasser det blir varmt og mye av hensikten er at bedrifter slipper å bruke kostbar arbeidstid på å skifte de ofte. Varmt blir det uansett dersom man skal ha litt god lysstyrke. F.eks tilsvarende 15W halogen eller mer. LED lar seg normalt ikke dimme og de som gjør det har svinedyre dimmere. Energiregnskapet er ofte overvurdert i forhold til 230V halogen fordi det ikke regnes med varmetap i trafo/dimmer og ikke med lystap i fargekorrigeringen. LED er kun smart i spesielle tilfeller som f.eks utendørs i vinterkulda og steder der det koster mye å skifte.

LED blir bedre, og alle ønsker at det var knallbra allerede, men det er det ikke. LED lever i stor grad på myten om miljøvennlighet (som ikke stemmer) og på urealistiske forventninger om lysutbytte, energiforbruk og farger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, er delvis klar over det men dette er i en yttergang hvor lyset står på ofte og da blir det fort litt strømtrekk når 4 X 20W står på konsant i steden for 4 X 1,5W. Det er også varmekabler der. Har ikke noen høye krav til lys i den gangen annet enn at man ser skolissene og lignende :) Skal dog sies at jeg aldri har prøvd disse pærene, men jeg vil tro 4 stykk av de på 1,5W i en liten yttergang gir meg nok lys. De 4 jeg har på kjøkkenet dog blir ikke byttet ut med LED pga. varme som du sier og at jeg dimmer dem :)

Lenke til kommentar

Hvis lysstyrken kan være så laber kan du like gjerne gå ned til 4x 10 Watt halogen eller 2x 10 watt. Det er mye billigere i innkjøp. Siden du likevel har varmekabler (som sikkert er termostatstyrt) så sparer du ikke en krone på strømmen. Jo mer pærene varmer jo kortere intervaller står varmekabelen på før termostaten slår den av. Ergo: LED gir høyere innkjøpspris men ikke lavere strømforbruk. Du kommer altså aldri til å spare inn innkjøpsprisen.

LED i romtemperatur krever god kjøling for å beholde lang levetid. Mange av billigproduktene har for dårlig kjøling og egner seg dermed kun utendørs. Innendørs kan de bli en dyr affære fordi de vil gå for ofte og har høy innkjøpspris.

Hvis argumentet ikke er økonomi men miljø så er LED til og med et dårligere miljøvalg enn å gå for halogen. Det totale strømforbruket (varmekabler + belysning) er som sagt uendret. LED er derimot mye mer ressurskrevende å produsere. Så mye at sjeldnere bytte ikke veier opp for det. LED gir også mer miljøfarlige utslipp som syrer, tungmetaller osv på grunn av den mer ressurskrevende produksjonen.

Men det er likevel noen argumenter som går i favør av LED:

- Utskiftningstakt (særlig hvis hver utskiftning tar mye tid)

- Design (LED kan jo være utrolig stilig om man velger høykvalitets spesialarmatur)

- Noen LED-armatur gir deg downlight uten at du trenger innbyggingskasse i taket. Slike kasser kan gi fuktproblemer om det er uteluft over taket i gangen (ikke en etasje til). Kassene kan også bli brannfeller dersom de samler mye støv.

Poenget mitt er bare at folk ofte velger LED av gale grunner. Man bør være klar over hvor LED egner seg og ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okey, du har overbevist meg :) Det med dårlig byggekvalitet på enkelte er jeg klar over og det var derfor jeg ville kjøpe de lokalt på Biltema slik at hvis de røyk mye før 20k timer hadde jeg bare dratt tilbake med "dritten" :) Det med varmekabler tenkte jeg mer på at jeg vil ha det varmt på gulvet og at vann fra sko og lignende skulle tørke opp i steden for at det er varmt oppe ved taket. Men mulig den tankegangen var litt feil :p

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig i Simens argumentasjon.

Å tro at varmen fra takmontert belysning i en yttergang skulle bidra 100% til oppvarming i rommet blir feil. I tillegg blir det som du skriver mest varmt oppunder taket - hvor den ikke gjør noen nytte.

Samtidig har man ikke bruk for varmen det varme halvåret - men trenger vel lys?

Argumentasjonen blir allikevel riktig hvis man kun bruker lys når man trenger oppvarming - og at det finnes et rom over lampene som trenger denne oppvarmingen.

Problemet kan være inkjøpsprisen på led-pærene og deres levetid.

Er til en del enig i at det er mer miljø-skadelig. Allikevel vil 10 ganger levetid bety 10 ganger mindre transport - fra produsent til bruker.

Lenke til kommentar

Flott! Jeg er stort sett enige med innvendingene deres. :) Det betyr at dere har tenkt godt igjennom sakene.

Dårlig plassering av varmekilden er jeg helt enig i. Men hvis lyset bare bidrar til en liten del av oppvarminga i gangen så spiller det liten rolle.

Varmebehov om sommeren er jeg også enig i, så fremt man bor så langt sør at sommeren er lang, midnattsol ikke finnes eller man ikke får noe særlig utbytte av utelyset i gangen.

Nå vet jeg ikke hvilken Biltema-butikk Ninjahamster handler i, men i hvert fall den i Tromsø kan være problematisk med tanke på lyspærer som ikke svarer til forventningene. Der henger det nemlig en plakat som forteller at Biltema bryter Norsk lov (forbrukerkjøpsloven). "Reklamasjon gjelder ikke på lyspærer".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...