Gå til innhold

Dealextreme verdens billigste nettbutikk! GRATIS FRAKT!

Er du fornøyd med dealextreme ?  

1 683 stemmer

1. 1. Hvor fornøyd er du med DX ?

• Alt bortsett fra fornøyd
      122
    • Relativt bra nettbutikk
      173
    • Både ups and downs
      386
    • Meget fornøyd med DX!
      696
    • Jeg elsker DX mer enn jeg elsker mor og far !
      322

Anbefalte innlegg

Jeg husker da en undersøkelse som viste at falske solbriller ofte kun var mørkere i "glasset" og ikke hadde det nødvendige mønsteret i "glasse"t som faktisk beskytter øynene, slik at man faktisk kan skade øynene mer fordi pupillene åpner seg mer uten reell beskyttelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker da en undersøkelse som viste at falske solbriller ofte kun var mørkere i glasset og ikke hadde det nødvendige mønsteret i glasset som faktisk beskytter øynene, slik at man faktisk kan skade øynene mer fordi pupillene åpner seg mer uten reell beskyttelse.

link!

Lenke til kommentar
link!
Link til noe jeg leste i avisen og så på tv for mange år siden? Er du ikke kreativ nok til å google "skadelige solbriller" ?

Her er første treff på google.

http://www.dinside.no/821083/veldig-morke-solbriller-kan-vaere-skadelig

Lørdag 22.08.09 kl 08:00

Mørke solbriller av dårlig kvalitet kan skade øynene dine.

Da er det faktisk bedre å gå uten.

Samt her for å velge riktige briller:

http://www.dinside.no/349919/faa-paa-deg-brillene-og-unngaa-oyesykdom

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
link!
Link til noe jeg leste i avisen og så på tv for mange år siden? Er du ikke kreativ nok til å google "skadelige solbriller" ?

Lørdag 22.08.09 kl 08:00

Mørke solbriller av dårlig kvalitet kan skade øynene dine.

Da er det faktisk bedre å gå uten.

Samt her for å velge riktige briller:

http://www.dinside.no/349919/faa-paa-deg-brillene-og-unngaa-oyesykdom

Dersom en er i tvil, og virkelig dedikert kan en teste :)

http://findarticles.com/p/articles/mi_m1590/is_n14_v49/ai_13697948/

http://www.made-in-china.com/showroom/duqiao8282/product-detailcMXnVzpTIxhJ/China-Sunglasses-Tester-UV-400-.html

Endret av Hagforce
Lenke til kommentar

Står bare at veldig mørke solbriller er skadelige. Dette hadde vert logisk om brillene slapp gjennom UV, fordi da vil pupillene bli store og masse UV slippe inn. Men du fikk ikke med deg at plastikk blokkerer UV-lys meget bra, fikk du?

Lenke til kommentar

Kvalitetsforskjellen på solbriller ligger ofte i produksjonsmetoden. Billige solbriller er ofte gjort mørke ved å legge på en tynn coating / farget plastfilm på et gjennomsiktig glass. (Samme prinsipp som film til å sote bilvinduer med). Denne filmen blir selvfølgelig lett ripet/skadet og løsner, og da forsvinner det meste av UV-beskyttelsen. Skjer det, bør man nok kaste brillene. I tillegg er ofte materialet på selve rammen av billigste sort. Plast som misfarger seg eller fargen skaller av, plast som blir sprø og knekker, metall som tåler lite belastning osv.

Skikkelig solbriller derimot, bruker gjennomfargede glass. De får selvfølgelig også riper etterhvert, men UV-beskyttelsen blir opprettholdt. Det tas også i bruk mange andre avanserte produksjonenmetoder. Les litt om Oakley sine triks her. Briller av god kvalitet er også lagd av kvalitetsmaterialer, som f.eks. Optyl, titan og karbonfiber. Dette er holdbart, men øker selvfølgelig prisen.

Man betaler mer for selve merket, men da vet man jo hvilken kvalitet man får. Fordelen med en merkevaresolbrille er at det ofte går an å reparere hvis den går i stykker. Skifte skruer, bytte glass etc.

Selv foretrekker jeg absolutt skikkelige solbriller. Du merker det umiddelbart hvis du har brukt en Serengeti eller RayBan en dag og så setter på deg en Rema-brille. Det er minimalt med abbreasjoner (forvrengniner i glasset), og fargingen er jevn og fin på skikkelige produkter. Men nå jobber jeg i bransjen, så jeg er vel litt bortskjemt. :cool:

Og ja, det heter et glass selv om materialet er plast. For å beskrive forskjellen på materialet kaller man det mineralske glass og plast-glass.

Lenke til kommentar

Altså, de fleste billige briller er laget av plast. Plast stopper UV-stråling bedre enn det glass gjør. Derfor vil det gjøre liten skade om den filmen blir slitt. Helt gjennomsiktige plastbriller vil gjøre en god jobb i å stoppe UV.

Blir filmen slitt vekk på gjennomsiktig glass, kan det nok være et problem.

Endret av kindermaxxi
Lenke til kommentar

Står bare at veldig mørke solbriller er skadelige. Dette hadde vert logisk om brillene slapp gjennom UV, fordi da vil pupillene bli store og masse UV slippe inn. Men du fikk ikke med deg at plastikk blokkerer UV-lys meget bra, fikk du?

Leste du bare overskriften? Det står veldig mye annet i selve artikkelen. Og joda jeg fikk med meg plast og UV, men ville jeg stolt på at en billig "plastbriller" til 29,- beskytter synet tilstrekkelig? neppe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Fordelen med en merkevaresolbrille er at det ofte går an å reparere hvis den går i stykker. Skifte skruer, bytte glass etc.

Kaller du dette en fordel? Jeg er sikker på at en reparasjon vil koste mer enn et par nye solbriller type fake.

Kinesiske produsenter lager ofte mer enn de selger til oppdragsgiverne sine. Dette overskuddet selges som piratvarer og er ofte like bra eller nesten like bra som originalen.

Lenke til kommentar

men skjønner ikke helt hvorfor en trenger haugevis av kinapropper par - en har da kun 2 ører - eller er det for å gi bort til venner og familie.

...eller er det så tvilsom kvalitet at en forbruker ett par i året! Eller klarer en ikke å holde styr på ett par, og trenger minst 10 par for å finne ett til enhver tid.

Såg en annen ovenfor her også, som kjøpte 10 par med musikk ørepropper! Er det fordi dem er så billige, at en bare må kjøpe mange, bare for å gjøre det liksom?

Hadde dem kostet 200 kroner stykket, så er det vel ingen som hadde giddet å kjøpt 10 par av samme sort musikk ørepropper til 2000 kroner. Hva er poenget egentlig?

Er ikke ute etter å kritissere heheh, er bare veldig nysgjerrig på hvorfor dere kjøper kanskje 10 par med ørepropper...

...slik at jeg også kanskje kan få en unnskyldning til å kjøpe inn haugevis med kinapropper til under 3 dollar paret.

Kjøpte nye ørepropper fordi jeg klarte å ødelegge mine Creative ørepropper som jeg har hatt i 6 år (Føler det er viktig å få det med, for de betydde så mye for meg :p )

Siden det var såpass billig, og ifølge reviewsene var det ganske god kvalitet for prisen, så kunne jeg like godt kjøpe flere på samme tid, fordi jeg får avslag :)

Og hadde jeg bare kjøpt et par, og det hadde gått i stykker, så måtte jeg bestillt nye (kanskje ikke like lurt hvis de gikk _fort_ i stykker), og måtte gått lenge uten ørepropper mens jeg venter på å motta nye :)

Betalte 175.43(179,43 hvis jeg regner med gebyrer), pga. avslag når jeg kjøper flere :)

Hadde jeg ikke fått avslag hadde det blitt 205.05 og siden det er over tollgrensa, hadde jeg måtte betale tollbehandling i tillegg :confused:

Men som nevnt av en annen her, siden de er billige, behandler vi dem ikke slik vi ville gjort med dyrere ting :)

Endret av Latterkongen
Lenke til kommentar

Leste du bare overskriften? Det står veldig mye annet i selve artikkelen. Og joda jeg fikk med meg plast og UV, men ville jeg stolt på at en billig "plastbriller" til 29,- beskytter synet tilstrekkelig? neppe.

Sålenge du vet hva du kjøper og bruker dem riktig, ser jeg ingen stor grunn til å bekymre meg så mye over det som du gjør.

҉

Endret av kindermaxxi
Lenke til kommentar
Fordelen med en merkevaresolbrille er at det ofte går an å reparere hvis den går i stykker. Skifte skruer, bytte glass etc.

Kaller du dette en fordel? Jeg er sikker på at en reparasjon vil koste mer enn et par nye solbriller type fake.

Mente vel mer at det er skikkelige skruefester og standardløsninger. Samt at brillene tåler å bli rettet opp uten å knekke. Slike reparasjoner gjør vi gratis.

Og hvis man er uheldig å knuse et glass på favorittbrillene sine, kan man kjøpe et nytt og ha en (nesten) like bra brille igjen, men det er jo ikke gratis. Så å kunne betale 500,- for å skifte ut et glass på en brille til 2000,- er en fordel, ja.

Men selvfølelig, det finnes bra og billige solbriller også, er ikke det jeg sier. Lada er også biler, men det blir liksom ikke det samme etter å ha kjørt Ferrari.

Lenke til kommentar

Sålenge du vet hva du kjøper og bruker dem riktig, ser jeg ingen stor grunn til å bekymre meg så mye over det som du gjør.

҉

Jeg bekymrer meg ikke mye? Hvor står det? Jeg er bare bevisst på hva jeg kjøper og hvordan produkter fungerer i henhold til det man ønsker med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...