Gå til innhold

kan noen hjelpe meg med pappas PC??pliiis??

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et lite problem..Innstallerte for en stund siden winXP på fattern sin pc.

SPECS:

Siemens Scenic8000

Pentium3 450mHz

128mb ram

matrox millenium G200

O.S.V

Problemet er at harddisken som er på 8gb er delt opp i 4 partisjoner :o

C: er nesten fullt bare når jeg har innstallert XP..

Må jeg formatere før jeg kan flette sammen partisjonene??

Et annet problem er at det i det siste har begynt å gå rimelig treigt..

Pappa tror at det er pg.a at c: bare har 90mb igjen :roll:

Hva kan være årsaken og hvordan kan jeg få den til å gå fortere??

Hvor mye kan en 450mHz P3 overklokkes??

Mvh Tomzern :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke overklokk PC'n hvis den ikke er din. Spesielt ikke når det er en slot 1 prosessor som er i den. De er vanskelig å få brukt, og ødelegger du den, må du punge ut til nytt HK i tillegg til CPU.

For å "smelte" sammen partisjoner uten tap av data anbefales "partition magic".

Det som kan være grunnen til at det går tregt kan være at du bare har 128 mb. minne. Kjøp en 256 mb. brikke og sett inn i tillegg, og du vil merke BETYDELIG ytelsesøkning. Det er anbefalt med minst 256 mb minne til XP.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe et adapter og en celeron så det blir 1.4ghz, ellers er det vel i bios, men merkepcr har ikke slikt

Du må tømme partisjoner før du slår de sammen, ellers har partition magic 8 en rezise funksjon men dette koster da penger. Beste er å slette alle partisjoner og opprette en på 8gb og legge xp oppå, med en gang xp er i hus slår du av restore funksjonen (tar 10% av ledig hd plass)

Lenke til kommentar

xthal:

1. Windows XP kjører ikke bra på 128MB Ram. Tipper du får oppgradert den med SDRAM (PC100/33??) til 256 for et par hundre.

2. La aldri harddisken gå under 500MB ledig plass, hvertfall ikke med så lite ram. Du har vært heldig at den ikke har tryna fullstendig. Du trenger nemlig en stor vekslefil for å kompensere for minnet.

3. Ikke bry deg med prosessoren, den er god nok for XP hvis du ikke skal spille. Minne er mye viktigere.

Lenke til kommentar

i tillegg vil jeg anbefale deg å bruke "win2000" skin, denne er mye mindre ressurskrevende. du vil merkbart se forskjell... men du bør ha 500 mb ledig på c:. en disk blir tregere dess fullere det blir. har med fragmentering og slikt å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...