Vikingspeider Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Dette er en diskusjon jeg hadde med en ateist, som mente jeg pratet tull, men jeg vil påstå at det unektelig er sant. Så - Jesus går frivillig i døden for oss, og sier det er "for våre synder". Vennligst ikke kveruler på merkelige formuleringer fra min side, dere skjønner hva jeg mener. Deretter dør Han.(oppstandelsen kan vi evt. diskutere senere) Nå vil jeg si at om Gud finnes eller ikke, og om kristne får tilgivelse og evig liv eller ikke, pga dette, er helt irrelevant, siden HENSIKTEN med offeret var frelse for de som trodde på Ham. Derfor mener jeg at påstanden "Jesus døde for våre synder" er et faktum som man ikke kan benekte. Det blir som å si at det ikke er sant at Hitler drepte jøder, gjorde forferdelige ting og whatnot for å nå målet sitt. Det er irrelevant om det funket eller ikke; poenget er at man må innrømme at det var hensikten hans. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener og hva det egentlig er som skal diskuteres. Men det er jo en meningsløs diskusjon siden kristne tror at Jesus døde for våre synder, mens andre som ikke tror at Jesus var en guddommelig person eller ikke eksisterte i det hele tatt, tror jo naturligvis heller ikke at han døde for våre synder. Hvem som har rett er jo vel også nærmest umulig å vite. Endret 22. juni 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Nå vil jeg si at om Gud finnes eller ikke, og om kristne får tilgivelse og evig liv eller ikke, pga dette, er helt irrelevant, siden HENSIKTEN med offeret var frelse for de som trodde på Ham. Derfor mener jeg at påstanden "Jesus døde for våre synder" er et faktum som man ikke kan benekte. Det blir som å si at det ikke er sant at Hitler drepte jøder, gjorde forferdelige ting og whatnot for å nå målet sitt. Det er irrelevant om det funket eller ikke; poenget er at man må innrømme at det var hensikten hans. Ateisten du pratet med hadde helt rett, du prater tull... Du mener altså at en påstand er helt sann fordi.... ? Sorry, men JEG mener at det er en tekanne som går i bane rundt pluto. Det er en påstand JEG mener er rett.... Skjønner du hvor utrolig dumt dette må høres ut for de som IKKE er kristne? Jeg tror ikke du gjør det, du har på deg t par king size kristen briller (som heter troen på gud) og de MÅ du ha på skal du tro på dette du her hevder. For oss andre er dette eventyr i beste fall, tull, tøys og oppfunnet sprøyt for de som ikke har trodd en stund.... HVA er det du forsøker å "diskutere" her egentlig? Du ER klar over at det heter monolog og ikke diskusjon hvis når du prater med en som er like hardt rammet av jesus forelskelse som deg... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg forstår ikke dette jeg... hvorfor døde Jesus "for våre synder"? Kom ikke folk til himmelen før Jesus? Kommer ikke folk til himmelen etter Jesus døde? Eller betyr det at dersom du har drept 20 mennesker med en kald hånd, så kommer du likevel til himmelen så lenge du tror på Jesus? Jeg ser ikke greia i det hele tatt... Lenke til kommentar
Andrepp Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg forstår ikke dette jeg... hvorfor døde Jesus "for våre synder"?Kom ikke folk til himmelen før Jesus? Kommer ikke folk til himmelen etter Jesus døde? Eller betyr det at dersom du har drept 20 mennesker med en kald hånd, så kommer du likevel til himmelen så lenge du tror på Jesus? Jeg ser ikke greia i det hele tatt... Det er det som er poenget. Jesus døde på korset til syndenes forlatelse. Det betyr at alle dine synder er blitt krysset ut. Hver eneste en. Alt fra massemord til svik og utroskap. Det handler bare om å ha sterk nok tro og være en god kristen. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Så med andre ord gjorde Jesus det til en utilgivelig synd å ikke tro på han? Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg forstår ikke dette jeg... hvorfor døde Jesus "for våre synder"?Kom ikke folk til himmelen før Jesus? Kommer ikke folk til himmelen etter Jesus døde? Eller betyr det at dersom du har drept 20 mennesker med en kald hånd, så kommer du likevel til himmelen så lenge du tror på Jesus? Jeg ser ikke greia i det hele tatt... Det er det som er poenget. Jesus døde på korset til syndenes forlatelse. Det betyr at alle dine synder er blitt krysset ut. Hver eneste en. Alt fra massemord til svik og utroskap. Det handler bare om å ha sterk nok tro og være en god kristen. Med noen få unntak som for eksempel homofile samboende kristne prester som er det verste som finnes og kommer til å brenne i hellvette ifølge dere kristne som totalt mangler evne for tilgivelse og nestekjærlighet... Lenke til kommentar
