Digitaldama Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hei, dere som har kjøpr kamera, har dere kjøpt med forsikring? Jeg kjøpte mitt kamera på expert, men sa nei til 3 års forsikring... Er redd for at jeg har tabbet meg ut.. Jeg tenker på at det kan dette i golvet å bli ødelagt eller stjålet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Du har gjort et lurt valg. Det er andre forsikringer som bergre deg. Innboforsikring (muligens med tabbeforsikring) og reiseforsikring. Tom Lenke til kommentar
Digitaldama Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Takk for svar:) Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Jeg tegnet verdisakforsikring i sparebank1. 205kr året dekker 10000kr. Den dekker alt i hele verden utenom vanlig slitasjeskader. De forsikringene du kjøper med kameraet dekker som regel ikke tyveri. Men tror du kansje må være "totalkunde" i det selkspet du vil tegne verdisakforsikring i.(ha for eks 3 forskjellige forsikringer fra før) Endret 22. juni 2008 av Phaser_ Lenke til kommentar
orjanos3.16 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Hvis man ikke har noen annen forsikring som dekker evt skader på varen, er forsikringen som selges av de store elektrobutikkene meget gunstig. Det eneste forsikringselskapet krever er at man har en spesifikk hendelse knyttet til skaden på varen, så vil man få dekket reparasjon eller få ny vare. Forsikringen dekker tyveri fra egen eiendom, men de fleste har uansett innboforsikring. Endret 22. juni 2008 av orjanos3.16 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Tegner du forsikringen er du dekt mot skader og uhell, men ikke mot tyveri eller tap. Du har gjort et lurt valg. Det er andre forsikringer som bergre deg. Innboforsikring (muligens med tabbeforsikring) og reiseforsikring. Tom Det finnes ingen innboforsikring i norge i dag som har god dekning mot kameraer og skade på de. Kun mot tyveri ved innbrudd er du godt dekt i innboforsikringen. Har du tabbeforsikringen (utvidet innboforsikring, super-forsikring osv) så er du dekt mot "skade som følge av fall eller velt i hjemmet". Ser dere hvorfor dette ikke er en god dekning det heller? Om man er reellt bekymret for å miste kameraet i bakken, skader, uhell og lignende, så er det kun forsikringen solgt i butikk som faktisk er god nok til å fungere tilfredsstillende. Endret 22. juni 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Om man er reellt bekymret for å miste kameraet i bakken, skader, uhell og lignende, så er det kun forsikringen solgt i butikk som faktisk er god nok til å fungere tilfredsstillende. Og verdigjenstandforsikring som jeg skrev over. Den dekker skader ved plutselig ytre påvirkning og tyveri i hele verden. Har ikke papirene enda med er kansje en egenandel. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hva er egenandelen på forsikringen din, og hvor mye verdiavskrivning er detpå fotoutstyr pr år? Og hvor mye verdiavskrivning er det på datautstyr pr år (som digitalkamera går under om fotoutstyr ikke er spesifisert). Lenke til kommentar
SR-L Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Det finnes ingen innboforsikring i norge i dag som har god dekning mot kameraer og skade på de. Kun mot tyveri ved innbrudd er du godt dekt i innboforsikringen. Har du tabbeforsikringen (utvidet innboforsikring, super-forsikring osv) så er du dekt mot "skade som følge av fall eller velt i hjemmet". Ser dere hvorfor dette ikke er en god dekning det heller? Om man er reellt bekymret for å miste kameraet i bakken, skader, uhell og lignende, så er det kun forsikringen solgt i butikk som faktisk er god nok til å fungere tilfredsstillende. Njaa. Eksempelet som er brukt fra forsikringsselskapet om min forsikring er om du skulle være så uheldig å miste tv apparatet i gulvet. Det får ihvertfall meg til å sove godt om natten. Edit: Og det er innbo forsikring med uflaks tillegg. Endret 22. juni 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hva er egenandelen på forsikringen din, og hvor mye verdiavskrivning er detpå fotoutstyr pr år? Og hvor mye verdiavskrivning er det på datautstyr pr år (som digitalkamera går under om fotoutstyr ikke er spesifisert). veit ikke da jeg ikke har fått noen papirer på forsikringen enda. men fra tlf samtale så hørtes det ut som om det skulle dekke kjøp av nytt av samme verdi(minus ev egenandel) og om man kjøpte noe brukt uten kvitering så trengte de en takst. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Ok. Post her når du vet det med egenandel og verdiavskrivning da, for først da får vi vite om den er lønnsom vs forsikring solgt i butikk . Det finnes ingen innboforsikring i norge i dag som har god dekning mot kameraer og skade på de. Kun mot tyveri ved innbrudd er du godt dekt i innboforsikringen. Har du tabbeforsikringen (utvidet innboforsikring, super-forsikring osv) så er du dekt mot "skade som følge av fall eller velt i hjemmet". Ser dere hvorfor dette ikke er en god dekning det heller? Om man er reellt bekymret for å miste kameraet i bakken, skader, uhell og lignende, så er det kun forsikringen solgt i butikk som faktisk er god nok til å fungere tilfredsstillende. Njaa. Eksempelet som er brukt fra forsikringsselskapet om min forsikring er om du skulle være så uheldig å miste tv apparatet i gulvet. Det får ihvertfall meg til å sove godt om natten. Edit: Og det er innbo forsikring med uflaks tillegg. Jeg snakker om kamera, du om TV? Uansett, dersom du mister tven din i bakken og har feks IF sin uhellsforsikring så har du 4000,- i egenandel. Hos gjensidige har du 3000,-. Hos vesta har du bare 1500,-, de er billigst på egenandel. og så har du 20% verdiavskrivning pr år. Ikke sikkert du er så billig dekt på tv heller. Men, vi snakket om kamera, ikke tv. Lenke til kommentar
Digitaldama Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg er forsikret i Storebrand, og kommer nok til å forsikre kameraet mitt der (verdigjenstandforsikring). Egenandel på 1000 kr, og betaler 175 pr år. Da er alt dekket; tyveri, skade osv. Innboforsikringen min har så høy egenandel at jeg kan ikke ta det på den. Reiseforsikringen er jeg mer usikker på. Må sjekke den i morgen før jeg evt kjøper forsikring med storebrand. Lenke til kommentar
SR-L Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Ok. Post her når du vet det med egenandel og verdiavskrivning da, for først da får vi vite om den er lønnsom vs forsikring solgt i butikk . Det finnes ingen innboforsikring i norge i dag som har god dekning mot kameraer og skade på de. Kun mot tyveri ved innbrudd er du godt dekt i innboforsikringen. Har du tabbeforsikringen (utvidet innboforsikring, super-forsikring osv) så er du dekt mot "skade som følge av fall eller velt i hjemmet". Ser dere hvorfor dette ikke er en god dekning det heller? Om man er reellt bekymret for å miste kameraet i bakken, skader, uhell og lignende, så er det kun forsikringen solgt i butikk som faktisk er god nok til å fungere tilfredsstillende. Njaa. Eksempelet som er brukt fra forsikringsselskapet om min forsikring er om du skulle være så uheldig å miste tv apparatet i gulvet. Det får ihvertfall meg til å sove godt om natten. Edit: Og det er innbo forsikring med uflaks tillegg. Jeg snakker om kamera, du om TV? Uansett, dersom du mister tven din i bakken og har feks IF sin uhellsforsikring så har du 4000,- i egenandel. Hos gjensidige har du 3000,-. Hos vesta har du bare 1500,-, de er billigst på egenandel. og så har du 20% verdiavskrivning pr år. Ikke sikkert du er så billig dekt på tv heller. Men, vi snakket om kamera, ikke tv. Nå tok jeg vel helst frem tv apparat siden det var det som var nevnt som eksempel hos forsikringsselskapet mitt. Den gamle tv'en min er jeg ikke redd for (dersom jeg skulle miste det i bakken er jeg mest redd for gulvet ettersom det er en svær old school sak). Det er kamera jeg er redd for, men når selskapet nevner det å miste tv i bakken som noe forsikringen dekker, så gjelder den nok om jeg skulle miste kamera i bakken også Jeg har forøvrig Vesta gjennom utdanningsforbundet, og da blir det en god deal ettersom uflaks følger med gratis. Dekker opptil 20 000. Endret 22. juni 2008 av SR-L Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Den gjelder selvfølgelig om du skal miste kameraet ditt i bakken - men kun i hjemmet, ikke ute. Utvidet innboforsikring dekker "skade som følge av fall eller velt i hjemmet". Og ja du har en god deal, men gir utdanningsforbundet deg mindre egenandel, og forsvinner 40% verdiavskrivning pr år? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg er forsikret i Storebrand, og kommer nok til å forsikre kameraet mitt der (verdigjenstandforsikring). Egenandel på 1000 kr, og betaler 175 pr år. Da er alt dekket; tyveri, skade osv. Innboforsikringen min har så høy egenandel at jeg kan ikke ta det på den. Reiseforsikringen er jeg mer usikker på. Må sjekke den i morgen før jeg evt kjøper forsikring med storebrand. Fin forsikring, eneste kjipe jeg kan se er verdiavskrivningen, det vilkåret var veldig uklart og kan føre til at det du faktisk får igjen er lavere enn det du hadde regna med. Slikt vilkår finnes ikke i butikkene. C.1.1 Ved gjenanskaffelse eller reparasjon. Erstatningen beregnes på grunnlag av utgiftene til: – reparasjon til samme, eller i det vesentlige samme stand som umiddelbart før skaden inntraff, beregnet etter prisene på skadedagen, eller – gjenanskaffelse av tilsvarende, eller i det vesentlige tilsvarende gjenstand, beregnet etter prisene på skadedagen – gjenanskaffelsesprisen. Ved gjenanskaffelse gjøres det fradrag for verdiøkning ved at brukte ting blir erstattet med nye. Fradrag gjøres for den del av verdiøkningen som overstiger 30 % av tingens verdi før skaden. Verdiøkningen vurderes på grunnlag av tingens: – alder, – slitasje, – sannsynlig brukstid, – nedsatt anvendelighet. Lenke til kommentar
SR-L Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Den gjelder selvfølgelig om du skal miste kameraet ditt i bakken - men kun i hjemmet, ikke ute. Utvidet innboforsikring dekker "skade som følge av fall eller velt i hjemmet". Og ja du har en god deal, men gir utdanningsforbundet deg mindre egenandel, og forsvinner 40% verdiavskrivning pr år? Har ikke helt oversikt over verdi avskrivningen. Den må jeg sjekke opp. Litt kjipt hvis 40% går vekk hver år ja. Men dekningen ser bra ut. Fant dette hos utdanningsforbundet: Med uflakshendelser menes hendelige uhell, som ikke har dekning på andre forsikringer, som at man selv: - mister kamera, mobil eller andre verdigjenstander i bakken - setter seg på brillene - mister verdigjenstander i vann Det er ikke krav til at skaden skjer i hjemmet. Denne forsikringen er et supert supplement til reiseforsikringen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Ah. Men da er det ingen utvidet innboforsikring, men mer en verdigjenstandsforsikring slik storebrand har . Lenke til kommentar
SR-L Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Ah. Men da er det ingen utvidet innboforsikring, men mer en verdigjenstandsforsikring slik storebrand har . Joda, det er Vesta sin innbo extra Lenke til kommentar
Digitaldama Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Ser nå at jeg har utdanningsforbundets innboforsikring, med en egenandel på 2000. (Syns fortsatt det er litt masse, når kameraet mitt foreløpig bare er verdt 6500) I tillegg har jeg utdanningsforbundets reiseforsikring. Da tror jeg at ting skulle være i orden med forsikring på kamera:) Lenke til kommentar
Digitaldama Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Dette gjelder utdanningsforbundets innboforsikring: Mobiltelefon/-utstyr og foto-/videokamera/-utstyr Erstatningen beregnes i samsvar med hovedregel i pkt. 5.6.1 og er begrenset oppad etter pkt. 5.6.2. Aldersfradrag etter pkt. 5.6.3 trekkes ikke. 5.6.1. Hovedregel Erstatningen settes til hva det på skadedagen ville koste å reparere/gjenanskaffe tingen til samme eller i det vesentlige samme stand som før. For ting som går inn under pkt. 5.6.3., gjøres det aldersfradrag ved erstatningsberegningen. Erstatning for tingen kan ikke være høyere enn angitt i pkt. 5.6.2. 5.6.2. Maksimal erstatning Erstatningen kan maksimalt utgjøre differansen mellom gjenverdi og gjenanskaffelsespris etter at det i gjenanskaffelsesprisen er gjort fradrag for verdiforringelse ved elde og bruk, nedsatt anvendelighet eller andre omstendigheter. Slikt fradrag gjøres bare når verdiforringelsen utgjør 1/3 eller mer av gjenanskaffelsesprisen. Ved beregning av verdiforringelsen tas også hensyn til tingens sannsynlige brukstid. Med gjenanskaffelsesprisen menes hva det på skadedagen ville kostet å gjenanskaffe tilsvarende, eller i det vesentlige tilsvarende ting til samme formål. For ting som ikke kan gjenanskaffes/repareres, foretas erstatningsberegningen på tilsvarende måte ved at antatt gjenanskaffelsespris legges til grunn. Jeg finner ingenting om verdiavskriving på reiseforsikringen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå