Gå til innhold

Nikons alternativ til Tamron 17-50 og Sigma 70mm F2.8 Macro

Anbefalte innlegg

Finnes det noen likeverdige alternativer i samme prisområde av Tamron 17-50 og Sigma 70mm F2.8 Macro utformet til Nikon?

Hvis ja, er de verdige Nikon D300? - Edit: Kanskje litt dumt spørsmål

Tilleggspørsmål: Har jeg forstått det riktig at Nikon SLR kan ta alle objektivene som er utformet for nikon gjennom mange år, og at alle / mange av objektivene støttes av både fullformat og crop-kameraer av nikon? I så fall så er vel dette et stort pluss. Til gjengjeld har vel Canon mye bedre utvalg av objektiv?

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon har en Nikon 17-55mm f/2.8 men den er mye dyrere enn Tamron 17-50mm f/2,8 og faktisk ikke fullt så bra optisk. Av disse to ville jeg klart valgt Tamron 17-50mm f/2.8. Den kommer i fire utgaver: For Canon, Nikon, Pentax og Konica Minolta.

Sigma 70mm f/2,8 kommer i utgaver for Canon, Nikon, Sony, Pentax og Sigma. Nikon 60mm f/2.8 er et godt alternativ til Sigma 70mm f/2.8.

Lenke til kommentar
Tilleggspørsmål: Har jeg forstått det riktig at Nikon SLR kan ta alle objektivene som er utformet for nikon gjennom mange år, og at alle / mange av objektivene støttes av både fullformat og crop-kameraer av nikon? I så fall så er vel dette et stort pluss. Til gjengjeld har vel Canon mye bedre utvalg av objektiv?

Det er veldig gode utvalg av objektiver til både Canon og Nikon. Begge kan også bruke objektiver fra langt tilbake i tid. Objektiver laget for fullformat kan fint brukes på kameraer med cropformat.

Nikon D300 er et svært bra kamera. Hadde jeg startet på bånn nå så ville jeg valgt det fremfor Canon 40D.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar Simen1, du er et levende leksikon :) (på en god måte)

Nikon D300 er et svært bra kamera. Hadde jeg startet på bånn nå så ville jeg valgt det fremfor Canon 40D.

Det er det jeg også tenker på. Ser ut som om jeg må ut for å teste grepet til D300 igjen, for sikkerhetsskyld. Jeg kommer ikke til å kjøpe meg nytt kamera på flere år, så det argumenterer enda bedre for at jeg tenker på D300. Og hvis jeg liker grepet like godt / bedre enn 40D, så satser jeg på D300. Hvis ikke noe uventet skulle komme i veien for kjøpet da.

Lenke til kommentar

Hvis man gjør et kjapt søk i prisguide.no, får man opp 70 EF/EF-S objektiver til Canon og 65 for Nikon DX/FX.

Hvis du derimot vil kjøpe brukt, passer nær sagt et hvert objektiv produsert av Nikon siden 1959 da de introduserte F-mount, mens Canon skiftet fatning til EF-mount i 1987 (EF-S kom senere) og nyere kameraer er ikke uten videre kompatibelt med tidligere fatninger.

I følge Wikipedia har Canon i overkant av 60 EF og 6 EF-S objektiver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_lens_mount

http://en.wikipedia.org/wiki/EF-S

Nikon har over 400 objektiver for sin F-mount.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F-mount

PS 3. parts ikke tatt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...