Gå til innhold

Dealextreme verdens billigste nettbutikk! GRATIS FRAKT!


Er du fornøyd med dealextreme ?  

1 683 stemmer

  1. 1. Hvor fornøyd er du med DX ?

    • Alt bortsett fra fornøyd
      122
    • Relativt bra nettbutikk
      173
    • Både ups and downs
      386
    • Meget fornøyd med DX!
      696
    • Jeg elsker DX mer enn jeg elsker mor og far !
      322


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var sagt litt for å provosere, men jeg synes ikke noe om en heving av grensa. Den kan gjerne forbli 200 kr de neste 20 årene for min del. Så rimelig som frakt fra utlandet har blitt de siste tiårene så har det gjort at direkteimport av småvarer har blitt mye billigere enn å kjøpe varene i Norge. Her i landet må man nemlig betale mva på alle varer. Store og små. Det gjør at butikker utenfor landegrensa får et urettferdig konkurransefortrinn når kunden slipper å betale mva ved å handle der. mva er inntekt til staten som igjen går til tjenesteyting for oss.

 

Sammenlign gjerne med inntektskatt. Hadde det vært særlig rettferdig om to naboer, som begge jobber i Norge hadde ulik inntektskatt bare fordi det går en landegrense mellom hagene deres? Den ene må betale 30% skatt, mens den andre betaler 0%.

 

Sånn er det også med nabobutikker som har en landegrense mellom seg. I den ene må kunden betale 25% mer enn i den andre selv om begge butikkene har samme avanse. Det finnes ikke rettferdig. Butikken som må betale mva ville raskt gått konk. Å øke sammenligne f.eks Hamar med Karlstad på grunn av lengre avstand er heller ikke noe bedre. Det gjør bare at de som bor ved grensa (på riktig side) får en urettferdig fordel.

 

Vi som utnytter mva-fritaket når vi handler fra Dealextrem og lignende plasser skal bare være glad til og takknemlig for at det finnes et slikt hull i systemet til vår fordel og norske butikkers urettferdige ulempe.

 

Å heve grensa gir bare ennå mer urettferdighet, mens en senkning gir bare mer byråkrati med å mva-beregne mindre betydelige beløp. Man kunne nok senket grensa, men hvis man først løsriver den så er det dessverre en risiko for at et stort mørkeblått parti presser gjennom en heving i stedet for en senkning av grensa. Derfor synes jeg det er mye tryggere og bedre at den forblir 200 kr i mange år fremover, samtidig som kroneverdien synker og prisen på "ulandsvarer" stiger mer enn konsumprisindeksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"every action has a reaction", er det ikke sånn? For min del kunne den godt vært litt høyere, men man må huske at det kan få negative konsekvenser for andre mennesker. (har ingen eksempler though)

 

Det er vel typisk for "verne salg" av småelektronikk, CDer og DVD/BluRay...

Lenke til kommentar
Haha, den siden så ikke bare litt jalla ut, Simen1. Har du kjøpt noe derfra selv og kan bekrefte at det faktisk er seriøst?

ledshoppe.com leverer varene raskt og korrekt. :)

Det kan jeg også bekrefte. Jeg har bestilt mange ganger derfra før jeg oppdaget DX. Utvalget til Ledshoppe er jo ganske begrenset i forhold til DX, men de har mye innen LED og LED-produkter.

Lenke til kommentar

Momsen står vel for 1/3 av all skatteinntekten til staten om du ser bort ifra olje/gass. Så fjerning av moms ville ikke vært så greit nei.

Det er jo ingen som (seriøst) mener vi skal fjerne momsen. Det er bare snakk å heve grensen for hva man kan importere før moms og toll inntreffer.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestillt 1 ps3 kontroll, 3 hdmi kabler, 1 Man Utd pengetaske og megnetkuler :D

 

Gleder meg til å se om det er noe kvalitet på det. Noen andre som har bestillt noe spennende i det siste?

 

Har du link til Man Utd pengetaske?

 

EDIT: Ble dobbel quote.

Endret av Hoffah
Lenke til kommentar

Det var sagt litt for å provosere, men jeg synes ikke noe om en heving av grensa. Den kan gjerne forbli 200 kr de neste 20 årene for min del. Så rimelig som frakt fra utlandet har blitt de siste tiårene så har det gjort at direkteimport av småvarer har blitt mye billigere enn å kjøpe varene i Norge. Her i landet må man nemlig betale mva på alle varer. Store og små. Det gjør at butikker utenfor landegrensa får et urettferdig konkurransefortrinn når kunden slipper å betale mva ved å handle der. mva er inntekt til staten som igjen går til tjenesteyting for oss.

 

Sammenlign gjerne med inntektskatt. Hadde det vært særlig rettferdig om to naboer, som begge jobber i Norge hadde ulik inntektskatt bare fordi det går en landegrense mellom hagene deres? Den ene må betale 30% skatt, mens den andre betaler 0%.

 

Sånn er det også med nabobutikker som har en landegrense mellom seg. I den ene må kunden betale 25% mer enn i den andre selv om begge butikkene har samme avanse. Det finnes ikke rettferdig. Butikken som må betale mva ville raskt gått konk. Å øke sammenligne f.eks Hamar med Karlstad på grunn av lengre avstand er heller ikke noe bedre. Det gjør bare at de som bor ved grensa (på riktig side) får en urettferdig fordel.

 

Vi som utnytter mva-fritaket når vi handler fra Dealextrem og lignende plasser skal bare være glad til og takknemlig for at det finnes et slikt hull i systemet til vår fordel og norske butikkers urettferdige ulempe.

 

Å heve grensa gir bare ennå mer urettferdighet, mens en senkning gir bare mer byråkrati med å mva-beregne mindre betydelige beløp. Man kunne nok senket grensa, men hvis man først løsriver den så er det dessverre en risiko for at et stort mørkeblått parti presser gjennom en heving i stedet for en senkning av grensa. Derfor synes jeg det er mye tryggere og bedre at den forblir 200 kr i mange år fremover, samtidig som kroneverdien synker og prisen på "ulandsvarer" stiger mer enn konsumprisindeksen.

 

Et jævla godt poeng

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...