evilleader360 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Hei, kjøpte forleden idag en ny trådløs ruter, men får den ikke til å fungere. Hittil har jeg tatt i bruk ruteren fra Telenor (Speedtouch 546T2), med den kobler jeg rett opp mot nettet (plug n play). Mens med min nye Netgear Rangemax Wireless Router WPN824, vil den ikke funke! Vet at jeg har PPoE (eller noe sånt), skriver inn opplysningene på logg inn og passord klikker på apply og nettet funker fortsatt ikke. Hva må jeg gjøre, får heller ikke noe IP tilsendt til ruteren heller. Ikke si til meg at jeg må først koble til speedtouchen og videre koble den videre til netgear, orker ikke å ha en rutermodem (speedtouch) og en ruter (netgear). Kan noen hjelpe meg, har Telenors Online ADSL, må jeg skrive inn DNS serveren deres eller noe? PS: Har Telio, den ruteren kan jeg fikse selv, bare jeg får opp nettet . Tatt rett fra Speedtouch konfigurasjon: Device: Name SpeedTouch 5x6 Serial # 0646BHSBC Device Configuration: Region Norway Provider Telenor Service Telenor PPPoE Description Routed PPPoE Connection Internet Account Settings: User Name [email protected] Password ******** Endret 22. juni 2008 av evilleader360 Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Telenor benytter i dag standarden PPPoE for overføring av ADSL. Denne standarden krever at man logger seg på med brukernavn og passord. Hvis du har en ruter koblet på et bridgemodem, eller et kombinert ADSL-modem/trådløs ruter må denne konfigureres. Du må benytte PPPoE som tilkoblingstype, hele e-postadressen som brukernavn ([email protected]) og ditt tilhørende passord. Kan jo bare velga Telia, PPTP og Others, på sånn internet type. Er PPTP = PPPoE? Hvis jeg velger det, så må jeg skrive inn network address og andre dill daller som jeg ikke forstår meg på. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Oki, gjorde noe nytt. Bruker speedtouchen som en ruter, den fungerer med telio. Det er en rutermodem, har tatt med en ledning til rommet mitt og koblet den med NETGEAR. Dermed har jeg brukt en mindre ledning og satt den i PCn min. Så ut til å fungere, den detecta PPT eller noe, satt opp alt på PPPoE (har speedtouch på Telenor Bridged). Men får fortsatt ikke nett, internett ikonet på selve ruteren er ORANSJE og ikke GRØNT. Må jeg deaktivere DHCP eller noe sånt, og hvordan gjør jeg det? Har tatt med noen bilder! Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hadde sjølv problem med netttilgangen då eg hadde telenor, mitt problem var at automatisk dns ikkje virka. Måtte sjølv legga inn dns adressene: DNS adresser: 130.67.60.68 130.67.15.198 193.213.112.4 henta frå telenor; http://www.online.no/kundeservice/oppkoblingsnummer.html Antar du vett kor du skal legga dei inn, på det nederste bilete skal du velja: "Use These DNS Servers" og så skriv du inn to av dns adressene over. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Skal prøve det nå! Lenke til kommentar
Tbone87 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Logg inn på routeren(Netgear), skru av DHCP, koble kabel fra LAN på Speedtouch til LAN på Netgear(ikke inn i WAN). Koble deg til Netgear med kabel eller trådløs. Og, vips, der hadde han internett. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Logg inn på routeren(Netgear), skru av DHCP, koble kabel fra LAN på Speedtouch til LAN på Netgear(ikke inn i WAN). Koble deg til Netgear med kabel eller trådløs. Og, vips, der hadde han internett. Hvor skrur jeg av DHCP, hva mener du fra LAN til LAN og ikke WAN? Mener du at fra LAN (speedtouch) til en av de fem innputtene og ikke den single som er for internett? Lenke til kommentar
Tbone87 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) DHCP skrur du av inne i WEB-konfigen til Netgear. Bare finn noe som har med DHCP å gjøre, så skrur du den av. "Do not use." eller noe i den duren. Og ja, stemmer. Fra der du egentlig kobler i PC på Speedtouch, og der du egentlig kobler i PC på Netgear. Mellom der skal det en nettverkskabel. EDIT: Tittet på bildene nå, sikkert på 'LAN IP Setup.' Endret 22. juni 2008 av Tbone87 Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Ok, men da lyser jo bare 1 og 2 og ikke selve "internett ikonet"? PS: Må ikke jeg endre innstillingene på speedtouchen og? Har bare byttet til Telenor Bridged . Endret 22. juni 2008 av evilleader360 Lenke til kommentar
Tbone87 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Stemmer det. Ja, hadde ikke fått med meg at du har satt på Telenor Bridged. Det du/vi gjør nå, er å sette routeren din til et vanlig accesspunkt. Du kan koble pcer i både Speedtouch og i Netgear etter dette, og alle vil få internett, alle vil få kontakt med hverandre. Speedtouch kobler opp på internett, Netgear gir nett videre, både trådløst og kablet. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Uffa meg, fungerte ikke . Slo av DHCP, restarta absolutt alt, ingenting . Har mistanke om at noen av innstillingene inne på speedtouch må konfigureres. "Address Not Founden-gb.start2.mozilla.com could not be found. Please check the name and try again." Noe med DNS servere? har stilt inn på de tosha foreslo. Endret 22. juni 2008 av evilleader360 Lenke til kommentar
Tbone87 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Har du nett når du er koblet rett i Speedtouchen? Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Har du nett når du er koblet rett i Speedtouchen? Er jo derfor jeg er på nett nå (heldigvis) . Kan det være at jeg har telio, selv om det ikke skal spille noen rolle siden den bare bruker en av lan portene fra speedtouchen. Kan ikke jeg koble NETGEAR direkte uten speedtouch? Prøvd det før, men det vil ikke fungere? Har lagt til noen bilder . Endret 22. juni 2008 av evilleader360 Lenke til kommentar
Tbone87 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg syns det var fryktelig, fryktelig rart. Når du skrudde av DHCP på Netgear så skal den i teorien bare funke som en switch. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Kan det være noen settinger i speedtouch? Hva med å koble netgear direkte og droppe speedtouch? Lenke til kommentar
Tbone87 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg kan ikke se for meg at det er det. Du kan prøve å sette ip på Netgear til f.eks 10.0.0.140. Så du får den innen samme IP-range. Men vet ikke om dette har noe å si. Du kan ikke koble Netgear direkte da Speedtouch er et modem også, det er ikke Netgearen. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Jeg kan ikke se for meg at det er det.Du kan prøve å sette ip på Netgear til f.eks 10.0.0.140. Så du får den innen samme IP-range. Men vet ikke om dette har noe å si. Du kan ikke koble Netgear direkte da Speedtouch er et modem også, det er ikke Netgearen. Unnskyld for å ha brukt tiden din, men hvor setter jeg IP'en til det du nevnte? Er det på Basic settings? Er PPT riktig på selve Netgearen? Endret 22. juni 2008 av evilleader360 Lenke til kommentar
Tbone87 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Haha, ikke tenk på det, jeg sitter her av egen fri vilje. Kan det være på 'LAN IP Settings' det også? Jeg er veldig usikker på akkurat hvor du gjør det. Hvilke innstillinger om internett har ingenting å si når det angår Netgearen, så lenge den ikke skal koble opp mot internett selv, slik som Speedtouch nå gjør for deg. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Fant et bildet, her så ser det ut som om modemet (sorte) har bare tre lys og på netgearen er det lys på INTERNETT ikonet, den rett før "1". Hvordan fikk han det til? Før da jeg ordnet automatisk PPPoE hadde telenor ruteren min bare tre lys, men da måtte jeg koble via et eksternt program fra telenor for å komme på nett, da jeg ordnet automatisk logg inn uten 3rd party programmer fikk jeg plutselig fire lys. Kan det ha noe med saken å gjøre? Manual: http://kbserver.netgear.com/pdf/wpn824_ref_manual.pdf Endret 22. juni 2008 av evilleader360 Lenke til kommentar
Tbone87 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hm, nå ble jeg veldig usikker på hvordan oppsettet ditt på speedtouchen er. Men du har ikke noe tilkoblingsprogram, eller noe i den duren. Du bare kobler i en PC, så er du på nett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå