GoldenBoys Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hvordan ser ett maskinlesbart pass ut egentlig? hvor får jeg tak i det? og trenger jeg ett visum fra oslo eller noe? Lenke til kommentar
frans85 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Hvordan ser ett maskinlesbart pass ut egentlig? hvor får jeg tak i det? og trenger jeg ett visum fra oslo eller noe? Les om hvordan se om du har elektronisk pass på linken under. http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/01/374932.html Hvis du ikke har det og er norsk statsborger kan du få nytt pass på de fleste politistasjoner. Husk å ta med 2 stk godkjente passbilder som ikke er mer enn 3 mnd gammle. Du trenger visum for å resie til USA, søknadsskjema finner du her -> http://evisaforms.state.gov/ Endret 22. juni 2008 av frans85 Lenke til kommentar
marfo83 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hvordan ser ett maskinlesbart pass ut egentlig? hvor får jeg tak i det? og trenger jeg ett visum fra oslo eller noe? Du trenger visum for å resie til USA, søknadsskjema finner du her -> http://evisaforms.state.gov/ Ikke hvis han skal dit som turist, være der mindre enn 90 dager, og ikke har noe på rullebladet sitt.. Da gjør man faktisk ikke noe mer enn å fylle ut et lite skjema man får på flyet over.. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Frans85 - intet krav om visum dersom du er der for business or pleasure og er der med et norsk, maskinlesbart pass. Nytt pass er billigere enn visum, så gå for nytt pass dersom du ikke har maskinlesbart. Fra nyttår vil det bli krav om at du forhåndsregistrerer deg på nettet før du reiser til USA, 72 timer før. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Sparker litt liv i denne igjen... Fikk nytt pass for ca. 2 år siden som alt står trykket i (ikke håndskrevet) - regner med at det er elektronisk, men en plass man kan sjekke dette for å være 100% sikker? Og skjemaet for ferie i USA, dette er noe man får på flyet? Ikke noe annet som må være fyllt ut på forhånd? Takk for svar Lenke til kommentar
marfo83 Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Sparker litt liv i denne igjen... Fikk nytt pass for ca. 2 år siden som alt står trykket i (ikke håndskrevet) - regner med at det er elektronisk, men en plass man kan sjekke dette for å være 100% sikker? Og skjemaet for ferie i USA, dette er noe man får på flyet? Ikke noe annet som må være fyllt ut på forhånd? Takk for svar Om passet ditt er to år "nytt", så er det maskinlesbart.. Mitt er 4 år gammelt, og allerede den gang ble det kun laget maskinlesbare pass i Norge (Husker ikke akkurat når de begynte, men mitt fra Juni 2004 er altså det).. Fant forøvrig igjen mitt aller første pass, fra 1999, og til og med det var maskinlesbart.. Skjema som skal fylles ut får du på flyet.. Men, som PlatinumFlyer skriver: Fra 12. Januar må man registrere seg på nett 72 timer før avreise. Jeg mener at den registreringen skal erstatte det skjemaet man i dag får på flyet.. Det gjør man på https://esta.cbp.dhs.gov/ Lenke til kommentar
marama Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Skjemaet får du på flyet.. det går ikke an i dag å registrere seg på nett i dag... å du må ikke registrere deg 72 timer før etter 12 januar.. hva med business reisende som drar på dagen???? får fortsatt registrert seg på flyet... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Nei, man kan ikke lenger "dra på dagen" som forettningsmann til USA, hvis man ikke har forhåndsregistrert seg fra neste år. En forhåndsregistrering på nettet er gyldig en en viss tid, innbiller meg et år, så det går seg nok til. Blir jo som med land som krever visum, og så godt som likt som Australias "e-visa". Dette skal erstatte I-94W som du i dag fyller ut på flyet. Du må gjerne forhåndsregistrere deg på nettet om du skal reise i løpet av året også, men må da i tillegg fylle ut I-94W. Dette pga testing-fasen de holder på med nu. Er passet ditt maskinskrevet, og med to linjer nederst, hvor du kan klare å få ut navnet ditt, passnummeret(+++, men det er vanskeligere å "se") og diverse >>>>> er det maskinlesbart ja. Endret 18. september 2008 av PlatinumFlyer Lenke til kommentar
marfo83 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Nei, man kan ikke lenger "dra på dagen" som forettningsmann til USA, hvis man ikke har forhåndsregistrert seg fra neste år. En forhåndsregistrering på nettet er gyldig en en viss tid, innbiller meg et år, så det går seg nok til. Blir jo som med land som krever visum, og så godt som likt som Australias "e-visa". Mener det var to år det skulle gjelde.. Altså: Man registrerer seg, og har lov til å reise til USA så mye man vil i to år.. Allikevel må man inn hver gang og oppdatere ting som adresse første natten, og hvilken flight man kommer med.. Er dog usikker på om 72-timersfristen gjelder for hver gang man reiser (flight# og adresse), eller om det kun er selve godkjenningen, første gang man reiser (eller: annenhvert år).. I såfall er det jo bare å få godkjenningen, og så kan man reise "på dagen" så mye man vil de neste to årene.. Men jeg aner altså ikke.. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg mener bestemt at adressen kan endres senere. Det er jo det samme som i dag - du må jo opplyse adressen ved check-in på første airport, så vil denne informasjonen bli sendt amerikanske myndigheter når flyet tar av. Antar denne adressedelen holdes slik den er - altså at dette om nødvendig kan gjøres av check-in. Selve "approval to travel" blir et eget E-visa system slik som i Australia med en sentral database, der man ved check-in "sender" navn og passnummer, og får "OK to travel" dersom dette er registrert i databasen. Slik som systemet fungerer i dag, med API - Advanced Passenger Information System - generes en telex inneholdene alle opplysninger i passet ditt, samt adressen der du skal bo, i det flyet tar av - og blir sendt til amerikanske myndigheter. Jeg regner med at denne operasjonen fortsetter som tidligere - uten at jeg kan si det for sikkert. Blir spennende og se. Godt mulig denne approvalen er gyldig i to år ja, jeg har bare ikke infoen her på hjemmekontoret. Og da kan du reise på dagen om nødvendig i denne perioden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå