Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ta ut penger fra BSU (det som er disponibelt) - ikke boligrelatert

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg satt inn noen tusen kroner på min bsukonto i januar (i år), og disse har siden den gang stått som "disponibelt". Alle pengene jeg satt inn i fjor står nå som "Saldo/verdi". Kan jeg ta ut penger som står som disponibelt og bruke det til hva jeg vil? Broren min har visst gjort dette flere ganger, uten problemer.

Jeg forstår det sånn at penger som man har fått renter på ol. (dette blir jo gjort p.a. (nyttårsaften?), kan jeg så klart ikke bruke, men penger som IKKE har blitt beregnet renter på, og som står som disponibelt på kontoen, kan jeg bruke disse til hva jeg vil?

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg satt inn noen tusen kroner på min bsukonto i januar (i år), og disse har siden den gang stått som "disponibelt". Alle pengene jeg satt inn i fjor står nå som "Saldo/verdi". Kan jeg ta ut penger som står som disponibelt og bruke det til hva jeg vil? Broren min har visst gjort dette flere ganger, uten problemer.

Jeg forstår det sånn at penger som man har fått renter på ol. (dette blir jo gjort p.a. (nyttårsaften?), kan jeg så klart ikke bruke, men penger som IKKE har blitt beregnet renter på, og som står som disponibelt på kontoen, kan jeg bruke disse til hva jeg vil?

På forhånd takk =)

Har også hørt at du kan ta ut fjorårets opptjente renter. Regner med at det er det beløpet som du har fått skattefradrag for som ikke kan taes ut til annet enn boligformål.

Lenke til kommentar

Okay, slik har jeg forstått innskudd på BSU:

La oss si at de penge du setter inn i 2008, frem til 31.12.2008, kan du ta ut igjen dersom det oppstår noe som gjør at du trenger de pengene.

Men..

Hvis de står der over nyttår, og du har spart 15.000 (f. eks) så har du sikret deg 3000 tilbake på skatten Juni 2009. Hvis du da skal ha noe penger ut av kontoen (i 2009), så må dette være etter reglene, og du vil ødelegge BSU kontoen, og kan ikke opprette en ny en.

Derfor, sørg for all del at du ikke trenger de pengene du setter inn i år etter nyttår.

Lenke til kommentar

MAO, de pengene jeg har satt inn i år, kan jeg bruke som jeg vil FØR 31.12.08 da det på denne dagen blir regnet renter + hva jeg får igjen på skatten? Det er også slik jeg forstår det, og det forklarer hvorfor penger jeg har satt inn i år står som "disponibelt" mens de andre pengene (fra tidligere år) står som "saldo" og derfor ikke er disponible.

Jeg skal ringe banken i mårra og avklare med dem. Skal jeg poste svaret her? =)

Lenke til kommentar
Det som er satt inn i år, er disponibelt i år. Fjorårets renter er ikke disponible penger i år, hvertfall ikke ifølge DnB NOR's betingelser.

Jeg sjekket opp dette med fjorårets renter for ikke så lenge siden fordi jeg allerede har gjeldfri leilighet og ikke trenger disse BSU pengene og fant ut at jeg for min del snart kan begynne å ta de ut, men det gjelder kun fra og med det året innskyter fyller 34 år ifølge Forskrifter for BSU §16-10-4

Lenke til kommentar
Med andre ord, fjorårets renter vil bli disponible når det ikke lengre er mulig å gjøre innskudd på kontoen?

En BSU konto kan maks bestå av 100.000 kr på punktet, og renter over det vil gå på en annen konto (brukskonto, kapitalkonto osv) Så da går jeg ut ifra at de er 100% disponible når du har 100.000 på BSU kontoen.

Lenke til kommentar
Med andre ord, fjorårets renter vil bli disponible når det ikke lengre er mulig å gjøre innskudd på kontoen?

En BSU konto kan maks bestå av 100.000 kr på punktet, og renter over det vil gå på en annen konto (brukskonto, kapitalkonto osv) Så da går jeg ut ifra at de er 100% disponible når du har 100.000 på BSU kontoen.

Jeg tror ikke det kan stemme jeg har nå 140000 kr på BSU kontoen min og alt står på samme konto har spart opp de 100000 for lengst og overskytende er renter

Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor, så er det maks kr 100.000,- i innskudd. Rentene kommer i tillegg, og blir satt inn på BSU kontoen. Du får ikke skattefradrag for rentene som du gjør med vanlig innskudd. Jeg har pt kr 120.000,- på min, så det er ikke noe problem.

Ellers så er det ikke noe problem å ta ut pengene du har satt inn i år. Her i banken har du 3 gebyrfrie uttak fra BSU. Det er først når du har fått skattefordelen at pengene er låst. Det er skattemyndighetene som setter regler for BSU, og derfor likt for alle banker (muligens med unntak av antall uttak i året).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...