presjes Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hei, Ønsker tilbakemelding på to panoreringer jeg ble ganske fornøyd med. Canon 30D + 18-55 IS @ 55mm. EXIF: ISO-100, f/14, 1/80sec EXIF: ISO-100, f/14, 1/80sec Blenderåpning justert høyt for å unngå overeksponering med lavest mulig ISO verdi og lukkertiden for å få bilde fartsfylt. Kunne kanskje gått litt opp på lukkertid, og litt ned på blenderåpning siden objektivet mitt ikke er best på så liten blenderåpning. Lenke til kommentar
RKR1992 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Synes bilden var veldig kule;), prøvde å legge en effekt på bildene som jeg synes ble kul, her er resultatet: Endret 22. juni 2008 av RKR1992 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Den siste varianten som ble foreslått synes jeg er et helt feil forslag. Her satser presjes på vanlige motorsportbilder, og ikke tegneserie. Derfor synes jeg forslaget er et bomskudd. Bildene i seg selv er forøvrig helt ok. Det er ikke en genre som jeg har noen interesse av, men ut fra hva jeg ser i aviser og andre media så er dette av godkjent kvalitet. De med mer peiling på denne typen bilder har sikkert noe mer teknisk kritikk å bidra med. Lenke til kommentar
presjes Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 RKR: Det var noe helt annet enn jeg presenterte her, og klarer ikke helt sammenligne de som en måte å forbedre det jeg har presentert, men det fungerer sikkert på et vis, hvor vet jeg ikke. PMnormal: Takk, du har rett i at jeg satser på vanlige motorsportbilder og i utgangspunktet ment for aviser og media ja. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Syns det er stilige bilbilder. Men jeg har vegret meg for å si noe fordi jeg ikke helt kan riktig kritikk. Det blir som med portretter med fine damer. Alle er jo egentlig dritbra men man må liksom lete etter noe å mene. Altså noe ekstra, annet enn at de er fine. Lenke til kommentar
presjes Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Syns det er stilige bilbilder. Men jeg har vegret meg for å si noe fordi jeg ikke helt kan riktig kritikk. Det blir som med portretter med fine damer. Alle er jo egentlig dritbra men man må liksom lete etter noe å mene. Altså noe ekstra, annet enn at de er fine. For min del liker jeg de sikkert litt mer enn andre for det er jeg som har tatt bildene, og jeg ble ganske fornøyd med de, men det er som du sier, det er ikke noe ekstra med de. Det er ingen wow effekt i de. Da vil jeg heller nevne bildene i tråden om Powerdrift Sørlandsparken som mer interessante, actionfylte og wow effekt bilder, spesielt de med flere biler i siktet. Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 To gode bilder, begge to. Det er teknisk krevende å ta slike bilder, så jeg synes du har fått det bra til. Likte komposisjonen til det nederste bildet best. Synd at bilen ble litt uskarp,det trekker litt ned...bare litt Lenke til kommentar
wollollo Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det nederste bildet er stilig, men ødelegges en del av at det ikke er skarpt. Det øverste bildet er skarpt og fint, men også mye kjedeligere - sett slik rett fra siden blir det lite liv til overs. (Kanskje noen som vet noe om bilsport og bilfoto vil være uenig, jeg kan ingenting om emnet.) Likevel, to fine og brukbare bilder. Kombiner dem til ett neste gang, så... Lenke til kommentar
bidz Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 To nydelige bilder dette. Tror ikke folk vet hvor vanskelig det faktisk er å få til slike bilder. Det er ikke bare bare å panorere jevnt så man beholder motivet skarpt. Likte bilde 1 best. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 To nydelige bilder dette. Tror ikke folk vet hvor vanskelig det faktisk er å få til slike bilder. Det er ikke bare bare å panorere jevnt så man beholder motivet skarpt. Likte bilde 1 best. nei, folk som ikkje har prøvd forstår det neppe. Jeg prøvde meg med å panonere fugler, og det er nok flere hakk vanskelig, og 90% av bildene gikk rett i bosset. Gjorde det på frihånd for å lære meg det, og tallet falt kraftig med stativ, men lett er det uansett ikkje. Men fett når det sitter, og ekte. Ikkje noe photoshop tull Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Syns det er stilige bilbilder. Men jeg har vegret meg for å si noe fordi jeg ikke helt kan riktig kritikk. Det blir som med portretter med fine damer. Alle er jo egentlig dritbra men man må liksom lete etter noe å mene. Altså noe ekstra, annet enn at de er fine. For min del liker jeg de sikkert litt mer enn andre for det er jeg som har tatt bildene, og jeg ble ganske fornøyd med de, men det er som du sier, det er ikke noe ekstra med de. Det er ingen wow effekt i de. Da vil jeg heller nevne bildene i tråden om Powerdrift Sørlandsparken som mer interessante, actionfylte og wow effekt bilder, spesielt de med flere biler i siktet. Du misforstår meg. Jeg mener ikke at bildene dine er "ett blandt mange". Jeg syns de er tøffe. Det jeg skriver om i posten er hvor vanskelig jeg syns det er å kommentere slike bilder. Det nærmeste jeg har vært å ta slike bilder som dette må vel være ett snapshot av en brøytebil, bare for å øve. Med å skrive at man må lete etter noe å skrive om (med tanke på at man ikke har kommentert slikt i noen særlig grad tidligere) så mener jeg ikke at dine bilder ikke har noe ekstra. Jeg syns de er dritstilige, spesielt det første med spinnende hjul. Tøft som bare det. Min henvisning til portrett er av samme årsak. Jeg har ikke tatt slikt, vet ikke hva som er vanskelig og kan ikke bedømme resultatet på andre måter enn om jeg liker bildene eller ikke. Aldri det tekniske. Sånn bare for å oppklare litt. Lenke til kommentar
emero Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Teknikken traff du fint med, men jeg sliter med å like utsnittet. Ikke sikker hvordan det kan løses best. Lenke til kommentar
okki Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Bilde 1: Litt kjedelig, mangler følelse av fart og action. Panoreringen hjelper noe på fartsfølelsen, men ikke nok. Kunne kanskje prøvd å gitt bilen litt mer luft foran. Det ville vært et mye mer spennende bilde dersom det var flere biler der. Bilde 2: Veldig tøft bilde! Med blårøyken og sjåføren som prøver å rette opp en liten sladd så blir det mye mer action. Det eneste negative med dette bildet er de kjøretøyene i bakgrunnen, men det er det jo vanskelig å gjøre noe med.. Hadde forsåvidt vært interessant og gitt denne bilen litt mer luft foran slik at man kan se hvor han er på vei..x Lenke til kommentar
presjes Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 To gode bilder, begge to. Det er teknisk krevende å ta slike bilder, så jeg synes du har fått det bra til. Likte komposisjonen til det nederste bildet best. Synd at bilen ble litt uskarp,det trekker litt ned...bare litt Takk, og jeg er enig at det trekker litt ned uskarpheten. Bakenden på bilen er litt ute av fokus. Det nederste bildet er stilig, men ødelegges en del av at det ikke er skarpt. Det øverste bildet er skarpt og fint, men også mye kjedeligere - sett slik rett fra siden blir det lite liv til overs. (Kanskje noen som vet noe om bilsport og bilfoto vil være uenig, jeg kan ingenting om emnet.) Likevel, to fine og brukbare bilder. Kombiner dem til ett neste gang, så... Fort gjort å ikke få hele bilen i fokus merker jeg, men det var noe med linjene og hvor rett fra siden bilde nummer 1 er som jeg liker ved det. Vet ikke om flere ser dette når jeg forteller det kanskje? Det mangler litt action, men som et bilde aleine syns jeg det er kult. To nydelige bilder dette. Tror ikke folk vet hvor vanskelig det faktisk er å få til slike bilder. Det er ikke bare bare å panorere jevnt så man beholder motivet skarpt. Likte bilde 1 best. Takker, og i motsettning til andre liker du bilde 1 best, lyst til å si noe mer om det? Ellers liker jeg bildene godt, men av forskjellige grunner. Jeg sammenligner dem ikke direkte. nei, folk som ikkje har prøvd forstår det neppe. Jeg prøvde meg med å panonere fugler, og det er nok flere hakk vanskelig, og 90% av bildene gikk rett i bosset. Gjorde det på frihånd for å lære meg det, og tallet falt kraftig med stativ, men lett er det uansett ikkje. Men fett når det sitter, og ekte. Ikkje noe photoshop tull Det er utrolig moro når det sitter og når vinklene blir kule, og derfor gleder jeg meg til nytt tele objektiv så jeg kan få kulere vinkler uten å stå i fare for å bli påkjørt,hehe. Du misforstår meg. Jeg mener ikke at bildene dine er "ett blandt mange". Jeg syns de er tøffe. Det jeg skriver om i posten er hvor vanskelig jeg syns det er å kommentere slike bilder. Det nærmeste jeg har vært å ta slike bilder som dette må vel være ett snapshot av en brøytebil, bare for å øve. Med å skrive at man må lete etter noe å skrive om (med tanke på at man ikke har kommentert slikt i noen særlig grad tidligere) så mener jeg ikke at dine bilder ikke har noe ekstra. Jeg syns de er dritstilige, spesielt det første med spinnende hjul. Tøft som bare det. Min henvisning til portrett er av samme årsak. Jeg har ikke tatt slikt, vet ikke hva som er vanskelig og kan ikke bedømme resultatet på andre måter enn om jeg liker bildene eller ikke. Aldri det tekniske. Sånn bare for å oppklare litt. Okey, men det er helt greit og jeg gjør det ofte selv Teknikken traff du fint med, men jeg sliter med å like utsnittet.Ikke sikker hvordan det kan løses best. hmmm.. jeg cropper kanskje bildene midt imellom for lite og for mye. Føler ut ifra andre fotografer som var på samme treffet kanskje. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hvis jeg skal pirke på noe her, så er det primært det at du har lyset mot deg. Det vil si: du skulle helst hatt lyset fra andre siden slik av bilen ikke blir en siluett med skygge. Litte granne lengre lukkertid hadde heller ikke skadet. Men for all del, jeg vet godt hvor vanskelig det er å ta panoreringsbilder, et av de største utfordringene er at bilene ikke bare beveger seg framover, de beveger seg også opp og ned på grunn av både akselerasjon, nedbremsing og ujevnheter i veibanen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 hmmm.. jeg cropper kanskje bildene midt imellom for lite og for mye. Føler ut ifra andre fotografer som var på samme treffet kanskje.Jeg blir heller ikke helt fortrolig med utsnittene dine, de blir litt for sentrerte etter min smak. Tror jeg ville hatt litt mer luft foran bilene, og plassert føreren i tredelingspunktet (Rule of Thirds) eller det gylne snitt (har forsøkt på sistnevnte her, men ville heller hatt mer luft foran bilen i stedet for å croppe bildet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå