fhl Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg har en tomt jeg vurderer å selge. Etter hva jeg har hørt, er det 28% på eventuell gevinst ved salg. Stemmer dette og er det eventuelt noen unntak? Frode Lenke til kommentar
Renhetsloven Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Et salg vil regnes som en "realisasjon" jfr skatteloven (sktl) §9-2, 1.ledd, a og dette gir som hovedregel skatteplikt etter sktl §5-1, 2.ledd. Det er noen unntak fra dette etter sktl §9-3 , men dette gjelder ikke for salg av tomt jfr sktl §9-3, 8.ledd. Eventuelle gevinster du får fra salget vil da øke din alminnelige inntekt og beskattes med 28%. Det vil kunne være unntak fra dette hvis du bebygger tomten med bolig og bor der i ett av to år før du selger. Det vil da kunne regnes som en realisasjon av boligeiendom som vil være skattefri jfr sktl§9-3, 2.ledd. Endret 22. juni 2008 av Renhetsloven Lenke til kommentar
fhl Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Ok, takk skal du ha! Frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå