Gå til innhold

Tråden for gode historiske filmer


Gunfreak

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Får bare slenge meg på:

 

Band Of Brothers: Denne serien er svært realistisk og viser ette min mening begge sidene av krigen, hvordan et kompani forandrer seg og om hvordan krigen setter spor i soldatene gjennom hele tidsløpet.

 

Letters From Iwo Jima: Denne filmen viser den Japanske krigføringen og tanke gangen til en General som overtar en øy med svake forsvars linjer.

 

Battle of Britain: Glimmrende film om RAF kamp mot Luftwaffe, litt gammel men skildrer historien bra.

 

Full Metal Jacket: En veldig god film om Vietnam krigen og viser brutaliteten til de Vietnametiske og Amerikanske soldatene.

 

Platoon: Samme som FMJ.

 

Hotel Rwanda: Skildrer grusomhetene gjort i Rwanda og begrunner teorien om at 1000 liv ikke er verdt en ting.

 

Husker også en film om et B-17 bombefly som var et av de eneste som overlevde bombe raidene over Tyskland 1943-1945 men husker ikke navnet på filmen :(

 

Har en del andre filmer som er gode men må først finne lista jeg har skrevet ;)

Lenke til kommentar

Ser at jeg skrev i denne tråden for ca. et år siden, første side og litt på andre side. Må ha den tilbake!

 

Jeg drister meg på å nevne Stanley Kubricks epos Barry Lyndon, som foregår på siste havdel av 1700-talet. Et fantastisk flott tidsbilde.

Elsker den filmen, men hvor sann er historien? Dette er personen Barry Lyndon-boka og filmen er basert på, og ikke han her, btw.

Lenke til kommentar

Ende flere gode filmer jeg har klart og grave fram:

 

The Somme: Serie av BBC som jeg mener er 99% riktig i forhold til slaget, viser hvordan et av verdens verste slag ble utkjempet og jeg fikk stor hjelp da jeg kom opp i 1.Verdenskrig i eksamen og fikk til delt dette slaget og et annet.

 

Passchendaele: En god film som skilder de tre slagene ved Ypres som kalt Passchendaele, Verdens blodigste slag og det blir hvist på en glimmrende måte, men er selfølgelig med noen hollywood moments.

 

Windtalkers: Fytte fy det må ha vært et helvete og være i en Japansk fangeleir. Men selve poenget i denne filmen kommer av JFK's kokosnøtt som han skrev etter en Japansk krysser sprengte torpedo båten hans. Filmen viser hvordan innfødte på Stillhavs øyene hjelper amerikanerne og klarer og etter min mening og få frem hvordan de sendte meldinger til hverandre.

 

Far bare lyst til og nevne Kelly's Heroes, er ikke akkurat en historisk film men viser godt moralen til Amerikanske styrker under 2.verdenskrig. "Killroy was here".

 

World War 1/2 Authentic Video Complete Edition, Disse boksene finnes om borgerkrigen i USA, Vietnam, Gulf-krigen og mange fler =)

Lenke til kommentar
Får bare lyst til og nevne Kelly's Heroes, er ikke akkurat en historisk film men viser godt moralen til Amerikanske styrker under 2.verdenskrig. "Killroy was here".

Hehe, virkelig? Veldig useriøs film da, ikke akkurat slik det var vel?

 

Er selv mer fan av dystre krigsfilmer. Det beste eksempelet er nok Full Metal Jacket, selv om det ikke er min favorittkrigsfilm (That'd be The Deer Hunter, Apocalypse Now! eller Schindler's Liste om den er kvalifisert.)

Lenke til kommentar
Hehe, virkelig? Veldig useriøs film da, ikke akkurat slik det var vel?

 

Er selv mer fan av dystre krigsfilmer. Det beste eksempelet er nok Full Metal Jacket, selv om det ikke er min favorittkrigsfilm (That'd be The Deer Hunter, Apocalypse Now! eller Schindler's Liste om den er kvalifisert.)

 

Tja liker dystre krigsfilmer jeg og men den gir et litt annet uttrykk på en Amerikansk Soldat. Men det er en morsom vri på den og det er det som gjør den gøyal men ikke topp kvalitet av historie. Schindlers List er jo en kjempe god "krigs" film. Min favoritt er "The Deer Hunter", den er den beste jeg har sett.

Men gleder meg bare til "The Pacific" Kommer i 2010, håper den blir av like god kvalitet som BOB eller enda bedre :new_woot:

Lenke til kommentar

Sorry for dobbel post men: Idag på skolen gikk vi igjennom hva klassenmente om Historiske filmer og hva forbinder dere med disse?

 

Jeg ble sjokkert over at så mange bare forbindet dette med krigsfilmer og kjedelige dokumenterarer. Histroie er jo kjempe viktig det er en skam at vi ikke lærer mer nå på skolen, da burde vi kansje også velge og se andre filmer på skolen ikke bare krig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...