Gå til innhold

Kjøp av ny PC til Protools M-Powered

Dazza

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha søkt endel har jeg endelig funnetet forum der det diskuteres Protools.

Jeg har idag et lite koselig hjemmestudio der jeg kjører M.powered sammen med en Projektmix I/O på en Dell maskin jeg kjøpte for et par år siden.

Sakens kjerne: Jeg vil kjøpe meg en ny PC som tåler mer en den jeg har.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal se etter og har sakket litt akterut på hardware men har forstått at det som gjelder er RAM, Prosessor og kjappe hardisker.

Jeg er tilhenger av Dell maskiner og det vet jeg at noen ikke er enig med meg i, grunnen til dette er at jeg blant annet kjøper mye av dem på jobben og at jeg synest at der er relativt enkelt og "bare" ringe til min frøken Dell og bestille raskt og enkelt og desuten har jeg ikke noe dårlig erfaring med DELL etter og ha kjøpt bortimot 80 maskiner av dem.

(og selfølgelig er det greit at jeg slipper og betale mine leketøy maskiner selv også da)

HAr vert og kikket litt på Dell.no både på dimmention og på servere men er ikke klok nok til og velge lenger.

Skal jo ikke være helt Delliot heller da så om noen har andre forslag må det jo selfølgelig taes med i beregningen.

Vel vel, kan dere hjelpe meg med og plukke ut en killer PT m-powered Dell? Skjermer har jeg så det er bare maskinen jeg trenger, og dere, VISTA er utelukket.

PS jeg har påbygger pakken til PT slik at jeg har mulighet for 48 spor samtidig, husker ikke hva den pakken het i farten.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Dell selv jeg i de siste 14 årene. Ikke noe galt med det. Til de nye hjemmestudioet mitt bruker jeg riktignok Mac.

Det viktige spørsmålet er: Hva er budsjettet ditt? Ellers er det jo ingen øvre grense for slikt, men det finnes kanskje et skjæringspunkt der ditt bruk ikke krever mer enn en viss maskinkraft. Så om du sier litt om hvordan du typisk jobber kan kanskje PT-guruene her si noe om det.

Det minner meg om en gang for et par år siden da det nye studioet bare var en drøm og jeg gikk inn til en lokal forhandler for å titte på Mac'er. Det gikk omtrent sånn:

Meg: "Jeg tenker på å kjøpe en Mac til et lite hjemmestudio. [beskriver bruksmåten]. Hva slags Mac vil du anbefale".

Butikkmennesket: [Trekker meg bort til den største stasjonære Mac'en] "Kjøper du en sånn med masse RAM så har du maskin nok!"

Jo takk, det skjønte jeg også det. Men jeg var ikke ute etter den kraftigste maskinen jeg kunne få tak i, men hvilken maskin som var kraftig nok til mitt bruk...

Geir :)

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Jeg har ikke bestemt meg for budsjett men er villig til og betale det det koster. Siden jeg har softvare og mulighet for 48 spor i PT M-powered i tillegg til music production studio tenkte jeg og sette det som mål. DVS jeg kommer nok aldri til og ha brukt for det men slik jeg ser det vil jeg da ha plenty til og jobbe med ca 20 til 30 spor noe som kan bli aktuelt.

Jeg bruker også endel plugin synther og effekter og det drar vel litt også.

Har kikket på Dell.no og kikket litt på diverse muligheter, men jeg er usukker på hvilke prosessor som er det beste valget og hvilke hardisk jeg bør velge eller om det kan lønne seg med flere en en disk. har noen gang hørt om at men bør ha 2 disker, en for og skrive og en for og lese?

Har sett på de diskene som spinner med 15000 omdr. men der får man bare valgt en og ikke 2 i samme maskin, og er det de kjappeste diskene?

så er det noe med RAID, det takler hvist ikke PT? Og hva med RAM???

Mao jeg er på usikker grunn her for jeg har ikke den nødvendige kunnskapen på hardvare lengre, det var mye lettere i "gammle dager" :-)

mvh

Dag

Endret av Dazza
Lenke til kommentar

Generelt, 1 disk for OS/program, 1 disk for audio, 1 disk for tunge VSTi som krever disk-streaming. Vanlige SATA 7200 rpm holder lenge. Raskere disker betyr mer støy og mindre GB/kr. Innspilling/avspilling av 48 spor med 24 bits/44.1 kHz krever en skrive/lesehastighet på ca 6.5 MB/s, helt ordinære SATA-disker med 7200 rpm klarer over 50 MB/s.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
http://duc.digidesign.com og så klikker du deg inn på windows forumet for både LE og Mpowered (da de har identiske krav minus lydkortet :) )

Hei,

Hva er forskjellen på M-Powered og LE egentlig...? Bruker Logic pr. i dag. Skal lage en del elektronisk musikk. Sample litt lyder osv...

Hvilken sequenser vil dere anbefale som kraftig og intelligent nok til mitt bruk ?

Ser ut som man ikke har behov for noe hardware sampler, og knapt nok synther heller lengre...?

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...