Gå til innhold

Harddisk utrolig treig i Windows, men ikke i tester!

Anbefalte innlegg

Det er det merkeligste jeg har vært ute for. En IDE-harddisk som stopper opp i et til to minutter på et tomt skrivebord før det dukker opp ikoner og sånt. Og når jeg klikker på startmenyen, funker alt som det skal, unntatt "min datamaskin"-menyen. Der er det helt stopp i minst et halvt minutt før det kommer noen harddisker. Men hvis jeg kopierer eller flytter filer, går det akkurat så fort som det skal gå! Fins det noe sånt som at en harddisk ikke passer sammen med et hovedkort? Jeg har både prøvd å bruke det oppsettet jeg har (som er imagebackup av den forrige harddisken i maskinen) og installere fra grunnen av (og der står den i en halv evighet på installasjon av enheter og så installasjon av nettverk). Har noen vært ute for noe lignende?

Og når jeg kjører WD's kontrollprogram, går det akkurat som det skal gå, både kontroll og lavnivåformatering. Og dette er ikke et DMA-problem, den viser UDMA 5 i Windows.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er det merkeligste jeg har vært ute for. En IDE-harddisk som stopper opp i et til to minutter på et tomt skrivebord før det dukker opp ikoner og sånt. Og når jeg klikker på startmenyen, funker alt som det skal, unntatt "min datamaskin"-menyen. Der er det helt stopp i minst et halvt minutt før det kommer noen harddisker. Men hvis jeg kopierer eller flytter filer, går det akkurat så fort som det skal gå! Fins det noe sånt som at en harddisk ikke passer sammen med et hovedkort? Jeg har både prøvd å bruke det oppsettet jeg har (som er imagebackup av den forrige harddisken i maskinen) og installere fra grunnen av (og der står den i en halv evighet på installasjon av enheter og så installasjon av nettverk). Har noen vært ute for noe lignende?

Og når jeg kjører WD's kontrollprogram, går det akkurat som det skal gå, både kontroll og lavnivåformatering. Og dette er ikke et DMA-problem, den viser UDMA 5 i Windows.

Ville sjekket s.m.a.r.t status på disken, og sett om det finnes noen forklaring der.

Har du flere disker i maskinen, kan det også være en annen disk som lager "problemer" for systemet ditt. Kan også være virus/spyware som får maskinen din til å oppføre seg treigt.

Lenke til kommentar

Nei, så enkelt er det nok ikke. Disken er alene (og jeg har prøvd alle alternativer av tilkoblinger og kabler, til og med S-ATA til IDE, med samme resultat) SMART-statusen er OK (det ville dessuten gitt feil på WD-sjekken), og det er ikke noen form for malware, for det ville ikke spilt inn etter at disken var lavnivåformatert og forsøkt installert om igjen med Windows XP fra grunnen av. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...