Gå til innhold

Flere skjulte filer på d partisjon, hvem trengs?

Anbefalte innlegg

Har Windows på c: partisjon, men ser disse skjulte filene er på d: partisjonen:

• bootmgr
    NTDETECT
    ntldr
    NTUSER.DAT
    ntuser.dat (tekstfil)

Hadde XP før, men formaterte. Litt rart og at når jeg installerte Vista så regsitrertes c som d og d som c partisjon, så dette pga størelsen og innholdet med dir i ledetekst i setup menyen.

Takker for info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De filene er helt essensielle for å boote.

D: er nå din System partisjon, dvs den som booter. Det vil du se i Diskbehandling.

Dette er et vanlig problem. Tipper at du slettet partisjonen da du installerte på nytt. Siden D: partisjonen din også er Primær så ble den automatisk System.

Hvis du ikke hadde slettet partisjonen men bare formatert den så hadde du unngått dette.

Edit: bootmgr er for Vista, ntldr var for XP.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Hvordan kvitter jeg meg med disse filene? Skal bootmgr være på d disken? Har win på c. Grunnen til at jeg sletta c først var at det komm opp eldre versjon og vista i boot menyen hver gang pc-en restarta. formaterte c og sinstallerte vista igjen på denne. Så jeg må formatere d: disken for å bli kvitt de skjulte filene? Eller kan jeg bruke partition manager rescue cd og slette filene der? vil win ordne boot på c partisjon da?

BTW kjører Raid med to disker i stripe config.

Endret av Veggedyr
Lenke til kommentar

Du må se i Diskbehandling for å være sikker. Har du System og Boot på samme partisjon, eller hver for seg?

Hvis D: er System så vil du ikke få lov til å formatere den i Windows. Prøver du da å boote fra CD for å tvinge en formatering så vil du ha låst deg ute.

Hvis du formaterer C: under installasjonen så slettes alt. Det er ikke mulig å slette noe mer ved å slette partisjonen. Men du hadde da antagelig allerede System på D:, og dermed beholdt du bootmenyen.

Legg ut et bilde av Diskbehandling hvis du ikke er sikker på hva den sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...