Simen1 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg er ute etter et program for barn der de kan bruke hendene på skjermen. Finnes det noe slikt? Hvis det finnes flere slike programmer skulle jeg gjerne hatt et som viser objekter og når det trykkes på objektet så sies navnet på objektet. F.eks gir banansymbolet fra seg ordet banan. Finnes det noe slikt? Jeg tenkte det kunne være genialt for små barn som ikke har lært seg å prate ennå men vet hva de vil. Som en slags talestøtte i tida før de lærer å snakke. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Nå vet jeg egentlig ingenting om dette, men det første jeg tenkte på var at det muligens kan virke negativt på barnas vilje til å lære å snakke. Satt litt på spissen så gidder de vel ikke lære seg noe de ikke ser nytten i. Hvis de får banan når de trykker på bananbildet, hvorfor skulle de da vile lære seg å si banan? På en annen siden kan det vel være de syns det er morsomt å etterligne banan-stemmen, og på den måten lære det. Ikke vet jeg...og beklager for at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt. Kanskje dette hadde vært noe å diskutere i en annen del av forumet. Edit: Søkte litt rundt og fant flere forskjellige touchscreensystemer for å underholde barn, men ingen som var ment som et kommunikasjonsredskap for små barn. Endret 22. juni 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Nå vet jeg egentlig ingenting om dette, men det første jeg tenkte på var at det muligens kan virke negativt på barnas vilje til å lære å snakke. Satt litt på spissen så gidder de vel ikke lære seg noe de ikke ser nytten i. Hvis de får banan når de trykker på bananbildet, hvorfor skulle de da vile lære seg å si banan? Jeg har tenkt litt på det. Systemet bør bare være et hjelpemiddel i en startfase for å lære å forstå ord. Etter hvert som forståelsen av lyden kommer på plass så bør f.eks banan skiftes ut med noe annet. F.eks et maleskrin. Sånn får ungen hjelp til å utvikle taleforståelsen og gjøre seg forstått bedre uten at det ødelegger for viljen til å lære å prate. Jeg er ikke sikker på hvilke andre deler av forumet som passer. Det er ikke direkte et barnespill og de som holder til i spilldelen av forumet er vel opptatt av helt andre typer spill. Hvis du har noen gode linker så må du gjerne poste de her. Noe som enten kan brukes direkte som de er, eller konfigureres for å fungere litt nærmere det jeg etterspør. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Kanskje Edubuntu kan ha noe programvare brukelig for dette. Usikker hvor god støtten kan være for touch-skjerm, og har ikke mulighet for å skjekke det ut selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå