Gå til innhold

Et portrett av valpen "pippo"

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har vært aktiv her, har hatt lite tid desverre. I tillegg har ikke

fotoværet vært veldig bra ;)

Uansett så har vi fått oss en valp fra norges blindeforbund på foring. Har knipset mange bilder men utrolig vanskelig å få noen bra. Ble ganske fornøyd med dette bildet tatt idag.

Er ikke gjort noe triksing med bakgrunnen eller annen type manipulasjon, kun croppet og justert litt på curves osv.

Bildet er tatt med Canon 350D, Sigma 70-200mm objekt. Exif er f2.8 1/320 lukker og ISO400

post-154169-1214141831_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er såpass stilrent og annerledes at det er mye bedre enn nesten alle hundebildene jeg har sett her. Jeg synes faktisk at nesten alle er unødvendig. Jeg selv har en guttunge på 8 som jeg tar mange bilder av. En sjelden gang viser jeg dem frem, og det er når de er skikkelig vellykket. De andre bildene viser jeg kun til venner.

Når helt ordinære "familiebilder" av et kjæledyr presenteres her i BK synes jeg at det er unødvendig. Vi elsker våre barn og dyr, men poenget med å vise et bilde er å få bilder vurdert, ikke å diskutere hunderaser. Det er ikke opp til meg, for jeg hopper bare over de bildene. Det bare minner meg om et poeng i Gert Nygårdsvolds bok "Mengele Zoo", men det skal jeg ikke gå lenger inn på. Som far forstår jeg behovet for å skryte av avkommet. Men slik som det overdrives her på forumet virker det som om dere er mer glade i hundene deres enn mennesker. Det virker faktisk som om dere elsker hundene deres mer enn vi elsker våre barn, slik at dere blir totalt ukritiske til hvor interessant det er fotografisk.

Men det gjelder ikke dette bildet. Det er faktisk et portrett i motsetning til alle tilfeldige og fotografisk unødvendig bildene. Derfor er det et lyspunkt i en ellers unødvendig ørkenvandring. Det skal du ha full kreditt for, fordi ditt bilde har fotografiske kvaliteter, og ikke bare et eksempel på at man er i stand til å fryse bevegelser. Det er også et eksempel på at du har brukt hunden som et objekt, og ikke bare som et internt kosebilde for hundefolk. Og slikt synes jeg ikke er så veldig interessant i en BK. Men dette er det, altså. Keep up the good work.

Og alle andre håper jeg snart gidder å bevege dere ut av godstolen eller verandaen når dere tar bilder med det ekstremt dyre leketøyet deres. Slik at også noe annet enn det som skjer rundt huset dokumenteres.

Litt streng er jeg nok, og det bryr meg egentlig ikke. Jeg kan jo bare fortsette med en ny tråd. Så derfor kan dere bare fortsette som dere gjør, uten at det hefter meg. Men jeg føler for at jeg kan gi dere råd om hvordan alle disse bildene fremstår for alle oss som ikke ser på hunder som menneskebarn. Jeg vet fra prat på på og msn at jeg ikke er alene om denne oppfatingen. Men for all del, kos dere med hundediskusjonene deres. Det er jo ikke mitt problem.

Jeg håper ikke dere blir sure på meg nå.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingen PMnormal. Er forøvrig helt enig i alt du sier. Har hundrevis av katte og hundebilder som jeg kun beholder til familie og venner fordi de har verdi for oss.

Jeg også synes det legges ut altfor mange snapshots av lav kvalitet i bildekritikken. Bilder som er helt uten noen form for tanke eller kvalitet i seg selv.

Bra ut du synes dette bildet skilte seg ut. Det er selvfølgelig ikke noe banebrytende fotografisk genistrek, Men kjempeartig at du synes det fungerer som et godt portrett ! :)

Det betyr at jeg ikke er helt på jordet i mine tanker rundt portrett av dyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fint bilde av en skjønn liten tass. Det er forresten en underlig liten hvit stripe i bildet, rett under følehårene på snuta, ble ganske irriterende når jeg først fikk øye på den.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

I motsetning til de andre her synes jeg bildet er helt ordinært. Fungerer som dokumentasjon, that`s it.

Når det er sagt er det ikke lett å ta spennende bilder av kjæledyr, har selv tatt en mengde bilder av hunder jeg har/har hatt. Personlig likte jeg ikke den utbrente bakgrunnen og halsbåndet.

Selv mener jeg det er lettere å ta spennende hundebilder "ute i naturen", gjerne actionbilder av hunden i fart.

Stå på :-)

Lenke til kommentar

Henger meg på og bifaller dette. Heng det på veggen!

Ikke mye å kritisere egentlig, men når jeg først en innom er det et par tre ting jeg ville gjort med det før det fikk glass og ramme.

Den lyse stripen i barten er nevnt. Jeg lastet ned for å se om den lar seg fjerne. Og det gjør den, men jeg måtte ned på pikselnivå for å få det helt rent. Likeså er det en litt forstyrrende lys prikk i øyekroken.

Jeg ville også beskåret litt tettere. Den relative plasseringen er super, men det er kanskje litt mye ubenyttet bildeflate. Jeg foreslår å kutte fra 800/533 til ca 700/465 i den versjonen vi har fått servert, men med samme plassering i ruten.

En siste ting som det er vanskelig å gjøre uten å finne kamera igjen: Jeg synes bildet hadde vært enda bedre uten halsbåndet, eller med et stiligere et.

Om det er så mye bedre enn de fleste andre hundeportretter er jeg ikke sikker på, men fint er det uansett.

- Rams

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...