Gå til innhold

BK: Geiter er også ålreite dyr + ny versjon


Anbefalte innlegg

Jeg kan nok verken kinesisk, arabisk, hebraisk eller noe annet språk hvor en leser bakfram, men jeg foretrekker likevel originalretningen på dette. Det er mulig jeg er litt sær, men jeg har lagt merke til at jeg i mitt eget fotovirke like gjerne gjør det den veien som den andre.

 

Skal du først begynne å justere, ville jeg prøvd å få bakgrunnen, og kanskje hodet, litt lysere, som på det andre bildet, uten at kroppen blir så lys. Ellers et nydelig bilde av et kult dyr. Geiter slår de fleste andre husdyr ganske grundig ned i støvlene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du tar ikke feil. Mange portretter er tatt den veien, og det er en merkelig verden hvis alle bilder skal leses som en bok. Jeg har ikke ville komme med noen sterke uttalelser om det, men jeg har vel oversett og tøyset litt med den kritikken. Den er nok ærlig ment, men så ekstremt retningstyrt er ikke blikket vårt. Går man tilbake til klassisk malerkunst så vil du faktisk se at det er mer vanlig enn det som i dette tilfellet var speilvendt. Klassiske portretter fungerer ofte slik at de stopper blikket til slutt, isteden for å skape en illusjon av å se inn i evigheten. Alle portretter kan ikke være en åpen horisont. Det er ikke alle portretter som skal ha en drømmende positur.

 

Den oppfatningen stammer nok fra at man kan fristes til å tolke teori for bokstavelig, slik at landskapet ikke lenger stemmer med kartet. Alle kan mene hva de vil, men det er ikke mer naturlig å ha blikkretning mot høyre. Selv om det er retningen vi leser i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...