Gå til innhold

BK: Geiter er også ålreite dyr + ny versjon


Anbefalte innlegg

Det er ikke ofte jeg kommer med dyrebilder, så jeg tenkte at jeg skulle presentere ett av bildene fra treffet i dag. Geitebildet er tatt med Nikkor 105mm på f/2,5 på min vanlige Eos 20D. Etter at jeg fant ut av fokushjelpen treffer jeg med fokus så og si hver gang. Jeg er veldig fornøyd for tiden.

 

Edit: Jeg har lagt til en lysere versjon lenger nede i tråden. Det er ikke den speilvendte som ble lagt inn i en kommentar.

post-76334-1214163132_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om geiter er ålrighte dyr vet jeg ikke, da jeg har liten erfaring med dem ;) Må si den hadde noen flotte horn.

 

Fokus ser ut til å sitte der den skal den ! Disse hvite prikkene, er det saker som svevde i luften eller har du hatt noe på linsa ?

 

Jeg er jo ganske uvitende i kamera verden, men du bruker en nikkor på et canon kamera ?

Jeg som trodde det ikke funket ;) lærer noe nytt hver dag :)

Kunne du forklart hva du mener med "fokushjelpen" Er det noe jeg har på mitt Eos350D ? :)

Lenke til kommentar

Ok, det er ikke bare flass. Det regnet da jeg tok bildet, så det er faktisk det stikk motsatte av støv. Jeg var forøvrig i tvil mht hvor lyst det skal være, men falt ned på denne løsningen til slutt. Noen som har en mening om det? Jeg lytter.

 

Nikkor AI og AI-S fungerer faktisk bedre på Canon enn på Nikon. Spesielt de som ikke skal blendes noe særlig ned, som min 105mm. Lysmåling på nedblending og fokushjelp i søkeren. Det gjelder sikkert 350D også. Du bare holder nede utløseren mens du fokusere. Når du treffer lyser senterpunktet opp, og du hører et lite pip. Helt genialt.

 

ThorEH fikk teste objektivet på sin D300. Han fikk ikke fokushjelp, men lysmålingen fungerte bedre enn på Canon. Du trenger forresten et adapter, fotodilla.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
ThorEH fikk teste objektivet på sin D300. Han fikk ikke fokushjelp, men lysmålingen fungerte bedre enn på Canon. Du trenger forresten et adapter.

 

Ble vi ikke enige om at jeg gjorde det allikevel når jeg så hvordan det funka på Kanonen din da ?

D300 har fokus-hjelp. En liten grønn diode nede i hjørnet som lyser opp når du treffer fokus. Testet det selv når jeg lånte anew sin D300 med hans 105mm. Snasent objektiv.

 

Tom

Lenke til kommentar

Når det gjelder bildet, så er vel det meste allerede sagt. Jeg selv hadde nok redigert bort "flassen" da jeg minner meg litt for mye om støv på innscannede negativer.

 

Er usikker på om jeg kunne ønsket meg bildet lysere. Slik det fremstår nå så får jeg inntrykk av en regntung dag, og slik jeg har fostått det, så er det slik været var da.

 

Fin positur på geiten, likte regndråpen på enden av hornet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Fin komposisjon. Diagonal og C-kurve. Liker at det ene øret bryter litt mot diagonalen.

Jeg prøvde å snu på bildet, og etter min mening synes jeg det ble bedre.

Mulig det har med en inngrodd vane å lese ting fra øverst til venstre og mot høyre.

 

post-87902-1214168495_thumb.jpg

 

Jeg skal fjerne bildet om du ønsker det.

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener, men jeg pugger til kinesisk-eksamen i disse dager. Da betyr det ikke så mye, vet du ;) Det er ikke noe i veien med ditt forslag, men jeg føler at det ikke er så vanskelig å lese et bilde med en så klar retning. Da fungerer det begge veier, men for noen fungerer den ene bedre enn den andre. Greit nok.

 

Men det ble nevnt at kanskje det er for mørkt. De fleste syntes vel ikke det, men en stemme var nok til at jeg gjør et nytt forsøk. Jeg har bare økt eksponeringen med 1/5 trinn.

post-76334-1214188501_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Som amatør og helt fersk på forumet, så må jeg jo legge inn en kommentar. :!:

 

Jeg er litt torn mellom de to bildene dine. På det første synes jeg selve kroppen blir finere, det andre blir for meg litt for lyst og flatt. Derimot så synes jeg området rundt øyet blir bedre på det du gjorde lysere. Selve øyet kom på en måte litt bedre fram, og jeg blir litt mer dratt mot det.

 

Forøvrig har du helt rett, geiter er også ålreite dyr. Husker jeg fikk meg en kjempevenn da jeg var i dyrehagen i Aalborg. Klødde en geit på hodet, og da gik den etter meg da jeg gikk rundt gjerdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...