Andrepp Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg forstår ikke dette jeg... hvorfor døde Jesus "for våre synder"?Kom ikke folk til himmelen før Jesus? Kommer ikke folk til himmelen etter Jesus døde? Eller betyr det at dersom du har drept 20 mennesker med en kald hånd, så kommer du likevel til himmelen så lenge du tror på Jesus? Jeg ser ikke greia i det hele tatt... Det er det som er poenget. Jesus døde på korset til syndenes forlatelse. Det betyr at alle dine synder er blitt krysset ut. Hver eneste en. Alt fra massemord til svik og utroskap. Det handler bare om å ha sterk nok tro og være en god kristen. Med noen få unntak som for eksempel homofile samboende kristne prester som er det verste som finnes og kommer til å brenne i hellvette ifølge dere kristne som totalt mangler evne for tilgivelse og nestekjærlighet... Koselige å høre at det alltid er en ateistisk forumskribent som er klar å glefse etter alle kristne o. l. etter en religiøs post. Vi trenger virkelig ikke flere av dere... en ting: Ikke alle kristne tror på helvete. to ting: litt generalisering? (subjektivt uansett.) "dere kristne som totalt mangler evne for tilgivelse og nestekjærlighet" Kristendom er basert på nettopp tilgivelse og nestekjærlighet. Hvorfor skulle kristne ikke ha det da? Og nå tar vi en logisk gjennomgang: Jesus døde på korset for våre synder --> enhver synd som har blitt gjort/blir gjort/kommer til å bli gjort ble altså krysset ut --> homofili(som konservative mener er synd) blir da krysset ut --> ingen kommer til helvete(bortsett fra de som tror det) og glem ikke: det er snakk om tro, ikke kalde fakta. Lenke til kommentar
Andrepp Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Så med andre ord gjorde Jesus det til en utilgivelig synd å ikke tro på han? ' Nei. Ser ikke noe logikk i spørsmålet ditt uansett. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Så - Jesus går frivillig i døden for oss, og sier det er "for våre synder". Deretter dør Han.(oppstandelsen kan vi evt. diskutere senere) Opplyste kristne anerkjenner at skapelsesberetningen(e) er metaforiske og etiologiske fortellinger som ikke skal tolkes bokstavelig. Dette gjør idéen med Paradis svært vanskelig — og det var jo i Paradis Adam fikk arvesynden. En slik tolkning frir oss automatisk fra arvesynden, og gjør dermed Jesu offer irrelevant. Heldigvis finnes det mennesker som ikke skiller skitt fra kanel. Det er til dem jeg presenterer følgende fantastiske logiske kortslutning: 1. Gud skaper menneskeheten 2. Menneskene blir skapt uten sans for rett og galt, og gjør en gal handling. 3. Gud straffer menneskene for noe han selv har forårsaket ved å påføre dem arvesynd 4. Arvesynden gjør at menneskene må klare seg mer eller mindre på egenhånd 5. ...noe de ikke får til. Gud ser seg nødt til å drepe alle bortsett fra Noa og familien 6. Likevel er menneskene syndige, så Gud ser seg nødt til å sende seg selv ned til jorden for å ofre seg selv til seg selv for at menneskene blir frigitt en produksjonsfeil han selv er ansvarlig for 7. Og hvis man ikke tar dette som sannhet, kommer man til helvete eller blir evig fortapt, avhengig av hvem man spør (men de vil alle påstå at det er dem selv som har rett) Derfor mener jeg at påstanden "Jesus døde for våre synder" er et faktum som man ikke kan benekte. Joda. Dersom evangeliene er korrekte, så. Noe jeg har mine tvil om. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Døde Jesus for våre synder? Hvilke synder? Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Opplyste kristne anerkjenner at skapelsesberetningen(e) er metaforiske og etiologiske fortellinger som ikke skal tolkes bokstavelig. Det er den der jeg prøver å forklare for andre kristne. De tror meg ikke. Anyways... det er noen her i denne tråden som tror jeg kommer med en påstand om at Jesus ga oss en mulighet for tilgivelse da han ofret seg - det er slett ikke det jeg påstår. RWS, du tror ikke en tekanne går i bane rundt Pluto. Det er en fullstendig latterlig sammenligning som ikke engang har det samme prinsippet. Så la meg prøve å formulere det annerledes. Per skal gå i butikken for å handle mat. Derfor tar han med seg knapper. Dette gir jo ikke mening, da han ikke kan betale med knapper. Men det betyr ikke at hensikten hans var en annen. På samme måte prøver Jesus å kjøpe oss fri med sin lidelse og død - det er irrelevant