Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på standpunktkarakter i 1T

Anbefalte innlegg

Heihei!

Sitter her og prøver å finne på en start på klagen min i forhold til at jeg fikk 4 som standpunkt i matematikk 1T.

Du fikk karakteren 5 i første termin. 2. termin har derimot vært svakere. Du fikk 4 på prøven i geometri, 5 på prøven i trigonometri og 4+ på helårsprøven.

Jeg svarte med at den første prøven i vår(geometri) ble dårlig pga jeg var borte i fra undervisningen i tre uker, grunnet sykdom og opptak i skolelaget i håndball, noe som førte til at jeg måtte lære meg mye av stoffet på egen hånd. Etter prøven fikk jeg gå igjennom stoffet med klassen, noe som førte til jeg fikk 5 på trigonometri prøven.

Når det gjelder den årsprøven, så har jeg aldri greidd meg bedre en 4+ på noen av årsprøvene. Tenker på ungdomskolen hvor jeg fikk 4+ på jul og sommersprøvene, men fikk like vell 5 i standpunkt. ( Hadde tenkt å ta med dette i klagen - er det en god idè? Vil vise at jeg kanskje stresser mer og får mer slurve feil på årsprøver.)

I tillegg til disse prøvene vil jeg legge til at jeg er en veldig aktiv elev, noe som læreren konstanterer selv:

Jeg er helt enig i at du har vært en over gjennomsnittlig god elev, fulgt godt med i timene og vært aktiv og alt det der.

For å vise at jeg har god oppfatning av selve faget matematikk, vil jeg trekke frem en(to) prøve i høst hvor det ikke var lov å bruke regelbok/regelsamling, men like vel fikk jeg 5. Og det er derfor jeg er aktiv i klassen - pga jeg har veldig god forståelse for faget.

Er dette god nok grunn til å klage? Vet selv jeg ikke er en 4'er elev i matematikk, noe som gjør meg irritert over siden jeg blir stemplet som en.

Noen som har en link/dokument hvor jeg kan se på oppsettet og hvordan dere begynte? Klaget i fjor(10.ene klasse) på gym karakter, men fikk ikke medhold. Føler det er en annen sak med matte siden her har jeg prøver som jeg kan begrunne mine forhåpninger om å få 5 som standpunkt.

Takk for svar!

Forresten; vi skullle få karakterene i posten. Da teller søknadsfristen ned ETTER jeg har fått den? Lærerne har lagt karakterene ut på It's learning, men leste en plass at fristen teller når foresatte har hatt mulighet til å se dem(når man er under 18).

Endret av decophly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg stusser litt over, er at du mener du fortjener 5 når du har fått 4+ på heldagsen som teller cirka 60 % av andre termin. Ellers har du jo fått en femmer og en firer etter jul. Utifra det jeg har forstått, er Kunnskapsløftet opptatt av å legge vekt på de seneste prestasjonene dine i et fag, altså det du gjør i andre termin. Om dette stemmer med deres skole, vet ikke jeg. Det at du fikk 5 på ungdomsskolen selv om du fikk 4+ på heldagsen, kommer jo sikkert av at du hadde en annen lærer, og noen lærere er flinkere til å vise velvilje når det gjelder standpunktkarakterer. Hadde du derimot fått 5 på begge prøvene etter jul i 1T, mener jeg sjansen hadde vært større. Du har vel ingenting å tape på å sende inn en klage på denne standpunktkarakteren, bortsett fra tiden og energien det krever å formulere brevet.

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

En person kan jo ha f.eks. en dårlig dag osv. Men det jeg prøver å vise med å trekke fram ungdomsskoleprøvene er jo at det ikke er første gang årsprøven går dårligere enn en vanlig kapittel prøve. Stress kan vær en stor faktor her.

"Hadde du derimot fått 5 på begge prøvene etter jul i 1T, mener jeg sjansen hadde vært større."

Merk det med at jeg var borte 3 uker før denne prøven. Noe som kan ha gjort noe med resultatet på prøven.

Endret av decophly
Lenke til kommentar

Ja, det er sant som du sier at om man er borte i flere uker, risikerer man også å henge litt etter. Når det gjelder at man kan føle stress på en heldags i forhold til en totimersprøve, er jeg heller uenig med deg. For meg og mange jeg kjenner, er det nemlig slik at vi har fått bedre karakter på heldagsprøvene enn totimersprøvene. Stress føler du vel på en totimersprøve også? Om ikke mer? På en heldags har du jo vanligvis god tid til å se igjennom oppgavene og til og med i noen grad tid til først å kladde før du fører inn. Stress er svært ødeleggende i mange tilfeller, men jeg ser ikke at du kan skylde på stress i denne situasjonen. Ok, det kan være litt mer stress i den forstand at du vet denne prøven teller opp mot tre ganger så mye som en totimersprøve, så hvis det var dét du tenkte på, så forstår jeg hva du mener med stress.

Likevel tviler jeg på at du får medhold, men bare klag om du føler for det! Kanskje er det lurt.

Lenke til kommentar

I følgje læraren min er det karakteren du får på heildagsprøva nesten utelukka den karakteren du vil få som standpunkt. Kapittelprøvene vert berre tekne med i vurderinga dersom du vippar mellom to karakterar. Her har du fått karakterane 4 og 5 på delprøvene, so då er det vel naturleg å gje deg 4 sidan du fekk 4 på heildagsprøva. Standpunktkarakteren du får i år kjem uansett ikkje på vitnemålet, so dersom eg skulle klaga måtte det i so fall vere på grunn av tvil om eg kom inn på VG2.

Lenke til kommentar
Standpunktkarakteren du får i år kjem uansett ikkje på vitnemålet, so dersom eg skulle klaga måtte det i so fall vere på grunn av tvil om eg kom inn på VG2.

Om han fortsetter med 2T, ja. Om han bytter til R1 eller S1, vil nok karakteren bli stående.

For øvrig er jeg enig, læreren har god grunn til å gi deg fire. Stress eller ei, det er nå slik at man blir vurdert sånn. Du sitter nok neppe alltid med allverdens tid og regelbok når du skal få slike problemer foran deg i arbeidslivet heller. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...