Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bære fake i utlandet, kan du straffes bare for å bære det?

Christian86

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tak i en kopi av en klokke som jeg likte, for å se om jeg ville like den godt nok til å kjøpe den orginale. Tingen er at jeg skal fra Gardermoen via Tyskland til Italia i sommer, og da jeg var der for 2 år siden så var man på jakt etter de som kjøpte piratkopier av designerting.

Det jeg da lurte på er, kan en i noen av landene straffes for å bære noe som er fake, eller kan en bare straffes som en vedgår å ha kjøpt det der, eller tas i å kjøpe noe falskt?

Jeg prøver her først, før jeg eventuelt ringer den italienske ambassaden for å få svar der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor i det hele tatt utsette deg selv for risikoen? Jeg har hørt at fengslene der nede er litt mindre koselige enn våre norske feriekolonier. :)

Du blir neppe fengslet for noe så trivielt, men bøtene svir. Jo, det er litt fordi jeg er nyskjerrig på om dette gjelder om du bruker noe de antar er falskt, om det spiller noe rolle at det er kjøpt i et annet land i tro om at det er ekte osv osv.

Rett og slett på hvilken norm som gjelder i denne type saker.

Etter litt nøyere søking på google, så har du rett. Det å ta med seg inn i et land er faktisk straffbart

De nye reglene innebærer at politi og tollagenter har ryggdekning for å slå hardt ned på turister som kjøper eller bringer med seg piratprodukter. Ved flyplasser både i Frankrike og Italia har man det siste året hatt rutinekontroller av de reisendes kofferter, hvor det er blitt jaktet på slike varer.

- I Italia kan man bli bøtelagt eller fengslet for besittelse av piratkopier, uavhengig av opprinnelsesland. Når man kommer til Norge er risikoen for å bli fratatt varen tilstede,
Endret av Christian86
Lenke til kommentar

det er litt søkt man bare skal bare ha lov til å kjøpe en original ekstrem dyr klokke.

hvis kopien marker føres som kopier og alle er klar over det så burde man få lov til å bruke en kopi også .

den klokken fremstår den som en kopi eller er det en kopi som skal fremstå som ekte i forhold til originalen ?

jeg bare lurte på det

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Sitter med en meget fin Tag heuer link automatic jeg, men jeg tar ikke sjansen på å bruke dette der nede hehe.

Jeg hadde ikke tenkt tanken engang å legge igjen klokken hjemme.

Og forresten, ringe italienske ambassaden? Det er vel noen av de mest bortkastede tellerskritt ever..

Lenke til kommentar
Sitter med en meget fin Tag heuer link automatic jeg, men jeg tar ikke sjansen på å bruke dette der nede hehe.

Jeg hadde ikke tenkt tanken engang å legge igjen klokken hjemme.

Og forresten, ringe italienske ambassaden? Det er vel noen av de mest bortkastede tellerskritt ever..

Nå forstod jeg ikke hva du mente?

Tenkt tanken på å ta med, eller bare la den ligge hjemme?

Lenke til kommentar

Skjønner det godt jeg, hadde ikke likt om noen kopierte det jeg hadde laget og solgt til en billigere penge. Hadde riktignok aldri kjøpt den orginale versjonen som sikkert koster flesk. Uansett synes jeg det blir for dumt å gå etter små barn som ikke skjønner hva de har gjort galt, man må heller gå etter de som selger kopiene.

Lenke til kommentar

det er tross alt forskjell på noe som er dyrt og originalt , som selges som det og noe som selges billig, som kopi i motsetning til en kopi som selges dyrt.

de er det siste som skal straffes.

ikke det som selges som billig kopi.

de tjener ingen ting på stoppe de billige kopiene.

folk er ikke så dumme at de ikke forstår at en billig kopi aldri kan måle seg med originalen.

jeg forstår ikke helt at produsenten av disse dyre klokken innbiller seg at disse billige klokkene skal utgjøre noe konkurranse.

de som kjøper de billige klokkene kommer aldri til å kjøpe den dyre. det er da tross alt forskjell på en klokke til 200 kr og en til ca 10-20 tusen

Lenke til kommentar
Kanskje problemet er at kvaliteten på de ekte og dyre klokkene faktisk ikke er bedre enn på de billige kopiene og at det derfor er en reell konkurranse?

du tenker på selve urverket ?

dyre kokker pleier å ha diverse pynt som gjør dem ekstra dyre

det er også forskjell på plast etterligninger av metall og ekte metall som f.eks gull .

Lenke til kommentar
Kanskje problemet er at kvaliteten på de ekte og dyre klokkene faktisk ikke er bedre enn på de billige kopiene og at det derfor er en reell konkurranse?

Jeg mistenker at du har rett. Feks var versace et merke jeg fikk beskjed om at var like greit å kjøpe fake. Den jeg har nå er helt lik kopi av den orginale, urverket fungerer etter samme prinsipp og jeg har ikke noe problemer med det. Prisen; 500 kr, nypris 20 000 ca.

Lenke til kommentar

Hæh? Snakker vi om mekaniske klokker nå? Som f.eks. IWC, Rolex, Breitling, Tag? Med mekaniske urverk? Tro meg - det er forskjell. Jeg vil gjerne oppfordre de som har kjøpt en slik fake til å åpne den, og se litt inni.

iwc-5000.jpg

Det finnes forsåvidt kopier med sveitsisk urverk, men det har ingenting med ekte varer å gjøre.

Det er greit at noen ikke klarer å *se* forskjell på original og kopi, og da spiller det jo fint liten rolle, men å si at *kvaliteten* er den samme blir bare tåpelig.

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Jeg mistenker at du har rett. Feks var versace et merke jeg fikk beskjed om at var like greit å kjøpe fake. Den jeg har nå er helt lik kopi av den orginale, urverket fungerer etter samme prinsipp og jeg har ikke noe problemer med det. Prisen; 500 kr, nypris 20 000 ca.

Når det gjelder Versace, så er denne laget av Ebel (dersom du har griseflaks) eller av "noe" i Timexkonsernet. Uansett så er det ingen våkne mennesker som betaler 20 000 for en slik klokke. Dersom det er Timex som står bak originalen så er sannsynligvis kopien bedre enn originalen...

Lenke til kommentar

Jepp, sto nylig en artikkel i avisene om folk som kunne få bøter på opptil 2000 kroner for å ha på seg fake varer i gata enkelte byer og land. Politiet har en beinhard "zero tolerance" policy mot piratvarer og de som kjøper dem. Eneste måten å stoppe den massive piratkopieringa av varer er å nekte folk å kjøpe dem.

Det sto under ting man må passe på når man er på ferie i fremmede land.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...