om det funker eller ikke, poenget er hva som var hensikten. Derfor mener jeg at om Jesus sa han døde for våre synder, så MÅ det være sant fordi dette var hensikten hans. Om Per sier han tar med knapper for å handle mat, er det irrelevant om han får noe ut av det - poenget er at ingen kan fornekte at hensikten med å ta med knappene, var å handle. Om du skal påstå at jeg tar feil, må du ha håndfast bevis for at Jesus aldri sa han ofret seg for våre synder... noe han jo faktisk gjorde. Så...? Forresten, så hadde jeg denne oppfatning lenge før jeg ble noe i nærheten av kristen. Jeg er ikke hjernevasket om det er det dere tror oops, sa jeg tro? Jeg mente selvsagt VET 100% SIKKERT... ser vi hvem som er hjernevasket nå da? Endret 23. juni 2008 av SondreOverby Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Om du skal påstå at jeg tar feil, må du ha håndfast bevis for at Jesus aldri sa han ofret seg for våre synder... noe han jo faktisk gjorde. Så...? 1: "Jeg fløy rundt månen med de usynelige vingene mine." 2: "Nei, du har ikke usynelige vinger." 1: "Ikke det? Bevis det da!" Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Om du skal påstå at jeg tar feil, må du ha håndfast bevis for at Jesus aldri sa han ofret seg for våre synder... noe han jo faktisk gjorde. Så...? 1: "Jeg fløy rundt månen med de usynelige vingene mine." 2: "Nei, du har ikke usynelige vinger." 1: "Ikke det? Bevis det da!" Hvorfor er dere så ignorante? Kan dere ikke prøve å forstå hva jeg prøver å si i stedet for å anta at jeg skriver noe helt annet? Eksempelet ditt er helt tåpelig, da jeg lett kan finne vingene dine bare ved å føle rundt på ryggen din, om de er der. Se på eksempelet med Per som skal handle. Det er det samme prinsippet. Jeg snakker ikke om hva som skjedde da Jesus døde, jeg snakker om hans personlige intensjon med å ofre seg. Altså, jeg snakker ikke egentlig om noe Jesus gjorde, men grunnen til at han gjorde det, om det hjelper. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det er godt mulig at en eller flere personer på et eller annet tidspunkt ofret sitt liv for det som ifølge ham/henne/dem var menneskehetens kollektive synd slik det står i GT. For de fleste er det ikke dette som er interessant. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Det er godt mulig at en eller flere personer på et eller annet tidspunkt ofret sitt liv for det som ifølge ham/henne/dem var menneskehetens kollektive synd slik det står i GT. For de fleste er det ikke dette som er interessant. Riktig. Det er mange som har gjort forskjellige ofre av forskjellige grunner. Om jeg ofrer et lam til Spaghettigudens ære, så kan vel egentlig ikke noen her påstå at jeg ikke har ofret et lam til Spaghettigudens ære? Spørsmålet er vel heller om Spgahettiguden ser noen ære i dette, eller eksisterer i det hele tatt. Men det har ikke noe med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Så denne tråden er for å diskutere Jesus av Nasarets intensjoner? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Øhh, Hitler drepte ikke jøder, og hele opplegget med "synd" var noe Jahve/Jehova innførte selv. Andre steder i verden, som her i Norge, hadde vi ikke begrepet "synd". Jesus ofret seg selv for noe som han selv var skyld i? Hmm... jaja, jødene var sikkert glad for å bli kvitt ham og det var romerne også. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 1: Jesus døde fordi han ble dømt til døden for blasfemi. Om han begikk blasfemi for våre synder så... ble han dømt til døden for blasfemi og døde på grunn av sin blasfemi. 2: Jødene trenger ikke frelse -- Gud tilgir dem deres synder, bare de ber om forlatelse. Så... hva gjorde Jesus egentlig? At vi ikke trenger å be om forlatelse? Er han instant-coffee versjonen av frelse? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Så med andre ord gjorde Jesus det til en utilgivelig synd å ikke tro på han? ' Nei. Ser ikke noe logikk i spørsmålet ditt uansett. Så det er greit å ikke tro på Jesus også altså? Men Gud sier i GT at det er bare et par utilgivelige synder(som å ha en annen religion) alt annet kan tilgis... så hva gjorde egentlig Jesus når han "døde for våre synder"? Og hva var poenget? hvorfor måtte Jesus dø for våre synder? kunne ikke bare Gud si "Greit! Jeg gir meg! Hvis du tror, så blir du uansett tilgitt." Logikken bak dette er helt fraværende, enten så er Gud en korttenkt gjøk, ellers så var Jesus en falsk profet, eller mer sannsynlig: det finnes ingen Gud. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå