Instigator Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Har hørt/lest her at hvis man vil bruke s-vhs utgangen på skjermkortet sitt, men ikke har s-vhs inngang inn på tv'en, kan man bruke en adapter (s-vhs+rca -> Scart). Blir det bare svart/hvitt da? Hva må til for at man skal få farger på tv'en når man vil bruke s-vhs utgangen på skjermkortet og ikke har s-vhs inngang på tv'en? (Utenom å stille inn PAL eller NTSC.) [ Denne Melding var redigert av: Instigator på 2001-09-28 10:10 ] Lenke til kommentar
Mawerick Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Det må visst være en S-Vhs inngang på TVen din for at du skal se farger. Med scart overgang blir det berre svart hvitt. Men med såkalt vhs skal det funke via scart til tv...I hvertfall hos meg. :smile: Lenke til kommentar
frewrik Skrevet 29. september 2001 Del Skrevet 29. september 2001 Hvorfor i *piip* skal det bli svart/hvitt?? Det er jo helt forferdelig! Lenke til kommentar
mrhenrix Skrevet 29. september 2001 Del Skrevet 29. september 2001 Stort sett fordi kabelen er for lang eller av for dårlig kvalitet. Lenke til kommentar
skol Skrevet 29. september 2001 Del Skrevet 29. september 2001 OK, her er forklaring på hva en skal gjøre for å få farge på TV'en med kabel fra TV-utgang på skjermkort. Dersom TV-utgangen er en S-VHS utgang og TV'en har S-VHS inngang skal det ikke være noe problem. Dersom TV'en ikke har S-VHS inngang, men bare component inngang og/eller scart, må man få tak i et adapter, enten S-VHS til component (rca kontakt også kalt phono kontakt) eller S-VHS til scart. Men tro ikke at en er i mål enda. En har fått til kablinga og da er det bare å stille inn TV-utgangen på skjermkortet til å sende component- (VHS) signal, IKKE S-VHS. Altså har en S-VHS til S-VHS, da kan signalet fra skjermkort være S-VHS, VHS og automatic. S-VHS til rca/scart, da må signalet fra skjermkortet være VHS (component) og bare da får en farger på TV. Håper dette skulle være enkelt å forstå :smile: Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 1. oktober 2001 Del Skrevet 1. oktober 2001 Tingen er at noen SCART-tilkoblinger har "støtte" for seperat krominans og luminans (dvs. farge og s/v) og noen har det ikke. Hvis du har en nyere, stor (28"++) tv med flere SCART-tilkoblinger vil typisk en av disse være av denne typen. Slå evt. opp i bruksanvisninger for TV'en for å finne ut hvilken. Har du en eldre TV kan du sannsynligvis ikke bruke S-video fra skjermkortet og få bilde i farger.... That's life... Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 1. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2001 Takk, takk! Endelig oppklaringer! Det liker vi! Har selv et nyere 28" tv, men ikke av beste merke dessverre. (Trengte ny tv fort + lite penger = billig = dårlig kvalitet.) Det ser allikevel ut som scart'en min støtter krominans og luminans. Chassiset på tv'en har hull, som det skulle ha sittet en s-vhs inngang i. Denne er borte (billig tv :smile: Lenke til kommentar
Gjest Slettet-i7M5Hhb3 Skrevet 13. oktober 2001 Del Skrevet 13. oktober 2001 Hvordan kan man stille S-vhs utgangen på sitt skjermkort til å sende VHS signal ikke S-vhs signal? Slik det er nå får jeg bare svart/hvitt på min tv. Jeg kjører S-vhs - scart. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 13. oktober 2001 Del Skrevet 13. oktober 2001 [ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2001-10-13 10:12 ] Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Quote: On 2001-10-13 02:44, Heiving skrev:Hvordan kan man stille S-vhs utgangen på sitt skjermkort til å sende VHS signal ikke S-vhs signal?Slik det er nå får jeg bare svart/hvitt på min tv.Jeg kjører S-vhs - scart. Hmm... VHS og S-VHS er videossystemer. Tilkoplingen med fire hull som ligner på en PS/2 port heter S-video. Men hvis du skal sende ut et vanlig video-signal, skal du bruke den vanlige video-utgangen (phono-plugg). Ut fra S-video utgangen vil alltid signalet være delt i luminans og krominans (hvis skjermkortprodusenten overholder standarden). Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 17. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2001 KingKong har skjønt det. Etter litt prøving og mixing har jeg funnet ut at man IKKE kan bruke s-VIDEO (sorry for at jeg brukte vhs, som er videosystemet ja) utgangen på skjermkortet, hvis man ikke har s-video inn, med et unntak*! Uansett om man setter skjermkortet til å sende ut s-video. Har ingen ting å si om man kjører s-video eller composite (vhs) ut over en s-video-kabel. Da blir det svart/hvitt uansett. *Unntaket er hvis tv'en, som noen nevnte, støtter s-video signal gjennom scart. Da vil det være en egen instilling på tv'en som du velger om scart-kontakten skal brukes til s-video-signal, eller vanlig signal! Tv'en min har verken s-video inngang, eller støtte for s-video via scart, så nå kjøper jeg meg ny tv med s-video inn! [ Denne Melding var redigert av: Instigator på 2001-10-17 09:57 ] Lenke til kommentar
Aight85 Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Jeg får farger på tv`n som ikke støtter s-video via s-video kabelen når jeg setter at skjermkortet skal sende ut composite... msi 8816 Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 18. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2001 Skjønner ikke helt... Bruker du s-video kabel med en scart adapter? For som jeg sa, så finnes det mange tv'er som støtter s-video igjennom scart. Bør ikke ha en s-video (PS/2 liknende) inngang på tv'en... Ble litt nysgjerrig! Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 19. oktober 2001 Del Skrevet 19. oktober 2001 Quote: On 2001-10-17 23:11, zetcho skrev:Jeg får farger på tv`n som ikke støtter s-video via s-video kabelen når jeg setter at skjermkortet skal sende ut composite... msi 8816 Sikkert fordi skjermkortet ditt modulerer fargene inn på luminanssignalet på S-video kontakten (noe jeg vil tro ikke "overholder" standarden). Signalet S-video kontakten på skjermkortet sender ut vil da være likt med et compositesignal (som har en phono-tilkobling, og har fargesignalet modulert inn). Dette er sikkert noe skjermkortprodusenten gjør for å spare en plugg på kortet. Scart-kontakten på TV bruker samme pinne for luminans og compositesignal, og en egen pinne for krominanssignal. Man må velge på TV'en hvilken "modus" TV'en skal være i. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 22. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2001 Quote: On 2001-10-20 00:21, kingkong skrev:Sikkert fordi skjermkortet ditt modulerer fargene inn på luminanssignalet på S-video kontakten (noe jeg vil tro ikke "overholder" standarden). Signalet S-video kontakten på skjermkortet sender ut vil da være likt med et compositesignal (som har en phono-tilkobling, og har fargesignalet modulert inn). Dette er sikkert noe skjermkortprodusenten gjør for å spare en plugg på kortet.Scart-kontakten på TV bruker samme pinne for luminans og compositesignal, og en egen pinne for krominanssignal. Man må velge på TV'en hvilken "modus" TV'en skal være i. Hvor bra blir dette modulerte s-video signalet i forhold til vanlig composite signal, og i forhold til "ordentlig" s-video signal? [ Denne Melding var redigert av: Instigator på 2001-10-22 11:29 ] Lenke til kommentar
Aight85 Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 Merker liten forskjell på bildekvaliteten om jeg bruker s-video eller composite gjennom s-video kabelen... syns kvaliteten er veldig god... vertfall på dvd... men har ikke så stort tv (21) så er kanskje dærfor jeg ikke merker den store forskjellen.... Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 26. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2001 Jeg tror faktisk at det ikke er noe forskjell i det hele tatt. Bruker man s-video så bruker man s-video og omvent, uansett hva man setter skjermkortet til å sende ut. Sånn ser det ut til at det er hos meg i alle fall. Mulig jeg tar feil der altså! Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 27. oktober 2001 Del Skrevet 27. oktober 2001 JEG FÅR FAEN IKKE LYD!!! når jeg kobler til TVen. Må jeg ha noen ekstra kabler eller ? Shorty Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 29. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2001 Det går ikke noe lyd gjennom s-video kabelen, bare bilde. Hvis du vil ha ly, så må du bruke lydutgangen på lydkortet ditt. Derifra setter du på en adapter, men phono(rød+hvit lydplugg) plugger i andre enden,k så du kan koble lyden enten rett til tv'en, eller igjennom video'en. Da blir det lyd. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 30. oktober 2001 Del Skrevet 30. oktober 2001 Quote: Hvor bra blir dette modulerte s-video signalet i forhold til vanlig composite signal, og i forhold til "ordentlig" s-video signal? ...det er snakk om et composite signal, har ikke noe å si hvordan pluggen er fysisk utformet (dvs. om det er en svideo- eller phono-plugg)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå